Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Meneehän niitä maatilojakin tietenkin useampikin samalla muuntamolla, tarpeeksi tehokkaita muuntajiahan kyllä löytyy. Nykyiset toimivat maatilat vain ovat sen verran kaukana toisistaan että yhteismuuntamo kaatuu etäisyyteen. Näyttää olevan nykyinen taktiikka sellainen, ettei jakelujännitteen piuhoja kovin paljon venytellä, eikä ainakaan viedä maanteiden yli eikä ali.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Nimenomaan keskijännitteen (20kV) maapapeloinnista on tässä kyse. Jakelujännitteen piuhoja pannaan maahan vain sellaisissa tapauksissa, joissa uudet muuntamot sijoittuvat niin että jakelujännitteen kaapelit rakennetaan uusiksi. Tässä tänään kuulin että niitä uusia muuntamoita tulee runsaasti. Jokainen toimiva maatila saa ihan oman muuntamon.
Täällä nyt näyttää Carunalla olevan tosiaan tarkoitus kaivaa maahan sekä pelto että metsälinjoja. MM sellainen 7km linjanpätkä, joka jouduttiin rakentamaan Tapanimyrskyn jälkeen lähes kokonaan uudestaan. Eli näillä töillä alkaisi olla todella merkitystä myös toimitusvarmuuteen, ainakin paikallisesti.
Poistettu.
Hirviongelmaan ei vaikuta tippaakaan se kuinka paljon metsämaata joudutaan uhraamaan voimalinjojen pohjiksi. Lillukan varsiin sotkeutumista on nimenomaan se että sotketaan samaan kasaan kaksi täysin erillistä asiaa.
Linjaongelma on todella merkittävä asia niille joiden kohdalle se sattuu, mutta Suomen metsätalouden mittasuhteissa se on todellakin lillukan varsia, sen rinnalla että hirviongelma vaarantaa koko maassa männyn viljelyä ja suorastaan estää lehtipuiden viljelyn ilman aitauksia.
Tästä huolimatta metsästäjille tulee maksaa korvauksia SRVA toiminnasta.
Vastaus nimimerkille Wanhajätkä:
Tavallaan minulla on peltoviljely tausta. Minä vain ymmärsin lopettaa sen homman kuitenkin heti alkuunsa ja kattelin ittelleni kevyemmän työn josta sitten jäin eläkkeelle. Tilaani en koskaa myynyt.
Lue nyt itse ajatuksella tuo vuodatuksesi hirvivahingoista, se todella oikein kerjää vihaa metsästäjiä kohtaan irvailuillaan. Ihan sama vaikka sitten jälkeenpäin selittää ettenhän minä sitä tarkoittanut,
Kaikesta huolimatta metsästäjien pitää saada korvaus antamastaan ”virka avusta”.
Ei se SRVA-toiminta niin hyväksi bisnekseksi muutu, jostain korvauksista, että sen takia tarttis metsästäjiä vihata.
Wanhajätkä kyllä aiheuttaa itse sitä metsästäjävihaa. Hän oikein kerjää sitä, herjaamalla metsätalouden hirvivahingoista puhujia.
Onko esim minun puheeni hirvivahingoista turhaa narinaa kun jouduin, viime keväiselle männyn istutusalueelle (1,6ha), tilaamaan 450 täydennystainta ensi kevääksi. Tämä siis kesäsyönnin takia, enkä tiedä riittääkökään ne. Nyt taimikko on suojattuna Tricolla.
Enkä minä ilmeisesti tunne hirven jälkiä, vaikka olen niitä jonkun 65 vuotta katsellut, milloin enemmän, milloin vähemmän.
Vähemmällakin herjaamisella ja vähättelyllä saa kyllä saa kyllä metsänomistajan niskakarvat pystyyn. On vain hyvä tiedostaa etteivät kaikki metsästäjät suhtaudu hirvituhoihin yhtä yliolkaisesti kuin Wanhajätkä.
Nyt taisi keskustelu karata lapasesta.
Tuo SRVA toiminta on virkaapua viranomaisille. Tälläisestä toiminnasta on syytä valtion korvata jo siksikin että ylettömän suojelun hinta kunkin elukkalajin kohdalla tulisi siten hiukan paremmin esiin. Ei metsästäjiä voi toimintaan ilmaiseksi velvoittaa. Empä usko että tuosta työstä heille mitään erinomaista bisnestä silti kehittyy.
Sitten on kokonaan eri messun aihe se miksi meillä suojellaan hampaat irvessä Sorkkaeläiniä, Suurpetoja sekä muutamia ylettömiksi paisuneita lintukantoja.
Ei sotketa nyt tätä tähän SRVA korvausasiaan. Syödään vellit ja puurot eri kupista.
Jätkälle: Ilmeisesti ainakin jonkin verran, koska minä olisin hakijana. Toivottavasti tuo valtion selvityshanke ne joskus poistaa.
Ihmettele tuota pyykkien siirtohommaa. Olin pari vuotta sitten viimeksi tuollaisessa perusparannuksen tietoimituksessa. Siellä kyllä määriteltiin kulku ja lisätieoikeuksia pitkin rajoja ihan vain sisätiloissa, pyykit olivat siellä metsässä eikä niihin kajottu. Samoin poistettiin tarpeettomia oikeuksia.
Terveisin Korpituvan Taneli
Tuossa 6 m 3 tapauksessa siihen paikkaan ilmeisesti olisi saanut tieoikeuden, vaikka sitä vanhaa ei olisi ollutkaan merkittynä. Vanha merkintä vain vahvisti asiaa.
Eikä se tieoikeus poistu mihinkään muuten kuin tie tai maanjakotoimituksessa, johon asianosaiset on kutsuttu. Hyvä tietysti jos maanmittarit on oikein valtion varoin pantu asialle.