Käyttäjän arto kirjoittamat vastaukset
-
– Korkeaoktaanisen bensiinin tankkauksesta on tehohyötyä vain ahdetuille moottoreille, kertoo johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.
Aikaisemmin ahdettuja moottoreita oli vähemmän, mutta nykyään useimmat pienetkin bensamoottorit ovat turboahdettuja ja voivat siten hyödyntää tätä tankkauskikkaa.
– Ahdetuissa moottoreissa on yleisesti aktiivinen nakutustunnistus, jolla säädetään ahtopainetta ja sytytysennakkoa.
– Niissä korkeampi oktaaniluku voi vähän nostaa tehoa, jos valmistajan säätökartta sen sallii.
– Eli teho nousee, kun ahtopainetta voidaan vähän lisätä, jolloin moottoriin menee enemmän ilmaa ja polttoainetta.
Sen sijaan vapaasti hengittävissä moottoreissa (ahtamattomissa), joissa on pelkkä sytytysennakon säätö, ei oktaaniluku niin paljoa vaikuta.
Kovin hirmuisia teholisäyksiä on kuitenkin turha odottaa turboautoonkaan. Laurikko puhuu marginaalisista teholisäyksistä.
– Pari hevosvoimaa, ei varmasti viittäkään, arvioi Laurikko. Siinä polttoaineiden erotNykysahoihin polttoaine suositus +92 okt
Mitä laatua on ns. pienkonebensa? AG-pienkonebensiini sisältää 2 % täyssynteettistä kaksitahtiöljyä ja sen oktaaniluku on 95 (RON)
Ranelle. Samoin kävi meillä metsähallituksen istutuksille viime kesänä. Taimet kivui tienvarteen. Istutaan häipyi. Kymmeniä tuhansia taimia paloivat auringossa ruskeiksi tikuiksi.
Katso se kohta mihin akseli kiinnittyy onko se kunnossa. Jos akseli siihen ok. vika ei siinä ole
Kyllä
En jättänyt tihekköjä. Kesähakuu kuvioita. Olija oli rämeet ja kosteat paikat. 50m sarjoissa. Olipa yksi kalliokuviokin. Nousua yli 30m käsky oli kaikki ei myyntipuu pois. Jäi täytiheät harvennus metsät. Maantaina vielä enskaa. Sitten pääsisi taimikoiden putsauksiin.
555fx suutin peli väärin säädettynä on varmaan laiska. Oikein taas Tosi pirteä. 545 kaatui kuukaudessa 21ha ennakoraivusta. Oli pahojakin ryteköitä.
https://www.youtube.com/watch?v=Af-dbZe1XX8 Siinä linkki.
Ompa minulla ollut oppipoikia. Opissa hyvin meni minun kanssa. Joutui sitten yksin into lopahti. Nyt mukana uusi. Saanut teroitus opin ja harmitus opin. Into meinas loppua minun vauhdissa. Tilit ilahduttaa. Täytyy vaan piiskats/ tsempata kovaan työ vauhtiin. Jospa se jaksaisi.