Keskustelut Tekniikka Varastot sähkölinjan alla

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 38)
  • Varastot sähkölinjan alla

    Mistä mahtaa johtua että jotkut yritykset saavat varastoida puitaan sähkölinjojen alla?

    Minusta se on hengelle hupaa touhua.

  • Jätkä

    Voi hyvänen aika tuota Jeessin uskoa. On kyllä lapsellista uskotella meille muille, että MG:llä olisi niin typerä ostomies, että hän ei olisi tajunnut varastopaikan puuttumista.

    Aivan satavarmasti hän on huomannut varastopaikan kustannukset ja Jeessi on ”maksanut” tonnin kustannukser kaksin – kolminkertaisina huonompina puuhintana.

    Tuollainen silmään kuseminen onnistuu vain kaikkein yksinkertaisimman asiakasomistajan kanssa.

    Metsuri motokuski

    Ei se mistään pänni. Mutta kuten yllä edeltäjä totesi ettei ilmaisia lounaita ole niin niitä ei ole. Joskus kun olin sellaisessa liikkeessä töissä josta sai bonusta ostoksista niin silloin homma toimi niin että liikkeen yrittäjä maksoi kyseisen bonuksen yhtiölle. Tämä tietenkin otettiin hinnassa huomioon. Jopa homma meni yhdellä korjaamolla sellaiseksi että kun bonuskortin näytti niin hintaa tuli x määrä lisää tai sitten päinvastoin. Kukahan se bonukset loppujen lopuksi sitten kuitenkin maksoi ?

    No jos itse uskot näihin bonusten erinomaisuuksiin niin silloinhan homma toimii ja ostaja on päässyt siihen tavoitteeseen johonka se on halunnutkin päästä. Hyvä niin. 🙂

    Visakallo Visakallo

    Minulle metsäyhtiöt ovat kustantaneet koti- ja ulkomaanmatkoja, toistakymmentä uutta autoa, muutaman talon ja asunnon, kilometrikaupalla metsäteitä ja ojia sekä lisää metsiä. Ovat vielä joka kerta oikein kilpailleet siitä, kuka pääsee minua sponsoroimaan.

    Puulla parempiin päiviin

    Varaston tekeminen sähkölinjojen alle on ollut kiellettyä jo yli 10v. Yleensä ottaen varastopaikkojen suunnitteluun käytetään liian vähän aikaa ja ymmärrän jos ajokone kuljettaja laittaa varaston siihen minne se on merkattu, jos se on jatkuvaa samoilla pomoilla. Huonot varastopaikat ja kääntöpaikat lisäävät todella paljon kuljetusyrittäjien kustannuksia. Kääntämiseen ja vekslaamiseen menee kuljetusyrittäjillä todella paljon aikaa vuoden mittaan ja tämä johdosta jää useita kuormia ajamatta laitoksille, joten se on heille todella kallista. Jostain kumman syystä myös niissä kääntöpaikoilla ja varastopaikoilla kasvaa ne arvokkaimmat puut, joita ei saa kaataa. Tehtäessä uusia metsäautoteitä, pitäisi pidempien teiden tiealue tehdä sen verran leveäksi, että siihen todella sopii varasto tienvarteen minne kohtaa tahansa. Näin saadaan hyvälle varastopaikkalle myös niiden maanomistajien puut, jolla ei kuvio ylety tienvarteen. Metsäautotien rakentamisessa tulisi enemmän ottaa huomioon varastopaikat ja rakentaa pistot metsää niille kohdille, joissa on sähkölinjat. Rakentamisvaiheessa se ei lisää paljoa kustannuksia ja koneet on riittävän suuria.

    Timppa

    Olisiko Aplin tapauksessa ollut tuntityö, jolloin urakoitsija sai palkkansa UPM:ltä?

    Apli

    Kyllä oli tuntityö…  Ja palkka tuli ja tulee UPM:ltä.

    jees h-valta

    Minun on aivan helppo uskoa hyvään yhteistyöhön kun kerran saan parhaasta päästä hinnan puilleni noista lisäavuista huolimatta. Minulle on jätkän ja kumpp. kadehtiminen aivan luonnollista kun ei kerran kapasiteetti riitä käsittämään hyvän asaikassuhteen vaalimisen tärkeyttä. Bonusedut ovat todella esim. Groupilla jälestäpäin myytyjen kuutioiden mukaan tulevaa lisäetua jonka silloin maksaa yhtiö omasta katteestaan. Niillä on siihen kyllä varaa (kuten K-ja S-ryhmälläkin). Senverran iso voittokapasiteetti on käytettävissä kun kerran halvan puun maassa ollaan. Näitä korpijunttejahan metsäala on pullollaan kuten olen aiemminikin todennut. Ja silti se puunhinta on enemmän kuin vertailukelpoinen. En ainakaan mhy:n kautta olisi saanut sitä ja maksanut tukun turhia kuluja vielä lisäksi. Joten voin suositella kunhan lähtee täysillä mukaan ja laittaa puuta metsistään liikkeelle. Turhan nysvääjiä ei tarvitse mikään firma riesoikseen.

    jees h-valta

    Visakallo muuten oikeassa. Tuohan pitää täysin paikkansa, niillä metsästä saaduilla vuosittaisilla tuloilla ne kaikki joita hänkin mainitsee on hankittu ja palkkatyöstä se vakituinen pankin vaatima kuukausierä turvaksi. Kun Metsä-Grouppikaan ei aikanaan lämmennyt kuukausittaiseen tilitykseen ja olisi vain vuoden lopussa tarkistettu tilanne että kumpi maksaa ja kuinka paljon vielä tykö. Siksi vielä töissä hetken mutta onhan siinä metsässä myös se eläketurvakin reirassa. Onhan toki muitakin avuja tullut hommailtua säästöhenkivakuutuksineen yms. mutta kyllä metsään ja puuhun nojataan. Jopa PEFC-sertifikaatin hyväksymään viljeltyyn hybridihaapaan.

    Jätkä

    On hieno juttu, että muutamat yksinkertaiset ovat aina onnellisia, vaikka heille moten kävisi. Varsinkin kun he luulevat jokaisessa tapauksessa päässeensä voitolle.

    Meidän naapurissa tapahtui suuri muutos, kun vanhanpojanköriläs potkaisi tyhjää häneltä jäänyt parinsadan hehtaarin metsäpalsta, josta ei ollut kalikkaakaan hakattu ainakaan 50 vuoteen, meni serkulle, joka joutui tekemään jo verojenkin takia yli 50 hehtaarin avohakkuun. Tilan halki kulki vanha traktoritien pohja, jonka UPM kunnosti ja sepelöi puutavara-autoillekin sopivaksi, pituus n. 4 km.

    Puunmyyjät antoivat luvan tien tekoon, mutta eivät he siitä mitään maksaneet. Eivät he myöskään elvistele saaneensa mitään poikkeuksellista etua, ovat siinä uskossa, että UPM hyötyi tiestä enemmän kuin mitä sen rakentaminen maksoi.

    Firma hakkasi 25 000 – 30 000 kiintoa ja maksoi ehkä 20 – 30 tuhatta tiestä, joten epäilemättä firma hyötyi eniten.

    jees h-valta

    Eihän tässä sitä olla väitettykkään etteikö firma hyötynyt kun sai helposti puut pois metsästä. Seuraava hyötyjä oli muokkaaja joka kehräsi tyytyväisenä että tähänhän sopii jättää lavettiauto yöksi kun on komea parkkipaikka ja joka suunnalta näkösuojattukkin latvusmassakasoilla. Ja seuraava hyötyjä olenkin sitten minä kun istutuksella pääsen autolla mättäiden viereen. Ja sitä seuraava jne, jne. Kuten tuolla aiemmissa keskusteluissa  mainitsin tämä on sitä molemminpuolista hyötyä hyvistä kaupallisista sopimuksista. Jota taas likikään neljänneskään metsänomistajia ei käsitä nyt eikä varmaan tulevaisuudessakaan kun aivopesu kotoa alkaa että mhy,mhy, mene sinne äläkä ajattele itse! Minä olen siltä välttynyt kun olen ostanut aikuisiällä vasta metsää ja hakenut kaupalliset kumppanit itse järkeillen. Tekee mieli vielä kertoa miten Metsäliiton silloinen Pohjois-Satakunnan palstani ostaja mainitsi kun tavoittelin ensimmäistä kertaa. Päätteli että oletko nyt soittanut oikeaan paikkaan, tämä ei ole metsänhoitoyhdistys. Kertoo jotain tuokin.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 38)