Keskustelut Harrastukset Vuoden 2021 veto?

Esillä 2 vastausta, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Vuoden 2021 veto?

Esitin heinäkuussa 2021 leikkimielistä vetoa osakesalkuista: AJ:n salkku vastaan minun OMXH25 etf. En muista tarkasti missä ketjussa tämä on, mutta näistä keskusteluista se jostain pitäisi löytyä. Tarkastelun ajanjakso oli viisi vuotta.

AJ tarttui mielestäni ehdotukseeni ja lisäksi Puuki peesasi. Jos täsmäytys tehdään tähän hetkeen (viisi vuotta), niin etf on tuottanut 37,72 % eli 6,61% vuotuista tuottoa. Tämä on ollut kokonaisuudessaan yksi huonoimmista viisivuotisperiodeista, mutta kohtuullinen tuotto kuitenkin.

Jotenkin minulla on ”illuusio”, että samana vuonna pohjoisesta ostamani metsäkiinteistöt ovat tuottaneet selvästi enemmän. Sijoittamisessa viisi vuotta on vielä suhteellisen lyhyt aika, joten metsän hyvä karma ja osakkeiden osittain välttävä karma näkyvät tällä aikavälillä tuotoissa.

• A.Jalkanen A.Jalkanen

Kyllä näkyvät: metsä on ollut parempi kuin asuntosijoitukset ja pärjännyt aivan hyvin suhteessa osakkeisiin ja rahastoihin. Itse myin pois ostamani osakkeet, joten en osaa valitettavasti sanoa mikä salkun tilanne olisi nyt. Palaan mahdollisesti vielä sijoitus harrastukseen mutta jos niin indeksisijoittajana, hajauttaen pitkin maailmaa.

Toinen vaihtoehto olisi loma-asunto, joka olisi talvisin omassa käytössä ja kesäisin vuokralla. Näissä pääsee hyvässä kohteessa vastaaviin tuottoihin kuin osakkeissa keskimäärin. Euroopassa ja Turkissa 5- 8 prosentin nettoon ennen veroja ja Aasiassa jopa 10 -15 prosenttiin. Aasiaan on vain paljon pitempi matka.

Valinnassa ei ole kyse siitä kumpi on talousmielessä parempi tapa, tai etteikö huolellinen taustatyön tekijä ja onnekas sijoittaja voisi joskus voittaa indeksejä, vaan siitä että en jaksa tehdä osakepoiminnan vaatimaa kärsivällistä ja paljon aikaa vievää taustatyötä. Lähes täysipäiväinen harrastus eräällä ystävättärelläni. Osakkeiden poiminta eli yksittäisten yhtiöiden omistaminen olisi kyllä mielenkiintoisempaa kuin rahastojen omistaminen.

Ystävätär neuvoi että nyt indekseissä pitää olla tarkkana Kiinan, USA-painotuksen ja tekoälyn kanssa. Hajautus ja rahaston tyyppi pitää tutkia huolella.

Mäyräkoira

Veto löytyy ketjusta metsät / sijoitusrahastot sivut 12 ja 13.

Esillä 2 vastausta, 1 - 2 (kaikkiaan 2)