Käyttäjän huithapeli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 37)
  • huithapeli

    ” Suuri savotta – kartelli” on hyvin mielenkiintoinen tapaus, joka pistää ajattelemaan asioita monelta kantilta.

    Ensimmäinen vinkkeli on metsänomistajien edunvalvonta. Mtk ja mhy ovat pitkään mainostaneet itseään puukaupan ainoina asiantuntijoina, jotka pitävät myyjän puolta. Miksi sitten ei havaittu minkäänlaista viitettäkään siitä, että markkinoilla on jotakin pahasti pielessä? Markkinaoikeushan tutkii myös epäilyt, jos olen oikein ymmärtänyt. Vai epäiltiinkö tai havaittiinko jotain, mutta ei haluttu tai uskallettu tehdä mitään? Myöskään tiedotus ja toimenpiteet kartellin paljastumisen jälkeen eivät ole olleet kovin vakuuttavia.

    Lahtosen toimia täytyy kyllä tavallaan ihailla. Synnynnäinen markkinamies on selvästi elementissään kun seuraa hänen savotta-projektiaan. Näyttävä mediajulkisuus, tiedottaminen ja hypen luominen erilaisin argumentein on saanut aikaan tunnelman, jossa oikeudenkäynti on jo voitettu, vaikka se ei ole vielä edes alkanutkaan. Sivustolla mm. annetaan sellainen kuva, ettäi kuluriski on nolla sillä perusteella, että markkinaoikeus on todennut kartellin olemassa olon (käsittääkseni nyt on kuitenkin esillä korvaus kärsitystä vahingosta).

    Olemme siis tilanteessa, jossa yksityisyrittäjä on julistautunut metsänomistajien edunvalvojaksi. Yrityksen tehtävänä on kuitenkin tuottaa voittoa omistajalleen. Samaan aikaan mtk ja mhy ovat pienin poikkeuksin lähinnä seuranneet sivusta tapahtumien kulkua. Koko revohkan jälkeen puukaupan ja edunvalvonnan kenttä saattaa olla hyvinkin toisessa asemassa kuin tänään. Ainoa varma voittaja tässä hankkeessa taitaa olla juristien ammattikunta, muilla on vaarana näppien (ja rahojen) palaminen. Kuka lienee se meidän edunvalvojamme?

    huithapeli

    Hyöteikkö kaipasi perusteita, niin kerrotaanpa esimerkki elävästä elämästä. Mh-maksulla saadut ”ilmaiset palvelut” vuodessa olivat erään yhdistyksen alueella seuraavat: Tiedotuslehdykkä (keskeltä taitettu A3) kolme kertaa vuodessa, joulukahvit, 1-2 vuotuista yleisötapahtumaa ja neuvontakäynti ( max.2-3h) tilalla. Kaikki tämä uskomattoman edulliseen 750 € ja risat hintaan. Kaikki muut työt laskua vastaan.

    Yhdistyskentästä on ainakin allekirjoittaneelle vakuutettiin, että mh- maksuja käytetään vain hallintoon ja ”maksuttomaan neuvontaan” yms. ja muu toiminta siis mh-palvelu yms. rahoitetaan palveluista kerätyllä laskutuksella. Jos kerran on niin, että kaikki saavat samat tasa-arvoisesti täsmälleen samat palvelut ”ilmaiseksi”, niin miten on mahdollista, että toinen maksaa niistä vaikkapa 70€ ja toinen 700€ vuodessa?

    Miksi sitten mh-maksut vieläkin porrastetaan pinta-alan mukaan? Mikä olisi mh-maksu, jos se olisikin kylmästi perusmaksu €/jäsen?

    huithapeli

    Ketjussa kerrottuja hintoja katsellessa ihmettelen näitä pienten tilojen ”lahtaamis” kirjoituksia. Jokaisesta jäsenestä aiheutuu kuitenkin kustannuksia riippumatta hehtaareista tai käytetyistä palveluista. Esimerkkinä vaikkapa jäsenistölle suunnattu tiedotus perinteisesti postin kautta lähettynä tai erilaiset kaikille jäsenille tarkoitetut tilaisuudet. Postimaksu on yhtä suuri olipa vastaanottajalla 10 tai 1 000 hehtaaria metsää.

    Isojen tilojen mh-maksujen ylihinnoittelulla on tähän mennessä maksettu niitä kustannuksia, joita pienten tilojen maksuilla ei ole saatu katettua. Tästä on seurannut se, että aktiiviset isot tilat ovat tehneet omat ratkaisunsa ja todenneet mh-maksulla saatavat ”ilmaiset palvelut” niin ylihinnoitelluksi, että ovat hakeneet vapautusta ja hoitaneet esim. neuvonta- ja sertifiointikuviot muita teitä. Kun maksajia on vähemmän, niin suunta on selvä.

    huithapeli

    MHY Pohjois-Karjala näyttää hinnoitelleen jäsenmaksut seuraavasti: Tilat alle 20 ha 60€ ja yli 20 ha 100 €. Muutamassa kommentissa on ihmetelty isojen tilojen jäsenmaksun ”pienuutta” suhteeessa pieniin tiloihin. Takana lienee se tosiasia, että alhaisella jäsenmaksulla koetetaan saada isot tilat pysymään tai tulemaan mhy:n jäseneksi. Isoista tiloista toivotaan yhdistyksille merkittäviä asiakkaita, kun myytävien palveluiden merkitys korostuu jatkossa entisestään.

    huithapeli

    Nyt on pakko olla vähän inhorealisti. Kärjistetysti tähän mennessä on käyty käräjiä vasta yhdestä päivämäärästä ja siitä ”päästäänkö ovesta edes sisään” saliin esittämään varsinaista asiaa. Nyt tehty oikeuden päätös ei ole mikään lupaus siitä, että juttu päättyy kantajalle voitollisesti.

    Takana on kaksi oikeusastetta ja rahaa on palanut vajaa 3 milliä (vajaa 4500 €/osakas), jonka onneksi maksaa vastaajat(?) Jos saliin päästään keskustelemaan varsinaisesta kartellista alkavat kustannukset juosta ihan eri tahtiin, kuin tähän mennessä. Puun toteutuneesta ja oletettavasta hinnasta vääntäminen on niin paljon monimutkaisempi tapaus kuin yksittäinen päivämäärä. Mitkä lienevät kulut kun takana on 5 oikeusastetta?

    huithapeli

    Näkemättä metsää tai sen puustotietoja heräsi pari ajatusta: Onko leimikolla ennakkoraivaustarvetta (”juurimetsää, ongenvapaa” jne.)? Jos on niin, aloittaisin tekemällä ravakan ennakkoraivauksen. Maastosta, puustosta ja tahdista riippuen tuollaisen alan raivaamiseen menee ehkä10 – 20 työpäivää.

    Ravakalla raivauksella puusto voisi kasvaa ja lihoa vielä pari vuotta, jolloin ne suhdanteetkin olisivat ehkä paremmin kohdallaan. Ja on syytä huomata sekin, että 10 hehtaarin huolella ennakkoraivattu leimikko, jossa puusto on kerinnyt järeytyä on houkutteleva kohde myös puunostajalle. Ennakkoraivaushan ei millään tavoin estä aloittamasta omatoimista hakkuuta, jos intoa ja keliä riittää.

    huithapeli

    Omalla kohdalla asiat ovat edenneet seuraavalla tavalla: Puukaupan yhteydessä on sovittu alustavasti milloin korjuu suoritetaan. Ajankohdan lähestyessä otan yhteyttä ostomieheen (tai päinvastoin), jolloin hakkuun alkuun on aikaa yleensä pari viikkoa. Sen jälkeen seuraavan yhteyden ottaa motokuski tullessaan palstalle. Tämä systeemi on ollut ihan toimiva, koska tapana on ollut olla paikalla aina kun kone saapuu leimikolle.

    Tapaaminen nokakkain konekuskin kanssa ennen töiden aloittamista on ainakin minulle tärkeä juttu, koska siinä voi samalla käydä lävitse leimikkoon liittyvät seikat ja sopia monista käytännön pikkujutuista. Vielä kun saisi sellaisen kehitysaskeleen aikaan, että jokainen kuski ilmottaisi vaikkapa vuorokautta ennen, jolloin olisi helppo järjestellä omat menonsa sopivasti.

    Korjuuaikatauluja on vaikea lyödä täysin sitovasti lukkoon, koska urakoitsijat hakkaavat puuta aina yhtiöiden kulloisenkin tarpeen (vaihtelevat nopeasti ja paljon) ja muiden olosuhteiden mukaan. Esimerkiksi nyt vallitseva sää ja maaston pehmeneminen on laittanut työjärjestykset uusiksi. Tekniikkakin ja leimikoiden korjuun nopeus saattaa sotkea aikataulua. Yksittäinen motokuski tuskin edes tietää kuin muutaman seuraavan leimikon eteenpäin. Syy voi olla jokin näistä, mutta puhelinsoitolla ostomiehelle asian luulisi selviävän.

    huithapeli

    Listaan voisi lisätä ainakin seuraavat toimijat:

    Iivari Mononen (pylväät) ja IPO (?) IIsalmen sahat tai joku sinne päin toimii ainakin osassa mainitsemaasi aluetta.

    huithapeli

    Itse olen antanut luvan ja jopa kannustanut lumpin tekoon. Joskus laskin, että yli metrin lumppejakin kannattaa tehdä, jos sillä saadaan tukkia enemmän aikaan. Jos kannustaa lumpin tekoon pitää tietysti sietää (ilman jälkipuheita) se, että välillä tulee katkonnassa tappiota, jos vian pituutta ei voi ennakoida 100% varmuudella. On vain luotettava motokuskin kokemukseen sen suhteen, että tehdäänkö lumppeja vai lyhyt kuitu.

    Ainakin osa yhtiöistä antaa tehdä ”apumittana” 2m kuitupöllin, jos latva lpm on yli 20 cm. Tämä mitta lienee ollut Ammatti Raivojaan leimikolla käytössä.

    huithapeli

    Kuulin aamulla radiosta haastettelun, jossa em. seikka tuotiin esille. Itse törmäsin jo keväällä samaan asiaan, kun vanhasta muistista kiikutin taimikon perustamisilmoitusta metsäkeskukseen. Enää ei kuulemma ole pakko niitä tehdä, mutta hyvillään tuntuivat olevan kuitenkin saamastaan paperista. Ongelma on se, että uudistamistöitä pitäisi valvoa, mutta ilmoitusta ei ole enää pakko tehdä. Kun ilmoituksia kaikista tehdyistä töistä tule jää valvonta sen varaan mitä muutoin liikuttaessa havaitaan. Toisin sanoen valvonta on käytännössä lähes mahdotonta.

    Itse en jaksa uskoa, että tämä oleellisesti vaikuttaa metsänhoidon tasoon. Aktiiviset toimijat tekevät työnsä ajallaan riippumatta siitä, pitääkö joku selvitys tehdä tai jättää tekemättä. Ne jotka eivät uudistamis- ja taimikonhoitotöistä välitä jättävät ne tekemättä joka tapauksessa ja lopputulos on aivan sama. Perustamisilmoituksen teko ei kehityskelpoista metsää takaa.

    Suurin syyllinen metsänhoidon kehnoon tilaan saattaa kuitenkin olla valuvikainen kemera-järjestelmä joka on kannustaa laiminlyönteihin taimikoissa. Tulevan kemeran painopisteenä taitaa olla byrokratian ja kustannusten lisääminen hoitorästein purkamisen sijaan.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 37)