Käyttäjän Jovain kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,801 - 3,810 (kaikkiaan 5,341)
  • Jovain Jovain

Kysymys oli korjuun alveista.

Jovain Jovain

Tuo 28 euroa kannattaa ottaa haltuun pystykaupastakin. Hyödyttää vähennysoikeutena muutenkin, ei vaan metsävähennyksenä. Saa korjuun laskun vähennyksenä ja korjuun alvin palautuksena, joka 1000 motin savotasta korjuun 20 eurolla tekee useita tuhansia euroja sekin. Nuoren metsän Kemera tulee tietenkin kauppatavasta riippumatta.

Kantohinta on jäännöserä sen jälkeen, kun tehdashinnasta kuljetuksen ja korjuun ym. kustannukset on vähennetty. Ei mikään jalostusarvo tai ns. isännätön raha. Kantohinta on puusta jäljelle jäävä osuus eli puunhinta vähennysten jälkeen. Jalostusarvoa ja ns. isännätöntä rahaa ovat korjuun ja kuljetuksen kustannukset. Kysymys on ostajan monopolista ja puunmyyjän kustannettavasta erästä. Eli monopolista puunmyyjän markkinassa.

Jovain Jovain

Tottahan ostaja saa valinnan tehdä, mutta jää myös puukauppa tekemättä.

Jovain Jovain

Kuljetus tehtaalle jää edelleen ostajan maksettavaksi ja vähennettäväksi tehdashinnasta, en siihen ole puuttumassa, mutta tienvarsihintaan kyllä. Vaihtoehtoinen tarjous ostajalta, jossa on eriteltynä ja hinnoiteltuna pystyhinta, hankintahinta ja korjuunhinta. Tällaisen tarjouksen voi antaa puunostaja, jolle sopii järjestely ja puunmyyjän valinnan vapaus, ottaako korjuun ostajalta, hoitaako itse tai hoitaako omalla käyttämällään urakoitsijalla. Oleellista on että ostamansa korjuun palvelu tulee aina laskulle (urakoitsijalta), sillä varmistaa vähennykset pystykaupassakin. Ei siinä mitään maksun kierrätyksiä tarvita.

Jovain Jovain

En ole ketkuloimassa syytä toisille. Puukaupan korruptioon olen ottanut kantaa, kyllä Zetorit ja Fortsonit ovat teidän omaa keksintöänne. Tarkemmin ottaen pystykaupan korruptioon olen ottanut kantaa, ei klusterin korruptioon. Puukaupan korruptio on ajankohtainen edelleen ja saadaan hallintaan suoralla puukaupalla. Ei sinne jää isännätöntä rahaakaan, kun saadaan korjuu julkiseksi ja tiedetään kuka maksaa ja mitä maksaa. Olen huomannut, että puunmyyjät maksavat urakoitsijalle paremmin, mitä yhtiön sopimusurakoitsijalle maksetaan.

Jovain Jovain

Ei ainakaan jos on uskomista tallin takusiin, sehän on teidän omaa keksintöänne ja uskotte vielä omiin satuihinne.

Ei tämä hukkaan ole mennyt, sillä olette auttaneet esiin tuomaan monia asioita joita epäilette ja hölmöyttänne vastustatte. Ei se kuulija niin hölmö ole että uskoisi. Hyvästä kertauksesta menee. Ei siinä auta monikansalliset konsernitkaan, jos kilpailuviranomaisella tulee asiaa. Korkeintaan auttaa naureksimaan. Onhan se mahtavaa olla konsernin jäsen ja kaluta ihan tosissaan suomalaista puujalkaa.

Jovain Jovain

Ei puualalla mutta metsäalalla. Onhan tämä rooli ollut vähän erilainen. En ole ollut puolustamassa nykyistä kaavoihinsa kangistunutta tai sanoisinko paikoilleen jämähtänyttä mallia. Vaan onhan tänne keskusteluun pyritty tuomaan uutta. Sitä ei ole ymmärretty tai on sitten tahallaan ymmärretty väärin. Voin kuitenkin sanoa, että menee ihan sillä kokemuksella ja näkemyksellä mikä on. Eihän tänne kukaan tule hakemaan ymmärrystä.

Jovain Jovain

En ole mhy:n korjuupalvelun kautta tehnyt puukauppaa, en ole siihen puuttumassa. Tottahan varteen otettava vaihtoehto sekin on. Totean tuohon Metsuri motokuskin kilpailutukseen, että vaihtoehtoisella tarjouksella tulee myös korjuu kilpailutettua.

Visakallo ei lakkaa kimputtamasta, joten on kerrottava: Omistan metsää, teen puukauppaa ja olen koko ikäni ollut metsäalalla. Vuosittain n. 400-3000 m3 teen puukauppaa.

Jovain Jovain

Tolopainen: ”Minä en ainakaan suostu siihen, että alkaisin maksaa pystykaupassa korjuuyrittäjän laskuja yhtiön puolesta”. Sitähän sinä juuri teet pystykaupassa, maksat korjuuyrittäjän laskuja yhtiön puolesta.

Teen mieluummin suoraa kauppaa puusta ja korjuusta. Näyttää toimivan myös ostopuolella. Näillä mennään.

Jovain Jovain

Kysymys on tarjouksesta, jossa puu ja korjuu ovat eriteltynä ja hinnoiteltuna. Tottakai hyväksyn ostajan välittämän korjuuyrittäjän, mutta laskulle. Samoin kuin toisin päin. Ostaja hyväksyy puunmyyjän käyttämän korjuuyrittäjän.

Esillä 10 vastausta, 3,801 - 3,810 (kaikkiaan 5,341)