Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Suorittava porras:
”….tämä vain oikaisuna siihen , että pyyntilupia olisi vähennetty . Ei ole vähennetty yleisellä tasolla kolmeen vuoteen joitakin paikallisia poikkeuksia lukuun ottamatta.”
Tuo on kyllä vale Kauhajoen rhy:n alueella lupia on viime syksynä historiallisen vähän ja hirvimiehet sanoivat suunnan olevan naapureilla saman. Ei liene ihan pieni poikkeus.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Täällä meidän palstallakin on keskusteltu juuri tästä terien rikkoutumisesta. Silloin kyllä kävi ilmi että oli joku halpa terämalli, joka halkeili herkästi. Normaali terä vaati melkoisen tärskyn ennenkuin vaurioituu.
Noita valettuja teräsuojia, joissa oli kolo, johon puupala saattoijäädä, on ollut ainakin vielä 90-luvunkin sahoissa. Terä vain irti, että sai pois.
On tullut halkeamasäröjä pariin terään. On kuitenkin kai enempi kysymys valmistusvirheistä, ei ole sitkeyttä tarpeeksi terässä. Terää kun napauttaa metalli esineellä, niin sen pitää ”soida”. Rikkinäisen terän äänen kyllä erottaa.
Tietysti takapotkut ja muut iskut voivat tehdä halkeamia, oikeinkin valmistettuun terään. Kiilatuvat puunpalat harvemmin ovat terärikkojen syynä.
Tuo ristiin vuokraus ei ole ongelma kunhan seuroja johtavat järkevät aikuiset, eikä hiekkälaatikolla tappelevat kakarat.
Meillä täällä on jo iät ja ajat seurat vaihtaneet näitä vuokraalueitaan, ihan sovussa. Näin ristiinvuokraus ei tee aletta sirpaleiseksi.
Kun lueskelee palstaa tulee siihen tulokseen, että seurojen väliset ja seurojen sisäiset kaunat ovat hyvin merkittävä haitta järkevälle hirvipolitiikalle. Meilläpäin ei ole ainakaan ulospäin näkyvää ja toimintaa haittaavaa kaunaa, hommia haittaamassa. Niinpä seuroihin on saatu nuortakin väkeä kohtuudella mukaan.
Olihan se minullakin Homelite XL12 v1965 ostettu. Hyvin kaatui puut, ei kestänyt ketju karsimista. Mainostettiin ensimmäisenä kevytsahana, tyhjäpaino 6,7kg. Nykyisin kun sahan tyhjäpaino on sitäluokkaa, niin ollaan menossa todella jytyyn metsään.
Rx244 oli jo sellainen että ei kai se häviä vieläkään nykysahoille muuta kuin painossa. Valjaatkin kohtuu hyvät, mulla on ne vieläkin käytössä. Itse sahakin oli kaksikymmentä vuotta käytössä, mutta loppuihan se lopulta.
80 luvun lopulla ostin Virtain moottorisahasta halvalla partnerin olikohan joku 380 tai jotain, se on paikkailtuna vieläkin siimapää käytössä. Siinä oli aivan onnettomat valjaat, sellaiset muoviset leveät pökäleet. Siksi käytänkin siinä niitä vanhoja huskin valjaita.
Varsinaisena eaivaussahana nykyisin tilhin 450. Emännälle vain piti siihen ostaa huskun uudet valjaat.
Jos se tulisikin seuraavana vuonna se korjaus. Tuleehan se korjaus, mutta monesti kylläkin toiseen suuntaan.
Systeemi ei vain toimi, muutos tarvitaan!
SYY:
Siihen ei haluta päästä!
Eli metsästäjät itse vähensivät jo etukäteen kaadettavien elukoiden määrä!
Tästähän minä oon pahaa unta nähnyt että osassa seuroja ei haluta lisää lupia. Halutaan että kanta on sellainen, että pakastimen saa täyteen lahtivajan portailta ammuskellen jatkossakin.
Taitaa vielä olla niin että juuri niillä seuroilla on tuo säästöasenne, jonne nuoret eivät mopotuksen pelossa halua tulla.
Suorittava porras, sano nyt suoraan miksi lupamäärää ei saa nostaa reilusti?