Käyttäjän 556 kirjoittamat vastaukset

Esillä 4 vastausta, 11 - 14 (kaikkiaan 14)
  • 556

    Pelkäänpä, että tien teko ei tässä tapauksessa olisi kustannusvastaavuudeltaan parasta mahdollista tasoa, koska seuraavat hakkuut ovat sitten vasta kun aika on minusta jättänyt. Noin niin kuin suurin piirtein.

    Kesähakkuita pidän syypäänä lämpimän ilmanalan mukaanlukien juurikääpäitiöiden rankkaan purevuuteen suomalaiseen kuusimetsään.

    Tietysti lämpimänä talvena puiden juuristot menevät silloinkin aika lailla muussiksi raskaiden koneiden alla, eritoten kun kuljetuskone painaa aika tavalla täydellä kuormalla.

    556

    Hyviä neuvoja tullut! Kiitos kaikille!

    Lisää neuvoja kuunnellaan mieluusti.

    556

    Yksi avohakkuukuvio kestäisi kesähakkuunkin. Mutta kuljetus kuviolta pois voisikin olla jo ongelma.

    Lisäksi pidän kesähakkuita epäsuotavina juurikäävän voimakkaan leviämisen vuoksi. Urean ja harmaaorvakan käyttö toki vähentää riskiä, mutta ei läheskään kokonaan.

    Kesähakkuut ovat mukavia puunostajien kannalta, mutta ei puunmyyjien kannalta. Juurikääpä on vakava ongelma, mikä rajaa huomattavasti tulevaisuudessa kasvatettavan puuvalikoiman kirjoa. Sitä ei muutaman euron kuutiohinnan parannus kompensoi.

    556

    Kiitos tähän astisista vastauksista!

    Entä jos puukaupat tekee itse ilman mhy:tä, jääkö kulku-urien ja varastopaikkojen suunnittelu metsänomistajalle vai ottavatko yhtiöt asian hoitaakseen?

    Aivan valtakirjakauppaa en ole ainakaan MHY:n kanssa ajatellut tehdä. On ehkä parempi pitää jonkinlaiset ohjakset käsissään, ettei käy kuin muutama kuukausi sitten Metsälehdessä raportoidusta rouvashenkilön antamasta valtuutuksesta MHY:n tehdä kauppa parhaimman tarjouksen tehneen kanssa (=UPM). Siinähän tuotto-odotus jäi murto-osaan MHY:n arvioimasta. Eli varoitus on tältä osin saatu ja noteerattu. MHY:n osallistuminen kauppaan ei välttämättä takaa onnistunutta tulosta.

Esillä 4 vastausta, 11 - 14 (kaikkiaan 14)