Käyttäjän Jani kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 70)
  • Jani

    Täytyy olla kyllä portimon kanssa eri mieltä tuosta kasvinsuojeluaineiden tarpeellisuudesta. En oo ite käyttäny taimikasvatuksesssa mitään myrkkyjä ja hyvinhän nuo kasvaa. Sirkkavaiheessa taimikuolleisuus on ollut ehkä prosentin luokkaa ja talvellakaan ei juuri sen enempää taimia kuole, eli ei mitään järkeä käyttää kasvinsuojeluaineita. Oikeilla kaupallisilla taimitarhoilla varmaankin järkevää, mutta en näe omatoimikasvatuksessa tarpeellisena.

    Jani

    Kuusen ja männyn siemenet/kävyt tullu kerättyä hakkuiden aikaan omilta mailta. Koivun siemeniä siemenforelialta ja jonkinverran myös koulin luontaisesti kennostoihin tulleita koivuntaimia. Erikoispuiden siemenet mustilasta ja tullu tilattua myös ympäri mualimoo.

    Kannattaa lukasta tuo 4h:n taimitarhaopas, nii saa jotain osviittaa taimien kasvatuksesta. Tärkein vaihe on säännöllinen kastelu ja siinä perässä seuraa lannoitus.
    http://www.4h.fi/wp-content/uploads/2014/06/taimitarhaopas.pdf

    Jani

    Lähiaikoina tullu kasvatettua taimet itse, lähinnä koivua, kuusta ja mäntyä, mutta myös kymmenkunta muutakin lajia ”koristepuiksi” tulossa. Ensimmäinen erä oli taimitarhan taimia kalliimpia, mutta seuraavat tulee olemaan jo ”reilusti” halvempia, kun kasvihuone ym hankinnat on jo kuitattu (tarkaa hintaa en rupea laskemaan 😉 ) .

    Jani

    Ihan mielenkiinnosta jaakolta kysyn samaa kuin jo aiemmin kysytty, että onko kyseessä takaveto vai neliveto traktori? Vuosimallin perusteella luultavimmin takaveto mutta kuitenkin. Ei sinäsä vaikuta kannattavuuteen mitenkään, mutta mielekkyyteen sitäkin enemmän.

    Juontokourasta ei kokemusta ole, mutta kärryn kanssa takapotkalla metässä liikkuminen ei varsinkaan talvisaikaan mitään mielekästä puuhaa ollut…

    Jani

    Jos motokuski olisi lukenut koko ketjun tietäisi hän että olen jo ostanut uuden kärryn tuon jälkeen. 😉

    Jani

    Kannattavuudenkin voi laskea niin monella tavalla. Kun ite ostin ensimmäisen kärryn ja ajoin sillä 7 vuoden aikana ~300 kiintoa puuta pidin sitäkin kannattavana hankintana. Kyseiset harvennukset oli pienialaisia ensiharvennuksia, enkä olisi saanut päätehakkuuta ympättyä järkevästi samaan, jolloin hinnanero oli lähempänä 20€/kiinto (hankintana ~30€ ja pystynä ~13€). P-öljyt ym kulut oli max 2€/kiinto jolloin ”tienasin” yli 4K€ tekemällä itse. Myöhemmin myin metsäperävaunun ostohinta – ~300€, jolloin kärryllä oli tienattu ~ 4K€ – verot

    Toki urakoitsijallakin nuo olisi varmaan voinut ajattaa, mutta en usko että kukaan olisi tullut ajamaan niin syrjäiseen paikkaan keskimäärin 50m3 (joskus pienempiäkin) eriä järkevällä hinnalla, ja toiseksi en kehtais ketään pyytääkkään ajamaan noin pieniä määriä.

    Omalle työlle en metsätöissä laske hintaa

    Jani

    Nii no puhuin lähinnä omissa metissä ajelemisesta. Jätän urakoinnit suosiolla muille, tuolla meikän kalustolla vois urakointikäytössä hauskuus loppua äkkiä. Normi palkkatyölle pienimuotoset omien hankintapuitten ajot on mukavaa vaihtelua.

    Harrastustoimintaahan tämä metsänkasvatus on muutenkin varsinkin jos puhutaan pienistä alle sadan hehtaarin tiloista. Tämä taitaa olla yksi niistä harvoista harrastuksista joka maksaa pitkässä juoksussa itsensä takaisin korkojen kera ja jolla voi perustella edes jotenkin useimpien mielestä järjettömiä konehankintoja (isojen poikien leluja). Ihmiset tuhlaa rahojaan paljon turhempaankin eikä niitä saa ikinä takasin. Mehtäkärryn ja traktorin hankinta on edes jollain tavalla kannattavaa, vaikka ei silläkään rikastumaan pääse.

    Jani

    Jos urakoitsijat todella ajaa tuolla 5€ kiinto hinnalla ensharvennuksesta tulevaa puutavaraa ilman muita taksoja on sekin varteenotettava vaihtoehto. Mutta löytyykö tuollainen joka kylältä, joutaako/lähteekö ajamaan myös pienemmät erät (luonnon tuhot jne), minkälaiset on urakoitsijoiden taksat tulevaisuudessa kun kyllästyvät ”pohjaan painettuihin hintoihin”?

    Ainakin omalla kohalla nuo raktorin muut kustannukset on ollu minimaalisia. Omalla kalustolla ei ole myöskään sidottu urakoitsijan aikatauluihin ja kuten edellä taittiin jo todeta on on traktori (ja metsäperävaunu) hyödyllinen kapistus muissakin töissä, joista muuten joutus maksamaan vieraalle.

    Jokainen tekee miten tykkää, mutta maksan ite mieluummin omaa kalustoa josta saa tarvittaessa pääoman irti suht nopealla aikataululla, kuin vieraalle jolloin nuo rahat on menetetty pysyvästi. Ja kaikki hauskuushan jää pois jos vieraalla ajattaa. 😉

    Jani

    joo vieläkin jäi vähän hämärän peittoon että miten se liittyi asiaan mutta kuitenkin. Urakoitsijoita ja heidän käytössä olevia koneita ja niiden kustannuksia ei oikein kannattane verrata isäntälinjan koneisiin ja niiden kannattavuuteen.

    Jani

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 70)