Käyttäjän Apli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,921 - 2,930 (kaikkiaan 3,687)
  • Apli

Mitä tulee kauppoihin citymarketit on huomattavasti mukavampia käydä kun kolkot prismat, hintaero näissä vielä olematon.. Metsärahan sijoittamisesta, itse olen olen ostanut lähes aina osakkeita niin kotimaisia kun ulkomaisia yhtiöitä suhdanteesta riippumatta niin teen nytkin jos puukaupat natsaa.. Paras korona monttu tosin meni kuukausi sitten, harmi että se jäi vähän käyttämättä.

Apli

Yhtiötä jonkin verran tuntien, syyt koivun lisäämiseen on mielestäni, painopaperien noin 20-30% kysynnän lasku vuosittain, tämä riippuu keltä kysytään, mutta lasku on reipasta, he joutuvat myös sulkemaan paperikoneita/tehtaita suomessa lähivuosina esim Kaipolan tehtaan lopetus ei tulisi itselleni yllätyksenä.. Tämä johtaa kuusikuidun kysynnän laskuun jotenka tässä yksi syy koivun lisäämiseen sitä heillä kuluu Kymin sellutehtaalla reilusti. Mitä tulee Jyväskylän vaneritehtaaseen niin onhan se vanha tehdas ja hienolla paikalla, ottajia tuolle paikalle on heti. Ja yleisesti on ollut tiedossa sen vanha konekanta ja heikko kannattavuus. Se että tuleeko UPM lisää kulutusta koivulle saa nähdä.. Tukkia ovat Jyväskylän vaneritehtaalleen ostaneet noin 10-12milj eurolla vuodessa riippuen vuodesta, no se ohjautuu muualle. Pakosta jää semmoinen mielikuva tästä vaneritehtaan lopetuspäätöksestä että talven lakkoilut nyt kostetaan ja halutaan pikkuinen ”näytös” tehdä työntekijä osapuolille ja liitoille että näinkin voidaan tarvittaessa toimia.

Apli

Tuhkalannoituksen hyötyjä olen nähnyt paljon ja sitä kannatan lämpimästi, itsekkin olen sitä aina silloin tällöin harrastanut..

Apli

Mulla oli testi, pistin 2kpl nuolukiviä kuusen taimikoiden vireen ja raivaustarve väheni huomattavasti.. Jatkossa en enää laita kun sekametsiä pitää saada aikaan, ei puhtaita kuusikoita.

Apli

Kovaa on metsien lannoitusinto nyt, varsinkin metsäyhtiöt ja metsähallitus sekä tornator tuntuu harrastavan tätä ahkerasti mutta myös yksityiset metsänomistajat, lannoitteiden ja polttoaineen hinta vissiin sopiva..

Apli

Vaikka istuttaakin kuusta, saa monesti helpolla hyvän sekametsän jättämällä sinne luontaisesti tulevia puita.. Itse jätän leppää, koivua ja jopa pihlajaa..

Apli

Ensiharvennukset heti kun sen aika on, näissä ei kannata vitkutella, joko kuiduksi tai energiaksi eurot ratkaisee, seuraavat harvennukset sitten kun tukin hinta on jonkinlainen, ja päätehakkuut sitten kun omasta mielestä tukin hinta kohdallaan, näissä ei kiirettä jos ei ole kovaa rahan tarvetta. Ja aina kilpailutus alueen kaikilla ostajilla ei ole vaikea homma hoitaa itse.

Apli

Omia ensiharvennuksia on vuosien ja vuosikymmenien aikoihin menny niin kuituun kuin energiaksi, vaihtelua ollu todella paljon ja myös eri ostajia.. Keskisuomessa kun ostajia riittää kuidulle ja energialle niin kilpailutus ja siitä sitten hintojen vertailua kannattaa suorittaa…

Apli

https://www.vapo.fi/puukauppa/

Täältä löytyy erittäin hyvä video siitä mitä on energiapuu korjuu Annelin männikössä.

Apli

Juuri näin kun visa kertoo.. Energiapuuhakkuita vastustaa tämä vanhempi sukupolvi joiden aikaan ei energiapuuhakkuita koskaan tehty, suosittelen heille joilla aikaa on käymään katsomassa nykyaikaista energiapuukorjuuta siinä pääsee mukaan nykyaikaan(:

Esillä 10 vastausta, 2,921 - 2,930 (kaikkiaan 3,687)