Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,371 - 1,380 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Jos saa metsäänsä kunnon ammattilainen työvälineineen, Siis m-saha tai r-saha, niin siitä voi ihan hyvin maksaa 32€/h plus ALVi, kun matka tai muita kuluja ei laskuteta. Saa sitten itse määritellä aina kannonpituutta myöten työn jäljen. Ei sillä taksalla vielä rikastumaan pääse metsuri.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Hirven ja Valkohäntäpeuran kannan pienentämisen suurin este on tämä nurinkurinen lupakäytäntö. Kokeiltais nyt edes tänä vuonna lupien määrän tuplausta, ellei siitä ole merkittävää apua, pitää koko järjestelmä hehtaarirajoineen ja muineen panna uusiksi.

Valkohäntäpeura on muuten vieraslaji, eikös sellaiset pitänyt hävittää kokonaan?

Tuolla aiemmin joku puhui siitä että hirven talvikanta 60 000 olisi joku kestävyyden alaraja? Millä perusteella? Suomessa oli kai hirvikanta vuosikymmeniä vain muutama tuhat yksilöä, eikä se mihinkään hävinnyt. Koko ajan kuikenkin vielä vähinsä metsästettiinkin, sekä luvalla että salaa.

A.Jalkaselle yksi vaihtoehto lisää siihen alkuun. Pitää ensin löytää työtä nykyisille työkykyisille ja työhaluisille. Tuo porukka ei ole ihan yhtä suuri kuin työttömien kokonaismäärä. Osa porukasta on työttömyyden takia menettänyt joko työkykynsä tai työhalunsa, joskus jopa molemmat.

Olen katsonut nyt nämä kaksi haastattelua Väyrysen ja Huhtasaaren ja myös Väyryrysen haastattelun Alfalta. Tulokseksi on tullut että haastattelijat ovat hävinneett jankkauksillaan ja päällepuhumisillaan kaikki kolme haastattelua ihan 100-0. Ovat Väyrynen ja Huhtasaari olleet taustatiedoiltaan ja sanankäytöltään ylivoimaisia haastattelijoihin verrattuna.

Mutta kuten Harrastelija sanoi turhaa ajan haaskausta, Niinistö kuitenkin jatkaa. ”Vaalitaistelu” onkin vain henkilökohtaista profiilin kohotusta ja eduskuntavaalien asemiin ajoa muilla ehdokkailla.

Minä maksan suoraan yrittäjämetsurille 32€/h +ALV, ei muita kuluja. Sekä moottorisaha että raivaussahatyöstä.

En tällä hetkellä tiedä mitä hänen työnsä MHY:n kautta maksaisi, mutta miksi maksaisin lisää siitä että MHY:n työntekijä antaa hänelle kartan käteen, kun osaan sen kartan itsekkin tulostaa ja jaksan toki kävellä hänen kanssaan työmaan reunaan.

Kuinkahan monen päivän päästä hirvi sitten tottuu pahempaankin ääneen? Naapurilla on ihan luvan kanssa hankittu strattipistooli tuohon hommaan, mutta en ole kovinkaan vakuuttunut sen tehosta.

MJO on oikeassa, tuossa Sahalan hommassa. Toki se että Sahalan parooni hakee omat luvat ja vahtii vielä että ne ammutaankin tekee hyvää alueella. Kuitenkin se että tuhoja ei tule on kyllä silti tuon talvisen karkotustoiminnan ansiota pääasiassa.

Tiedätkö Anton miten tämä parooni tuon karkoituksen käytännössä tekee? Silloin vierailulla puhuttiin hirvipilleistä, mutta tietääkseni ne ovat pääasiassa kutsumiseen tarkoitettuja.

Jospa hallinoikeuden tuomarit eivät osaa lukea lakikirjaa.

Jos Riistakeskuksen ei tarvitse noudattaa lakia, niin miksi sitä näissä asioissa muiden sitten pitää noudattaa? Eikun jahti pystyyn vaan!

Saapa nähnä mikä on tälle vuodelle myönnettävien lupien tilanne alueella.

Jospa se lentolaskenta ei ole virallinen kun oli seuran omakustanteinen lento?

Näin meitä sitten vierään kuin pässiä narussa.

MJO:

”Jos Tanelin alueella kaadettiin jo pelkästään 30 vasaa, niin jäävä kanta on varmasti vähintäänkin riittävä. Aikuisia olisi voinut helposti vähentää samat 30 elukkaa. Tuskin pohjanmaallakaan vasat sikiävät pyhästä hengestä?”

Olen visusti varonut ottamasta kantaa siihen mitä hirviä ammutaan, Minulle on tärkeää vain se että kanta pienenisi.

Eikö toisaalta ole kannan äkkivaihtelujen estämiseksi hyvä jos ammutaan kohtuu paljon vasojakin?

Minun mottoni on ollut ja on edelleen se että kanta pieneksi, mutta mahdollisimman lisääntymiskykyiseksi että vasatuotto säilyy suurehkona. Näin saadaan tuhoja pienemmiksi ja silti on ammuttavaakin.

Se miten pitää verottaa että pieneksi ajettu kanta säilyy lisääntymiskykyisenä on sitten jonkun muun kuin minun päänsärky.

Timppa:

”Paljonko Tanelin tienoon porukan kaadot lisääntyivät viime vuodesta?”

En kyllä muista kaatojen määrää on se täällä palstalla jossain ketjussa merkittynä, niinkuin sitä edellinenkin vuosi.

Viime vuonna (2016) oli kuitenkin seuran alueella historiallisen vähän lupiakin, olisikohan ollut joku 18. Vuonna 2015 taas oli enemmän lupia ja kaatoja kuin nyt 2017. Kuluvalle vuodelle kaavailevat selkeästi suurempaa lupamäärä kuin nyt oli, jos viskaalit sen sallii. Hirviä sanovat kyllä löytyvän reilusti.

Tuohon viimeisten lupien ampumiseen pitäisi kans löytää joku ratkaiseva helpotus. Nytkin he ampuivat viimeiset luvat tiukasti varoen ettei mene yli ja sitten taas niiden lisälupien kanssa sama leikki. Eikö siinä voisi olla joku muutaman yksilön marginaali, siten että se mahdollinen ylimääräinen merkittäisiin vain seuraavan vuoden kiintiöstä vähennettäväksi. Toisaalta jos jää joku yksittäinen lupa tai joku yksittäinen vasa vajaaksi, niin lisätään ne seuraavan vuoden kiintiöön.

Naurettavaa että vahinkoeläimen ampumisesta joutuu heti lakitupaan jos yhtäaikaa sattuu kaksi kaatumaan ja on vain yksi lupa. Pelleilyä sanon minä.

Esillä 10 vastausta, 1,371 - 1,380 (kaikkiaan 5,335)