Keskustelut Puukauppa Virheellisen ”tuoteselosteen ” seuraukset

Viewing 10 replies - 31 through 40 (of 51 total)
  • Virheellisen ”tuoteselosteen ” seuraukset

    Olin jokin aika sitten harventamassa suurehkoa palstaa , joka oli harvinaisen hyvin raivattu . Puut tosin olisivat saaneet olla isompiakin , mutta alueella liian kauan kasvanut sankka tiheikkö oli hidastanut puuston kehitystä .

    Työn edetessä leimikon takareunaa kohden huomasin , että palstalla oli käynyt joku hakkuuaikeissa jo minua ennen . Työ oli kuitenkin jäänyt kesken ja leimikolta oli havaintojeni mukaan lähdetty mielentilan suhteen tasapainottomassa tilassa . Viimeiseksi jääneellä hakkuu-uralla kannot pitenivät pitenemistään , leimoja oli miltei joka rungossa ja latvukset oli katkaistu ei neljästä , vaan neljästätoista sentistä . Muutama runkokin oli tainnut jäädä pyörien murjomaksi .

    Syy kuljettajan mielentilan ilmeiseen läikähtelyyn selvisi ensisilmäyksellä . Palsta oli hakkuuohjeen (=tuoteselosteen) tiedoista poiketen raivaamaton . Työskentely oli noissa olosuhteissa käynyt mahdottomaksi.

    Tapahtuma johti raivaustoimiin , mutta asiakastaho ja yrittäjä vaihtuivat myöhemmässä vaiheessa. On todennäköistä , että energiajakeet ovat olleet kaupan kohteena ensimmäisellä
    yrityksellä . Tällä toisella niistä ei ole mainintaa.

    Tästä tuli mieleeni , että olisiko kenties kannattanut raivata se palsta jo ensimmäisellä kierroksella . Nyt menetettyjen energiapuurahojen avulla se olisi onnistunut reilusti . Kymmeniä kuutioita energiatavaraa jäi raivauksen tuloksena ja hakkuutähteinä metsään.
    …mutta kerrankin oli kunnolla raivattu palsta !

  • Metsuri motokuski

    Tarkennuksena vain että kyllä ne rekat hakee peruutuspistoistakin jos peruutusmatka on kohtuullinen pari – kolme autonmittaa. Muuten kyllä suositis on lenkki tai tarpeeksi tilava t-haara. On niitä puita haettu pelkällä nupillakin mutta selvähän se on että silloin on kyseessä poikkeustapaus.

    Kyllä meillä ainakin on ihan kuukausittaista nuo ajourien etsimiset. Eihän siinä mitään kun luvitus on vain kunnossa kyllähän se ajoura sinne synty. Parempihan se on että nauhoitettuna ne olisivat valmiina.

    Jesse. Tottahan se on että kuormaus vilkasliikenteiseltä tieltä on kieletty. On varma että rekkamiehille sopii että kaikki puut tuodaan kyläteiden varsille valmiiksi. Laki sen vain kieltää. Ei kukaan tässä ole sen tärkeämpi.

    Pähkäilijä

    Siis ihan oikeesti Harjavallassa tehdään pinot valtateiden varsille?

    On täällä vuosien varrella tullut selväksi että Harjavallassa kaikki kyllä tehdään toisin verrattuna muuhun Suomineitoon.

    ”Puutavaran varastoiminen tieltä kuormaamista varten on kiellettyä valta- ja kantateiden viereen tai vierialueelle.”

    http://www.metsateho.fi/files/metsateho/Opas/Korjuun_suunnittelu_ja_toteutus_ver02.pdf

    sivu 29

    Puun takaa

    Juuri tässä mielessä Harjavalta olisikin aivan itseoikeutetusti ”hieman erilainen kesäretkikohde”!

    6 m3

    Harjavallassa piennar alueetkin tasattu rekkojen lastausta varten. Hieno homma. Koko Suomeen sama meininki! 🙂

    jees h-valta

    Aivan juuri näin ja lanssipaikka varsin hyvä etenkin H-valta-K-mäki välillä. Paljon puuta yleensä reunalla. Meinaan levähdysalueen reunaa esim.

    suorittava porras

    Jos Harjavallan Jesse erehtyy esittämään edellisen kommentin ääneen automiesten kuullen , on syytä katsella pakoreitti valmiiksi ja kääriä lahkeet ennen suun avaamista.

    Sähkölinjojen alle ja pikitien varteen ei puita saa varastoida . Ne on varastoitava erilliseen liittymän varteen . Liittymän päästä tulee löytyä myös kääntöpaikka , jossa ”ronkkelit ”saadaan käännettyä . Pelkkä peruutuspisto ei aina riitä .

    torppari

    vois ainakin savo-karjala alueella puun hinta romahtaa jos ajetaan ponssella levähdys alueiden reunaan puut. äkkiä tulee metsäkuljetus matkaa reilu kymmenen kilometriä

    6 m3

    P-paikkojen tolpissakin tuppaa usein olemaan kyltti: EI PUUN VARASTOINTIA. 🙁

    Gla

    Valta-, kanta- ja maanteiden ojat on aika syvällä tien pinnasta mitattuna, koska tien rakennekerrokset ovat paksut ja oja pitää saada reilusti kerrosten alapuolelle. Kun luiska on kaltevuudessa 1:3 tai 1:4, tarkoittaa se käytännössä minimitapauksessa eli 1,5 metriä syvän ojan pohjan olevan n. 5 m tien reunasta. Ojan takaluiska voi olla jyrkempi ja matalampi, mutta metsän reuna jää joka tapauksessa kovin kauas ja tiealueellehan ei puita saa ainakaan tuollaisessa paikassa jättää.

    Taidankin käydä ottamassa valokuvan pinoista, joita tuolla ajourien varsilla on. Automiehet saavat kertoa, miten ne haetaan pois.

    Hiluxmetsuri

    Jäähän noita teitä vielä paljonkin jäljelle vaikka valta- ja kantateiden varret ovat puunkäsittelykiellossa.

    Yhtä tapausta hiukan ihmettelen: tiellä 54 = kantatie, oli muutama kuukausi sitten sellainen tilanne, jossa kantoja haketettiin haketusauton keulan ollessa osittain tiellä. Käytännössä tukkien etelään menevän kaistan. Tämäkään ei liene hyviin tapoihin kuuluvaa ?

Viewing 10 replies - 31 through 40 (of 51 total)