Käyttäjän Apli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,351 - 1,360 (kaikkiaan 3,781)
  • Apli

Vaikeaa on uskoa että kesät pidentyy kuukaudella, kun katsoo ulos ikkunasta on lunta ja metsässä melkein täysi talvi ja ensiviikolla vaihtuu toukokuu, tällä menolla jää kesä ja kevät melko lyhyeksi. Jäät lähtee järvistä juhannuksena?

Apli

Esim deeren ja ponssen pienimmillä motoilla ja ajokoneilla ns harvennuskalustolla paljon tehdään energiapuuleimikoita ja toki myös tavallisia harvennuksia, mitä niitä olen itse nähnyt niin ajourat olleet varsin maltillisia ja äkkiä ne kasvaa umpeen.. Mitä tulee kokopuun korjuuseen metsistä sitä en ole koskaan itse ymmärtänyt, nuori metsä tarvitsee ravintoa ja risut on parasta siihen. Nythän on harvinaisen pitkä kylmä jakso menossa niin monella yhtiöllä varmaan energiapuu varastot aika pieniä ja kun takana ollut suht kylmä talvi.

Apli
    Apli

On, myös mäntytukki sama homma.

Apli

1000 motin kaupasta kannattaa jo pyytää tarjous kaikilta alueen ostajilta, luulisin että tulet yllättymään iloisesti minkälaisia hintoja saat.. Kevät myöhässä oleva on hyvää puukaupan aikaa..

Apli

Itse en osaa ainakaan hinnoitella edes omia leimikoita järeyden perusteella, vaikka puukauppaa olenkin jonkin verran tehnyt viimeisten vuosikymmenten aikana.. Enkä nyt aina haluaisi sitten kysyä neuvoa esim metsänhoitoyhdistyksestä, seuraavan kerran kun kilpailutan päätehakkuita ajattelin pyytää metsäliitoltakin tavaralajitarjouksen aivan kuten muiltakin ostajilta niin pystyy sitten tasapuolisesti vertaamaan tarjouksia. Joku minua viisaampi varmaan tekee asian toisella lailla.

Apli

Ainut mikä tässä järeysrunkohinnoittelussa on mielestäni huonoa, että

Hän ei kommentoi tarkasti sitä, kuinka paljon hinta voi muuttua arvioidun järeyden muuttuessa.

”Hintahaitari voi kuitenkin olla useita euroja”, hän kuvailee.

Eli et kauppaa tehdessä tiedä kuinka paljon hinta ns elää, toki heillä voi tehdä myös ns tavallisen tukkikaupan tavaralajien mukaan.

Apli

Nyt tuntuu olevan monella ostajalla pulaa mäntytukista, tein kaupat mäntytukkileimikosta ja hinta tukille on kyllä erittäin hyvä, pieni vedätys tuli vielä tehtyä, tarjouksia tuli monta ja hinta on 8 alkava tukilla. Lumisateiden takia kelirikkokin jatkuu suht pitkään mikä saa ostajien puuvarastot pieniksi. Eikä ollut kyse kelirikkoleimikosta.

Apli

Hyvä että tulee tämä vaihtoehto puukauppaan, saa nähdä seuraavatko muut ostajat perässä, mitä tulee metsäliittoon niin en ole koskaan päässyt heidän kanssaan tukkikaupoille, toki en ole enää jäsen ollut todella pitkään aikaan..

Apli

Kokopuuta en ole itse antanut kerätä omista metsistä lähinnä sen takia että oksat maatuu nopeasti on parasta lannoitetta kasvavalle metsälle, en sen takia että sitä ei ostettaisi.

Esillä 10 vastausta, 1,351 - 1,360 (kaikkiaan 3,781)