Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,391 - 2,400 (kaikkiaan 2,417)
  • harrastelija harrastelija

    Metsäliiton nousu johtuu järkevästä toiminnasta. Turhaan ei Jordania ole tunnustettu johtajana.
    Huonon, tappiollisen kauden aikanakin Metsäliitto muisti jäseniään 5 %:n osuusmaksulla.

    Kumpi oli ennen muna vai kana? Itochu tuli mukaan siinä vaiheessa, kun MG teki tulosta ja Fibreen tuotteet menivät Japanin lisäksi myös Kiinassa.
    Se lähes puolen miljardin sijoitus Itochun kauppahuoneelta tuli Fibreen ollessa nosteessa havusellun kanssa.

    Itochun sijoitus, vajaa 25 % on toki hyvä asia, mutta MG:n kokonaistulos yhdistettynä jäsenten osuussijoituksiin tekee Äänekosken rakentamisen mahdolliseksi.

    Olisiko metsuri motokuskin koneiden tuntemisen lisäksi syytä asennoitua alkutuotantoon vähän asiallisemmin? Maaseudun pärjääminen ja metsän järkevä käyttö antaa leivän myös konekuskille!

    harrastelija harrastelija

    $ Ei tarttis Hiluxilla ajella mutaränniä pitkin koneelle vaan voisi puida puita kotoa käsin kalsarit jalassa ja rapsutella koiraa siinä samassa…
    Lähetetty: 9 h, 53 min sitten
    Lähettäjä: Hiluxmetsuri $

    Lisätään vain kansalaispalkka tähän keitokseen, niin näinhän se menee !
    Ei tarvitse sitä konettakaan ristiksi.

    harrastelija harrastelija

    Hyvä aloitus kaimalta 🙂
    Asioita tuntematta olenkin ihmetellyt tuota yhtälöä ja ilmaston muutoksen vaikutusta maasto-olosuhteisiin:
    * 20-30 tonnia painavat koneet möyrivät pehmeällä pinnalla !
    * ulottuvuutta varten tarvitaan massaa joka sijoittuu liian ylös.
    * ristiriita on siinä, että maavaran tulisi olla riittävä, mutta painopiste oltava alhaalla.

    Moton pystyy nähtävästi rakentamaan reilun 10 tonnin painoiseksi.
    Ajokoneen kanssa on ongelmia, kuormaa tulisi saada 10 tonnia ilman, että kone painaa tyhjänä yli 10 tonnia!

    Miten tuo konenäkö nyt sitten voi auttaa näihin ratkaisuihin?

    harrastelija harrastelija

    Profi ja prosilva laskettaneen jo ”oikeisiin” metsäkoneisiin muutaman miljoonan liikevaihdolla. Painoa on 2-3 x varsinaisiin pienkoneisiin.
    Tuottoa yritykselle vain ei tahdo tulla kovin paljon. Kumminkin saadaan työllistettyä toistakymmentä henkeä.

    Ponsse porskuttaa eri kertaluokassa. Ponsse työllistääkin periaatteessa pienen kunnan työntekijät.
    Kannattaisiko Ponssenkin ottaa ohjelmaan jonkun pienen mallin juuri pehmeille olosuhteille?

    Ponssen koneiden teknisiä tietoja en löytänyt, mikä lienee pienin malli esim. dualista painoltaan?

    harrastelija harrastelija

    Ainakin Ruotsissa youtubessa oleva pätkä Tigercatista näyttää ihan jämerältä. Tosin minusta meillä ollaan kyllä näissä koneissa täysin kilpailukykyisiä verrattuna vaikkapa Pohjois-Amerikan laitteisiin.
    Esim. Profi 50, kooltaan vastaava on jo youtuben videoissa juohevamman näköinen.

    Kyllähän Profia vissiin myös käytetään, koska nettikoneella 4-5 vuotta vanhoilla Profeilla on tunteja km vuodessa tullut 1600 – 3000.
    Näin paljon ei tule yhdessä vuorossa.

    Pehmeillä mailla ongelmana lienee ajokoneen urat. Johtuvat suurista kuormista ja samojen urien käytöstä.

    harrastelija harrastelija

    $ Kuka ottaa vesurimiehen töihin hintaan +30€/h+alv? Kyllähän se niin on, että, kun töihin menee niin siellä pitää jotakin tapahtua. Vesurilla tuskin tapahtuu.
    Lähetetty: 20 h, 40 min sitten
    Lähettäjä: Puuhastelija $

    Ei se aina tarvitse kuulua pärinää, että tulisi jotain jälkeä !
    Monet sadat hehtaarit tuli nuorena raivatuksi vesurilla. Viimeisin muun työn ohella 1970-luvulla kävin läpi 66 ha kotipalstan.

    Eläkkeellä aurausviittoja 3000 – 5000 kpl/v ihan noin työn ilosta. Tosin kyllä siinä pääsi jopa palkoille – ja talvirenkaat auton alle 🙂

    Vesurin kanssa on helpompi tutustua metsään ilman korvasuojia ja onhan tuo raivaussahan kanssa kömpelömpi kuleksia metsässä.
    Suosittelen välillä vesurinkin kokeilua 🙂

    harrastelija harrastelija

    Onhan se selvä asia, että paksummasta pölkystä tulee suurempi % haluttua sahatavaraa kuin pienestä pölkystä.
    Kuori- ja pinta-aines menee sitten polttoon. Siitälinhän on maksettu se tukin hinta, Pitäisikö puu jalostaa kasvamaan nelikanttiseksi?

    On kumminkin sahoja, jotka näytävän pärjäävän pikkutukkeja sahaamalla.
    Ehkä saanto pikkutukista tulee pienemmällä sahatuotteella?
    Nykyisinhän tehdään enenemässä määrin liimapuuta, johon sahataan kapempiakin rimoja.

    Mo:na tietysti toivon, että tukkipuuksi lasketaan mieluummin pienempi latvaläpimitta kuin 18 cm.
    Todennäköisesti tuo juttu voidaan laskea sammakoiden sarjaan 🙂

    harrastelija harrastelija

    Hyvä että alalle on tulossa motivoituneita yrittäjiä 🙂
    Tuo metsäalan perustutkinto on hyvä ajatus. Sieltä uskoisin satavan vastauksia kaikkiin noihin kysymyksiin, joita sinulla on.

    ”jätkän pätkät” antoi hyviä konkreettisia neuvoja ensi alkuun.
    Työ itsessään opettaa sitten kyllä lisää.
    Tsemppiä!

    harrastelija harrastelija

    $ Et taida saada ensiharvennusleimikkoa tien varteen tuolla hinnalla edes hyvästä kohteesta. Saatika jos on kyseessä raivaamaton rytö niin vielä vähemmän.

    Hakkuutaksa on noin 15- 17 euroo riippuen puun koosta ja ajo noin 5,5 – 6,5 euroo alle 300 m ajo. Mutta siitä huolimatta kannattaa tiedustella hankintapuukaupana.
    Lähetetty: 19.12.2015
    Lähettäjä: Metsuri motokuski $

    Kyllä se vain on onnistunut.
    Yhtiön sopimusyrittäjistä en tiedä, enkä välttämättä haliakaan tietää – kahden kauppa ja kolmannelle korvapuusti 🙂

    Omiin tarpeisiin esim. polttopuuksi olen maksanut suoraan motoyrittäjälle. Toki yhtiön ostomiehen kanssa tietoisesti.
    Kuinka sitovat lienevät sopimukset urakoitsijoiden kanssa? Onko suotavaa, että moto tekee sivussa töitä kokonaan yksityiselle tai vaikka eri yhtiölle?

    harrastelija harrastelija

    tuplaus

Esillä 10 vastausta, 2,391 - 2,400 (kaikkiaan 2,417)