Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Jos palataan vielä siihen Tricoon!
Tuossa joku vähän isompi metsänomistaja kyseli, että minkälainen päivätuotos on tricon levityksessa metsurilla. Laskeskeli kannattavuutta palkkalevitykseen.
Minä kun en tiennyt kuin, että laiska eläkeläinen tekee viikon vähän pienempääkin länttiä, niin kertokaapa tuloksista.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Jonssi:
”Muistaakseni virallisen korjuujäljenmittauksessa huomautusraja on 4 % jäävien puiden runkoluvusta eli jos jäävä rl noin 1000kpl/ha niin 40runkoa/hehtaari on vielä hyväksyttävissä.”
Jos tälläinen pilkkamäärä alkaa näkymään, Homma keskeytetään heti.
Suorittava:
”Jos kyläkunnalta on viety kaikki palvelut , on olemassa riski , että kaikki toiminta vähitellen hiipuu. ”
Noo, olihan sitä tämän meidänkin kyläseuran alueella aikanaa 6 kansakoulua, nyt on jäljellä sentään yksi. Oli 3 pankin kottoria 13 elintarvikkeita myyvää kauppaa, nyt ei ole kumpiakaan yhtäkään.
Eli on sieltä maaseudulta palveluja todella viety, mutta silti kylän metsästysseurassa on nuorekas henki. Nuoria kun ei ole otettu täytteeksi eikä hyppyytettäväksi, vaan seuran JÄSENIKSI.
Timppa:
”Yhden kaverini hirviporukka ampui 3 viikonloppuna pohjoisessa Keski-Suomessa 14 hirveä. Siis 2,33 metsästyspäivässä. Toki heillä on hyvät koirat.”
En nyt varsinaisesti halua panna paremmaksi, mutta meillä kun olivat vasta yhden viikonlopun liikkeellä. Ampuivat yhteensä 15 elukkaa, toki niistä oli 11 vasaa. Metsästävät kyllä kahtia jakautuneena, mutta tuleehan siitä siltikin melkein 4 elukkaa per päivä per seurue.
Tuliskohan yhtään enempää vaikka hakisivat mulleja navetoista, jos otettaisiin vain yks per navetta.
Eli jotkut menevät havainnoimaan ja laskemaan hirviä, jotkut toiset menevät ampumaan niitä.
Mitä minun metsässä on leimoja ollut, on ne ollu ajokoneen tekemiä. Toki siitä syystä kun on yritetty liian kapeilla ajourilla taiteilla.
Tässä kun oli energiapuuhakkuu, jossa oli monenlaista kuviota, sellainen 20ha, niin sanoin motomiehelle että teet sitten niin kunnolliset ajourat ettei leimoja tule. Taisi niitä sitten pari tuolta alalta löytyä.
SE kipuraja olis melkein siinä 1 leima, 2 ha kuviolla.
Minä teetän yrittäjä metsurilla. milloin raivausta, milloin pienialaisia hakkuitakin. En maksa MHY:lle ”työnjohto” korvausta siitä että he antavat metsurille kartan käteen.
Kävin vähän vilkaisemassa tätä uuden ennustaeukon linkkiä, mikäs siitä jos sen avulla joku saa jonkun kantturan hengiltä niin ihan hyvä.
Itse kyllä tykkään enemmän reaaliaikaisesta hirvimiesten auto+peräkärry jonosta, sillä edellytyksellä että on lastina juuri ammuttuja hirviä, se luo konkreettista ennustetta seuraavalle talvelle.
Metsäkupsa:
” Ojien käyttöikää helposti parillakymmenellä vuodella sopivissa kohteissa saa jatkettua ilman kaivuri perkausta ,kun kuokkii tukkeet ja ns.kynnykset pois.”
Parhaat päiväpalkkani olen varmaan tienannut ojissa lapion kanssa kävellen ja neulaspatoja purkaen. Silloin kun oja on täynnä vettä, niin isäntä lapion kans hommiin. Minulla ”pirunkouraksi” sanottu vehe. Isäukko pajassa taivuttanut sontatarikon piikit suoraan kulmaan ja siihen sitten pitkä varsi, on eto peli ojahommissa. Sen tyylistä on muuten myynnissäkin rauta-maatalouskaupoissa nykyään. Puutarhakäyttöön tarkoitettu vahvapiikkinen tarikko on myös hyvä ase silloin kun ojasta päin hommia tehdään.
Tolopainen:
”Me täällä hirviporukoissa kuitenkin päätämme äänestämällä paljonko luvista käytetään. Virkamiesten askartelut eivät vaikuta kentälle yhtään mitään. Lopetamme pyynnin ensi viikonvaihteeseen ja loput luvat jää ensi syksyyn.”
Justiinsa näin Justiina!
Juuri tuollaisten hirvimiesten takia, olen ehdottanut että nostetaan lupien määrää reilusti, niin nähdään kuka niitä hirviä loppujen lopuksi suojelee. Tuon mätäpaiseen paljastaminen ja puhkaisu olisi saatava hetinmiten aikaan.
Kyllä tuo laskentapa on yleisesti käytössä.
Aiheuttaa hiukan eriarvoisuuttakin esim täällä Pohjanmaalla kun on uuria peltolakeuksia, niin niiden reunametsissä hirvitiheys saattaa olla valtava, vaikka se vir allisissa laskelmissa oli alhainenkin.
Meillä tällä nurkalla alkaa jo metsää olla sen verran enemmän ettei epäsuhta ole enää ihan samaa luokkaa.