Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Arto:
”Kuolihan viimetalvena hirven vasoja pohjoisessa nälkään. Oli sellainen talvi ruoka jäi lumen alle. Hirven pääasialinen ravinto kesällä on lehtivihreä, ei koske havupuihin.”
Niinhän minäkin sanoin kesään 2012 asti ettei syö kesällä mäntyä ja kyllä sekin oli kokemukseen perustuva käsitys. 70 luvulla, jolloin täällä kanta oli jo räjähtänyt valtavaksi, niin kyllä ne männyn syöntivauriot tulivat vain talvella. Olisiko tapahtunut ihan jonkunlainen muutos hirvien käyttäytymisessä?
Tuosta nälästä ja siihen kuolemisesta vielä. Minä olen jo pitkään saarnannut että jos hirvikantaa pudotettaisiin reilusti, niin riittäisi ravinto ja vasatuotto saattaisi olla pienemmällä kannalla yhtä suuri kuin nyt. Ei nälkäiset eläimet lisäänny ja jos yritystä on tulee keskenmenoja ja syntyneet vasat on niin heikkoja etteivät selviä kevääseen.
Saattaisi käydä niin että pienempi kanta antaisi ammuttavaa päälukua ihan yhtä paljon. Tietysti lihamäärä tippuu, jos entistä suurempi osuus saaliista on vasoja.
Nuo suorittavan puheet että ei ole hirviä, eiole hirviä ja ei ole hirviä, alkavat mennä jo suoraan ö-mappiin. Milloin loppuu hirvet ja milloin niiden ampujat.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Tiedä tuollaisista näivetystaudeista, minä taidan ruveta kattomaan nopeampia keinoja. Sain joskus, ehkä 15 vuotta sitten vihjailevan tarjouksen, että kyllähän niitä hirviä vähentää vois ja tulis samalla sullekkin pöytään lihaa.
Silloin mukamas ylpeänä ja lainkuuliaisena kunnon kansalaisena, torjuin tarjouksen. Tosin sanoin, että enhän minä tietysti mitään näe mitä ympärilläni tapahtuu, jos se on hirviä vähentävää, mutta en halua tietää mitään, enkä ainakaan lihaa ota vastaan.
En tiedä pitääkö niellä ylpeytensä, kun ei muukaan tunnu auttavan. Kaikki vain tarjoilee metsoja hirven kalosseissa yms. pöljää, niinkuin täälläkin nyt nähdään.
Lisättäköön tuohon että metso käyttää hirven kalosseja peittääkseen syyllisyytensä.
Arto:
”Sitä tehokasta ainetta kun vain ei ole vielä löytynyt……On löytynyt meillä käytössä tavan etikka. Pöllin aina vaimolta muutaman desin. Laitan pumppu pulloon siitä muuta suihkaus vaateisiin ei kärpäset häiritse.”
Lasse:
”Yhtenä syksynä minäki etikkaa sumuttelin kypärään ja vaatteisiin niin että silmistä vesi valu mutta teho oli vaan heikko hirvikärpäsiin.Kärkkäisen esitys oli että jos hirvet vähennettäs 20000:n niin loppus hirvikärpäset ja hirvikolarit.”
Mielenkiintoista, ihan mukamas varmoja konsteja aika monella, mutta ne eivät silti yleisesti toimi. Pitihän sen STOP aineenkin olla ihan metsässä kokeillun ja tehokas kunhan lisää usein. Minä kun panin oikein reilusti, niin en saanut pulloa taskuun kun oli jo ötökät voidellulla iholla.
Samaa huuhaata on vaatteitten väri, varmaan on hiukan eroa valkoisen ja mustan takin välillä, mutta kun niitä vain tarpeeksi on niin se puoletkin määrästä on kiusallinen.
Ainoa syötti joka tehosi kohtuullisesti, kun tytöllä oli isokokoinen hevonen, niin sen perässä oli kiva kävellä, kun imuri kulki edellä.
Metsuri Motokuski:
”Mielenkiintoinen havainto että hirvet olisivat jo syöneet keväällisiä taimia. Hirvihän joutuu syömään noita polvillaan kuten olette varmaan nähneet kuvia kun hirvet ovat syömässä orasta pellosta. Pelkkien sorkanjälkien perusteella en vielä sanoisi hirvien niitä syönneen mutta ilman muuta ne ovat niitä voineet kävellessään viottaa,”
Tämä on jo toinen taimikko, jossa näin tapahtuu. 2012 en edes itse uskonut, mutta kun kyttäsin niin pääsin jopa näkemään. Eikä ollut hirvi kontallaan. Miten huono metsästäjien tuntemus on elukasta nimeltä hirvi kun tuollaisia väitteitä esitetään?
Olen toki minäkin nähnyt oraspellon, jossa hirvi selvästikkin on ollut kontallaan. Se ei kuitenkaan todista että hirven turpa ei ulettuisi maahan.
Kerroppa mikä on sitten se taho joka on niin hirven kanssa kompuksessa että syö vain sieltä missä on hirvenjälkiä, eikä itse jätä mitään jälkiä?
IKH vastasi kyselyviestiini että heidän kankein teräketjuöljy on ISO VG 100. Täytyy kokeilla. 22 euroa 10 litran pänikkä.
Tänä vuonna hiukan pienempiä ja paikallisuus korostuu, pienelläkin alalla isoja eroja esiintymisessä.
Ei ole, ei ole ainakaan muutaman kilometrin säteellä minkäänlaisia ruokintapaikkoja. Minun metsääni niitä ei perusteta. Siellä oli yksi nuolukivi. Kielsin sen pidon kun aukko sen ympärillä, tukille tulevassa metsässä, suureni ja suureni. Joka vuosi sai kerätä pari puuta polttopuuksi, kun oli kuivunut pystyyn. Vähän pehmeä maa niin tallaaminen aiheutti keväällä kuivuuskuolemia puille, kun juuret oli jäässä.
Minulla kyllä syöntiä oli jo kevät kesällä ja nyt sitten jo tähän mennessä oli tullut lisää. Ei siis ole odoteltu hosman lakastumista.
Pihkatappi:
” Jos olisi jotain tehokastaa ainetta, kannattaisi varmaan laittaa vaatteisiin, jolloin vaikutus olisi todennäköisesti pitempi kuin iholle laitettuna.”
Sitä tehokasta ainetta kun vain ei ole vielä löytynyt. Tämäkin kokeiltu aine oli kuulemma viime syksynä marjastajalla toiminut, ”kun usein lisäsi”.
En tiedä liian harvaanko lisäsin, kun toisella kerralla panin oikein niin paljon että valui iholla. En saanut kuitenkaan pulloa vielä taskuun kun jo oli ensimmäiset ötökät voidellulla alueella.