Käyttäjän arto kirjoittamat vastaukset
-
Käytäväharvennus . Sitten kun tukki tulee joka puun tyvestä. Muutama 10ha odottaa hintojen nousua. sitten kauppaa tekemään sama määrä aukkoa.
Ei minun terät ole koskaan palannut. Enkä sahaa tylsällä terällä koskaan. kokemus opettaa. Jos sahaisin ei leikkaavalla terällä valittaisin varmaan aina etten pärjää metsätöillä. olisin vaihtanut alaa kauan sitten….Siinä hiukan mietittävää minun teriä moittiville/luuleville että poltan kantoja. Sellaisia kuvitelmia näkyy joillain olevan.
– Paljonko tehokasta työaikaa menee hehtaarille eri tyyppisissä maastoissa?3-8 tuntia
– Paljonko bensaa pitäisi kulua hehtaarille?3-4litraan
– Pienen vesakon sahaaminen. Menee nätisti lakoon osakaasullakin, mutta pitää vissiin sahata kuitenkin aina täyskaasulla?.—– pikkuvesat kaatuvat puolikaasullakin. Eli järjen käyttö sallittu.
– Mitä mieltä laikkumätästetyistä aloista? Riippuu alueesta, Pitkän heinän/horsman aikaan hankalia ei nää minne astuu……kyllä se raivailu kuntoa vaatii, hyvää liikuntaa kunto nousee ja siitä maksetaan.Sitä kun on menevä mies kerkiää tehdä paljon. En silti kadehti ketään. Jammun 3 mukinen lauloi piiitkiä reissuja, Se oli muuten ihanaa. Mukava muistella sitten vaarina keski-ikää. Muutakin kuin itä reissuja.
Viimeksi ilmestyi puomi metsäautotielle kun perimmäinen mökki oli kolmannen kerran ”putsattu”……..Eikö ollut kameravalvontaa. meillä ei kanssa harrasteta puomeja taulu jossa lukee kameravalvonta. Puussa riistakamera. On tehokas .
Meillä päin näkyi viimme kesänä muutama tiepuomi pitkillä metsäteillä . Talvella jonkun hakkuita niillä teillä yrittäjät aukaisi tiet. meni samalla puomit. Oli traktorilla puskettu metsään jalustat ja putket.
Se ero suutin koneissa ja itse säätyvissä. Suutinkone vaatisi joka ilman lämmöille eri säädöt samoin, ilmanpaine vaikutta ne näkee sahojen tehoissa. Itse säätyvä hakee ne itse ja aina sama teho koneessa. Harrastan pikku nitro koneita niissä jo lämpötilan heitto pudotaa huippukierroksia (2 astetta) valtavasti. Vaatii siis säädön, sahojen kokoisissa koneissa se taas sama mutta jokainen ei huomaa.
Kuitenkin, jos pannaan kuusikon hakkuuta , jossa vaditaan hyvä karsinta, eikä saa laipan kärjellä kaivella runkovikoja, nuori – liukasliikkeinen kaveri pyörittelee Ms 201:n kanssa kahden tukin rungon valmiiksi ennen kuin Pessinen on päässyt puoliväliin. Ero on sitä suurempi, mitä enemmän on oksia……….Tuo on taas sitä jota vain työtä vieroksuva voi puhua. Leikoissa sitten pikkusaha jää jälkeen. Pikkusaha on hyvä pikkumetsillä mutta ei tukkimetsässä.
Kun oikein kiusasi sahaa, sai päivässä ehkä 5 – 10 aaria. Kyllä hattua pitää nostaa artolle ja Jeessille!……Kiitos……Minä paukuttelin kyseisellä sahalla jo yli puolen.ha/päivätuotoksia, Olin silloin poikanen. Nykykoneilla sitten 1-2 ha päivässä……Eli on meissä hiukan eroa EIKÖS…..olemmeko sama mieltä.?
Mitä onko artosta video jossakin?………..Niitä löytyy tubesta. Hussea. turbo jammua 270hp leikkiä (kelkka) pohjoisruotsi. Mönkijä jammu…..Kunnon mutaleikki. siinä muutama maininta.