Käyttäjän 556 kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 14)
  • 556

    Kiitos kommenteista. Aika monella kommentoijalla on näköjään omaa suunnistuskokemusta.

    Mielestäni suunnistusseuran lähestymistapa on ollut epäonnistunut. Seura ilmoittaa organisoivansa suunnistustapahtuman maillani eikä kysy minkäänlaista lupaa. Todetaan vain, että nyt sitten tullaan teidän maillenne. Ei puhettakaan, että kysyttäisiin lupaa tai mielipidettä. Toteavat vain asian yksikantaan. Helkkarin huonoa käytöstä.

    Kummallista, että kun omistaa metsää, kaikki haluavat jotakin: joku toteaa (jälkikäteen), että haettiin sitten joulukuusi sun metsästäsi (ilman lupaa). Yksi haluaa klapeja, yksi riukuja, joku rakentaa luvatta metsästystorneja, joku toteaa organisoivansa tapahtuman metsässä eikä kysy lupaa, nuotio tehdään metsään ilman lupaa, luvatonta kulkua metsästä pihan kautta, metsästysseura ei hoida omaa osuuttaan hirvien ja peurojen osalta. Ja missään vaiheessa kukaan ei maksa yhtään mitään metsän omistajalle. On tässä sitten tulevan hallituksen aikana (SDP) kiva maksaa metsästä kiinteistöveroa (kun se metsä kuulemma on silloin sitten ihan minun omaisuuttani).

     

    556

    Kiitos hyvistä kommenteista!

    Timppa on oikeassa: Jokamiehenoikeus ei perustu lakiin, vaan se on pitkältä ajalta syntynyt perinne, jota Ympäristöministeriö tulkitsee kykyjensä mukaisesti.

    Mutta täytyy sanoa, että pikkuisen nyppii tuo suunnistusseuran asenne, että tullaan 150 hengen porukalla suunnistamaan sinne metsäänne. Ja ei edes sen vertaa ole tapoja, että kysyttäisiin lupaa. Jokamiehen oikeus ei kata millään tulkinnalla organisoitua toimintaa, joten kyllä luvan kysyminen olisi paikallaan.

    556

    Versowoodilla oli viime talvena maksuviiveitä kun omat saatavat roikkuivat maailmalla. Liian pieni käyttökassa.

    Kolmen kuukauden maksuviive on sopimaton ja luottamusta rapauttava.

    556

    Vappuaattona laitoin rauduskoivun siemenet purkkeihin itämään. Kun avasin siemenkaupan lähettämän purkin (mitä olin säilyttänyt jääkaapissa) havaitsin, että siemenet olivat varsin kosteita. Olikohan jääkaapin kosteus jotenkin kondensoitunut purkkiin?
    Mietin tässä nyt, mahtaako tämmöiset siemenet itää (tuo kosteus kun hieman ihmetytti). Lähiaikoinahan tuo selviää.

    Kestääkö siemenet muuten pakastusta vai säilönkö loput siemenet jääkaapissa ensi vuoteen? Tällä kertaa laitoin noin 200 purkillista odottamaan itämisen ihmettä. Aurinkoa ja lämpöä ainakin nyt tänään Vappupäivänä tuntuu riittävän.

    556

    No niin. Sopivat purnukat löytyivät Bauhausista. Tuo nimimerkki Lumpin vinkki oli erittäin mielenkiintoinen, mutta nyt käsi tarrasi helppoon vaihtoehtoon, koskapa sopivasti tulivat nenän eteen.
    Tilasin samalla rauduskoivun siementä. Jalostettua siementä ei nyt ollut saatavissa, mutta tuollainen metsikköpohjainen siemenkin nyt kelpaa tällaiseen kokeiluun. Itämisprosentti oli kuulemma 56% (jos nyt oikein tajusin). Kasvunopeus jää vähän pienemmäksi, mutta ihan tarpeeksi isoa puuta varmasti on jälkipolville tulossa.

    Saas nähdä, miten tämä homma onnistuu. En ainakaan hirveästi rahaa tule menettämään. Ja harrastukset maksavat aina.
    🙂

    556

    Kiitos vinkeistä! Lisääkin saa vielä vinkata.

    556

    Onko Metsäkeskuksella oikeus kairata omatoimisesti yksityisen henkilön omistamia puita lupia kysymättä? Minusta se ei ainakaan ole sopivaa.

    556

    Kiitos taas kommenteista!

    Mitkä MHY:n palkkiot yleensä ovat näissä kaupoissa? Tiedonsaanti tuolta osalta tuntuu toistaiseksi olevan vaikeaa. (Infoa ei ole saatu ollenkaan)

    MHY oli pistänyt valtakirjan oheiseksi myös suunnitelman uuden taimikon aikaansaamiseksi. Taimia oli ohjattu myös alueelle, missä tällä hetkellä kasvaa 30-vuotias puusto. Hieman hassua.
    Toinen kysymyksiä herättävä kohta oli se, että työn osalta oli laskettu yli tuhat taimen istutuspalkkiota enemmän kuin oli itse taimia.

    Lisäksi juurikääpäalueelle puuvalinta oli kuusi.

    Katsotaan, miten tilanne kehittyy. Ehkä MHY:llä on vain kovassa paineessa tullut ajatus- ja huolimattomuusvirheitä.

    556

    No niin. Reilu kuukausi sitten käännyin MHY:n puoleen puunmyyntiasioissa. Koska kuukauteen ei kuulunut sieltä yhtään mitään, soitin MHY:een jälleen kerran. Asiaa luvattiin tutkia.

    Nyt sitten postista pamahti läjä papereita, mihin kaivattiin allekirjoituksia. Kyseessä näyttää olevan paperit valtakirjakauppaan. Ajattelin kyllä, että MHY lähinnä kilpailuttaisi puolestani kaupan. En ajatellut luovuttaa täysiä puunmyyntioikeuksia avoimella aikataululla (ei mitään aikarajaa kaupan toteuttamiseksi).

    Eikö MHY tosiaan voi toimia muuten kuin antamalla sille täysin avoimet oikeudet kaupan toteuttamiseksi? Lähinnä ajattelin, että MHY auttaisi kilpailuttamisessa. Jonkinlainen lopullinen kontrolli olisi mukava säilyttää itsellä.

    Palveluiden hinnoista en ole vieläkään saanut tietoa, vaikka olen kaksi kertaa kysynyt. Ehkä MHY:llä on joltain osin resurssipulaa, koska palvelutaso ei ole aivan sitä, mitä olin ajatellut.

    556

    Olen saanut teiltä hyviä neuvoja ja keskustelu on ollut mielenkiintoinen. Kiitän teitä suuresti!
    Pohdin nyt tämän pohjalta, otanko MHY:n mukaan kaupan tekoon. Sinne suuntaan olen hieman kallistumassa, koska kokemukseni kaupanteosta on olematon. Olen siis helppo höynäytettävä isoille puuorganisaatioille.

    Kysyn vielä, missä vaiheessa talvileimikkoa kannattaa alkaa tarjoamaan? Onko nyt elokuun alussa liian aikaista? Kuten tuossa edellä sanottiinkiin, viime talvesta on korjaamatonta puuta yhtiöillä paljon plakkarissa. Pakkasiahan ei etelä-suomessa ollut kuin reilu kaksi viikkoa. Vaikea voi siis olla saada kaupaksi.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 14)