Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Jäi vähän liian vähälle huomiolle tuo Mottimasan avauas. Minäkin kommentoin vain sen osan mitä tiedän eli tuo noen osuus kuiduttavalla puolen.
Miten vaikuttaa Sahatavaran laatuun? luontaista lämpökäsittelyä?
Entä nuo lahokysymykset eri puulajeilla? Männyllä ei käi pystylahoa pakorosta tule, entäs muilla?
Onneksi jääneet nuo palovauriokokemukset hyvin vähälle minulla. Onhan noita paloalueita meilläkin päin, mutta sen verran kaukana ettei ole tullut erikseen käytyä katsomassa.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Pysytään nyt sentään asiassa Jätkä kyllä ALVin pykälien värkkäyksessä on alunperin ollut vallan muut asiat mielessä kuin maa- metsätalous.
Oliskohan liikakansoitus yhtenä syynä?
Nyt kun pitää tutkia, onko tautia, niin siitä sitten vain elukkaa nurin mittavissa määrin ja katsomaan onko tautia.
olis kai se ollut järkevämpi pitää kanta niin pienenä ettei ainakaan, iso kanta aiheuta tauteja tai edistä niiden leviämistä.
Toivotaan nyt kumminkin ettei tauti leviäisi eikä yleensäkkään olisi kovin tarttuvaa. Tälläisistä taudeista ei ole kellään muuta kuin hävittävää. Esimerkiksi hirvien määrän väheneminen tätä kautta ei ole mitenkään toivottavaa, vaikka kannan pienentyminen muuten suotavaa onkin.
Jätkä, pitääkö meidän täällä sekin otta huomioon että joku metsänomistaja ei ole ALVillinen, se on hänen päänsärkynsä.
Jos alvittomista puhuit, niin hällä väliä.
Jätkä:
”joillakin vakavaraisemmilla jopa ALV:n muodossakin.”
Väännäppä rautalangasta tuo lause. Minä olen ollut siinä luulossa että ALV on kaikissa tuloluokissa samanlainen läpikulkuerä.
RR kyllä kertoi selvän esimerkin kohteesta, jossa siemenpuu uudistuskin puolustaa paikkaansa.
Kyseessähän on on alue, jossa puun kasvu on jo selkeästi keskiarvoista heikompaa, joten kovin suuria kustannuksia ei metsätalus siellä kestä. Kun sitten Siemenpuina käytetään kuiturunkoja, joista myöhemmin osa jopa korjataan tukkina, eli pystyssä pysyneet, niin eihän niitä kustannuksia tosiaankaan paljon tule.
Toisaalta ei hajapiste- tai hankikylvökään kovin suuria kustannuksia aiheuta, niillä saattaisi tulla jopa tasaisempi taimikko.
Uudehko metsänomistaja:
”Taneli lienee ihmeellinen metsänero, koska hän kykenee Jätkän lyhyestä kirjoitelmasta päättelemään opetuksen metsäalan oppilaitoksissa perustavan vain tosiasioihin. Ja juuri näistä tosiasioista on tässäkin ketjussa kirjoitetaan. Kuka tällöin päättää mitkä niistä ovat tosiasioita ja mitkä vain kuvitelmia?”
Ei Taneli yritä olla metsänero, mutta minulla alkaa kyllä olla jo 55 vuoden kokemukset alalta. Kuten UM hyvin jo tietää olen saanut jk opit jo kotoa, mutta hylännyt ne ja niin hylkäsi opettajakin kun hetken ehti uusia touhujani katsella.
Metsäalan ammattilaisten koulutuksen arviointiani en perusta mitenkään tämän palstan kirjoituksiin, vaan siihen mitä olen vuosikymmenien mittaa nähnyt.
Jatka Sinä vain noita mielikuva harjoituksiasi oman metsäsi suhteen, siellähän seuraukset sitten näkyvät Sinun ja jälkeläistesi tilipussissa. Älä kuitenkaan yritä sumuttaa muita ideologiaan ja kuvitelmiin perustuvilla opeillasi.
Aloita keskustelu numero 3, kattotaan pannaanko se jäihin.
Uudehko metsänomistaja:
”Jätkä kirjoitti mm:”Meillä on opetusmetsässä havaintokoeala, jonka nimi on ”varoituskuusikko”.
Onko tässä vastaus ketjun otsikon väitteeseen?
Jos metsäalan ammattilaisten opetuslaitoksessa kaikille oppilaille esitetään jk-kasvatukseksi väitetty metsäpalsta, joka on selkeästi ”huono”, lienee oppilaiden vaikeaa edes kuvitella, että jk-kasvatuksella saataisiin aikaan hyvää ja kannattavaa metsänhoitoa. Rehellisen metsäalan ammattilaisen lienee lähes mahdotonta tuollaisen koulutuksen jälkeen suositella jk-metsää kenellekään toiselle anno itselleen.”
Metsäalan oppilaitoksiisa opetaankin tulevia metsäammattilaisia perustamaan mielipiteensä tosiasioihin. Kuvitelmia opettavat vallan toiset tahot.
Kyllä Antinpoika on nimenomaan lähetyssaarnaaja jk:lle. Oma metsän pilaamiseen riittää kunhan toteuttaa tuon ideologian. Lähetyssaarnaajalla ei tarvitse ollaa omaa metsää ollenkaa, kunhan ideologia vain leviää.