Käyttäjän Kalle Kehveli kirjoittamat vastaukset
-
EU:sta tuli yhdellä pelokkaalla käden puristuksella amerikan siirtomaa, niin kuin suomesta tuli v. 1995 Keski-Euroopan maiden siirtomaa. Siirtomaita tunnetusti riistetään armottomasti.
Metsäteollisuuden-ja raskaan terästeollisuuden palkat kulkevat samaa rataa. Palkat maksaa työnantaja omasta tahdostaan ja viivan allekin jää hyvin jaettavaa. Talouden syklit heiluttavat hieman yhtiöiden tulosta, muttei dramaattisesti.
Ongelma on julkisen talouden ylisuuret palkat ja mitätön tuottavuus.
Jos käytetään henkilöautojen tyypillistä matkustajamäärää 1.5, ne kuluttavat yli kaksi kertaa enemmän polttoainetta 6000km matkalla kuin Airbus matkustajaa kohden. Pienennetään matkustaja määrä 160:een kun se on koneen kapasiteetti.
Tuskin lomalle lähtee 1,5 matkustajaa…
Tolopaisen laskelman mukaan lentokone kuluttaa 5 hengen kuormalla 10l/100 km (lisäksi +50%), auto Tolopaisella kuluttaa samalla kuormalla 6 litraa, mikä sekin on paljon. Kallen auto kuluttaa tuommoisella matkalla 4 litraa/100 km.
Norjalainen energia-alan konsulttiyhtiö Thema Consulting Group ennustaa, että vuoteen 2030 mennessä sähkön keskihinta nousee 67,6 euroon megawattitunnilta, mikä merkitsee noin 46 prosentin kasvua vuoden 2024 tasoon verrattuna.
Oulusta Helsinkiin lentäen tai autolla matkustaen yksin, CO2 päästöt ovat suurin piirtein yhtä suuret. Jos autossa on 5 henkilöä, päästöt ovat 1/5 lentokoneen päästöistä.
Turvelauttoja ei ole ikinä ollut muualla kuin pohjoisen tekojärvissä, joissa vesi nostettiin soille ilman pintamaa-aineksen poistoa.
Nousun osuus polttoaineen kokonaiskulutuksesta on noin 25-30% pitkillä lennoilla ja jopa 40% lyhyemmillä lennoilla.
Lentokoneen laskuun kuluvan polttoaineen osuus on merkittävä, erityisesti lyhyillä lennoilla. Nousu ja lasku kuluttavat suhteellisesti enemmän polttoainetta kuin matkalento tasaisessa korkeudessa, useiden lähteiden mukaan. Tämä johtuu siitä, että nousuun ja laskuun tarvitaan suuri teho lyhyessä ajassa, ja koneen on käytettävä polttoainetta vastustaakseen ilmanvastusta ja painovoimaa.
Tolopainen hyppää ilmaan ja laskeudu, jos vielä pystyt. Vaatiiko se enemmän energiaa?
Miten Keturi laskee lentämisen päästöt isommaksi kuin autolla matkustamisen, kun matkalennossa esim. Kanarialle polttoaineen kulutus on 2.5-3l/100km/ matkustaja.
Harvempi ajaa autolla kanarialle, mutta lentokoneen kulutukseen on ratkaisevaa matkan pituus, koska nousu syö polttoaineesta paljon. Oulu-Helsinki lento vie paljon enemmän kuin 2,5-3l/100 km per kärsä.
Kokoomuksen (+vihreät) Carunan ja Kemiran myynti lienee Suomen historian huonoimpia yrityskauppoja!