Käyttäjän Apli kirjoittamat vastaukset
-
Vantaalla ja Salossa se loppuu kun uudet jätteenpolttolaitokset valmistuu, Salossa jo ensivuoden alusta… Haastetta riittää Helsingissä, Jyväskylässä, Seinäjoella ja Kuopiossa mm.. Joissa Turve/Kivihiili pitäisi korvata.
Apli 28.6.2020, 14:20https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.1128425
Päästötöntä varavoimaa tulee näin lisää.. Hyvä Kemijoki Oy. Se on vaan niin että aurinko ja tuulivoima lisääntyy huomattavasti, talvet tulee olemaan tuulisempia sekä leudompia ja kesät aurinkoisempia ja kuumempia.. Puun poltto on kiistanalaisempi koska raja missä kuitupuu menee polttoon on veteen piirretty viiva eikä sitä rajaa ole rikkoneet Uusi Äänekoski eikä tule rikkomaan Uusi Kemikään, koska euro ratkaisee sen pelin.
Apli 26.6.2020, 08:40Huhtikuusta toukokuun loppuun ja elokuun lopusta marraskuun alkuun siinä käytännössä ajat jolloin raivaan, en muulloin kun pakosta, nyt piti käydä yhdellä kuviolla kun sinne tulossa hakkuut niin paikat siistimässä ennen koneita, hehtaarit on yleensä 5-15ha vuodesta riippuen joskus jääny vuosia että en raivannu yhtään..
Apli 24.6.2020, 07:19Oma kokemus on että rehevillä mailla, kuusen taimikot kannattaa kasvattaa täystiheinä sekametsinä aina ensiharvennuksiin saakka, sitten joko ns normiharvennus tai energiapuuharvennus riippuen tarjouksien hinnoista, kuivan kankaan männiköt voi olla eri asia niistä ei kokemuksia. Kun pyytää tarjouksia niin äkkiä huomaa mistä eniten rahaa tulee ja sen mukaan sitten menee, ei ole rakettitiedettä… Ja jos ei itse ymmärrä, voi pyytää apua esim paikalliselta metsänhoitoyhdistyksestä. Olen Jessen kanssa samaa mieltä euro on se paras konsultti.
Apli 23.6.2020, 10:27Minä olen Tempakan kanssa samoilla linjoilla.. Vaikea nähdä pieniä ydinvoimaloita suomessa, aurinko, tuuli, maalämpöä tulee varmasti lisää, samoin lämpöä pitää ottaa talteen jätevesistä, ja teollisuuden hukkalämpöä myös eikä pidä unohtaa jätteenpolttoa siihen rakentuu lisää kapasiteettia mm Salossa ja Vantaalla..
Apli 23.6.2020, 09:51Juuri näin kun Gla tässä kertoi, on yleinen harha että energiapuuta korjataan vain huonosti hoidetuista ”risukoista” Toki sitäkin tehdään, esim UPM tekee sitä Fixteri paalaimella hinta noin 3e motti, energiapuuta kannattaa korjata hyvin hoidetuista metsistä jotka kasvaneet täystiheinä ensiharvennukseen asti jolloin saadaan tuet+riittävästi puuta näin ainakin olen tehnyt omalla kohdalla.
Apli 23.6.2020, 07:22Jessen kanssa hyvin samaa mieltä, ero kuitupuun hinnassa vertaa energiapuu on mitätön ensiharvennuksilla, ainakin keskisuomessa,.. Monesti kemera tue jos haluaa, on järkevämpää taloudellisesti myydä kaikki ensiharvennukset energiaksi, näin tein myös itse nyt kun ensiharvennuksia kilpailutin.. Työn jälkeen kannattaa kiinnittää huomiota, eli seurantaa, joskus opastustakin vaatii.. Mitä korjuukeleihin tulee niin nyt ne on erittäin hyvät, maat kantavia samoin metsät..
Apli 20.6.2020, 08:24Hyvää Juhannusta kaikille, koivut jääneet jo vuosia metsään, saunaa ja hyvää ruokaa sekä juomaa sekä hyvää seuraa.. Huomisesta alkaen raivuuta tiedossa kun hakkuita tulossa niin vähän putsaus hommia ennen niitä, kesäaikana herätys kello 0400 ja max 5ha töitä, rupeaa lämpötila oleen päivällä riittävä.
Apli 18.6.2020, 09:31Hyvää sade teki.. Mutta toisaalta en toivo sadetta lisää sillä vajaa 10ha tulossa harvennuksia niin kuivaa keliä saisi olla maat kantaa paremmin. Kilpailutuksen voitti tällä kertaa Mhy:n korjuupalvelu, aika harvinainen tapaus minun kohdalla. Tarjouksia tuli 5kpl, hinnat kuidulla ja energialla laskevia.
Apli 16.6.2020, 14:23Tästä on Visan kanssa helppoa olla samaa mieltä, viime kesän kokemuksien perusteella jatkossa omat harvennukset tehdään vain kesinä jotka ovat kuivia kuten nyt näyttää alkukesä olevan, maat ja tiet kantaa paremmin, hinta parempi sekä valoisaa aikaa reilusti, tämä edesauttaa harvennuksien onnistumisen.