Käyttäjän Apli kirjoittamat vastaukset
-
Nykyinen jätevesi ja vesiverkko ja jopa kaukolämpöverkko ei kestä kovilla pakkasilla -30C kauankaan niin peli on sen suhteen pelattu jos kierto loppuu niin jäätyminen on varmaa, ja sen jälkeen savottaa riittää, suomessa on varauduttu huonosti tällaiseen, aggregaatin hankinta on varmasti viisas päätös.. Lisäksi olen suht huolissani jatkuvista Drone havainnoista kriittisen infran lähellä koko ajan mitä Ukrainan sota on ollut käynnissä, näillä ei ole puhtaat jauhot pussissa..
Apli 22.10.2022, 11:38Totta mitä Timppa kertoo, nyt kun halutaan metsistä monimuotoisia, paljon eri puulajeja yms niin pääpuulajin määrää voi istutuksissa vähentää jos haluaa, toki isäntä aina päättää itse mitä tekee.. Jos Istuttaa esim sen 1800-2000kpl kuusta per/ha niin eipä sinne mahdu juuri muita puulajeja kasvamaan jos istutetut taimet kasvaa hyvin, melkoinen yhden lajin metsä tulee eikä ne ole enää olleet omissa metsissä pitkään aikaan tavoite. Tylsän näköisiä puupeltoja ne on omaan silmään..
Apli 22.10.2022, 10:21Nyt kun olen istuttanut taimia vähemmän kuin ennen niin silti sekametsistä tulee aina täystiheitä ensiharvennukseen asti, luontaisesti tulevin taimien määrässä aina yllättyy, siinä mielessä aloittajan malli voi toimia varsinkin jos halutaan sekametsiä.. Päätehakkuun jälkeen kannattaa kävellä aukoissa, katsoa miltä näyttää ja suunitella istutusta..
Apli 22.10.2022, 09:05On tuossa aloittajan kirjoituksessa järkeäkin, olen vähentänyt taimien lukumäärää istutuksissa, ennen oli 1800kpl 2v kuusentainta per/ha nykyään mennään noin 600 kuusentainta ja 800 männyntainta per/ha, ja jos istutan itse ja kannon nosto niin laikutus ja jopa mätästys pois jos hyvä hiekkamaa niin istutus onnistuu hienosti ilman niitäkin, näin kustannuksia pois.. 1200kpl ja luontaisesti tuleva sekametsä on ihan ok, itse en enää pelkkiä kuusentaimia istuta vaikka kuinka rehevät maat, käytän kuusi/mänty sekaistutusta ja koivua ja muuta lehtipuuta on tullut aina luontaisesti näin olen saanut sekametsiä.
Apli 22.10.2022, 08:55Stora Enso investoi Ouluun, toinen kartonkilinja käynnistyy vuonna 2025 – Metsälehti (metsalehti.fi)
Tämän odotetun investointipäätöksen jälkeen eipä ole uskoa paltamon hankkeeseen, puu ei yksinkertaisesti riitä enää..
Apli 20.10.2022, 14:41Apli 18.10.2022, 12:49Huolena on nyt Ukrainan energiainfran tuhoutuminen ennen talvea, siihen venäjä pyrkii, nyt jos koskaan sinne pitäisi saada raskasta aseapua mahdollisemman paljon…
Apli 17.10.2022, 12:12Puun poltto lisääntyy varmasti ja jatkossa se kiihtyy, puhutaan pienhiukkasista mitä tahansa..
Apli 17.10.2022, 09:52Venäläisillä voi olla ikävä talvi, mutta jos eurooppaan saadaan tavallista kylmempi talvi, niin ei täälläkään naurata, varsinkaan saksassa, toppatakit ja paksut pipot ja villasukat voi tulla tarpeeseen..
Apli 15.10.2022, 10:26Karsittu ranka 2cm on lähes sama hinta kun kuitupuulla ja kaikki puulajit kelpaa näin keski-suomessa, paljon palaa kuitupuuta talvella eikä sille loppua näy..