Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Onhan hirsirakennuksiakin rakennettu niin että on tehty ensin hirsikehikko maan sisään ja tiivistetty sen ympärys savella ja runsaalla vedellä. Tämän kehikon päälle sitten istutettu porakivet, jopa kaksi päällekkäin. Ja niiden päälle hirsirakennus.
Homma toimii niinkauan kunnes joku nykyajan neropatti saa päähänsä suojella rakennusta salaojittamalla sen ympäristö. Sittenpä se onkin koko komeus pilalla.
Minullakin, vaikka perimätieto kertoo että Korpituvan alla olisi perustus täytetty kivillä, niin pihan salaojituksen tein niin että salaojista oli ainakin 15 metriä tuvan kivijalkaan.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Eli helpotetaan metsästäjien asemaa ja poistetaan turhat luvat!
En ole käyttänyt haketta tien pitoon, mutta haketta on tullut tielle haketusten yhteydessä.
Kokemukseni on että vuosi pari tie on siltä kohtaa OK, mutta sitten pitää tilata murskekuorma nimenomaan niihin hakelutakkoihin.
Voi tietenkin selkeän saven sisällä pysyä kauemmin, mutta silloinhan se pitäisi levittää tien teon yhteydessä saven päälle ja mieluummin savikerros vielä sen päälle ja sitten mursketta pintaan.
Lisään vielä että hakkeen pitää sitten olla havupuu haketta, koivuhaketta ei kannata ajatella, ehkä haapahaketta kuitenkin.
Ei tarvitse mennä virkamiesten harkintaan.
Koko lupien pyytely pelleily pois ja seuroille vapaat kädet.
Sitten nähdään kuka sitä ylisuurta hirvikantaa tässä maassa haluaa.
Samalla suden ja karhun kaato vapaaksi luvista
Metsänomistajillakin alkaa olla ehkä sitten sanavaltaa, jos vielä poistetaan tuo tuhannen hehtaarin raja.
Ainoat luvat mitä hirven- suden- ja karhunmetsästyksessä tarvitaan on aseenkantolupa ja jonkinsortin tutkinto siitä että sitä asetta osaa myös käyttää.
Jos hirvimiehiä on turha syyttää, niin miksi juuri hirvimiehet kiihkeimmin puolustavat nykyistä lupakäytäntöä?
Annettaisiin seuroille vapaus ampua niin paljon kun haluavat. Silloin nähtäisiin kuka sitä ylisuurta kantaa todellisuudessa hyysää.
Meilläkin on ainakin minuakin houkuteltu porukkaan vuosikymmeniä. No, minulla kun ei ole ampumistaitoa silmien takia, niin houkuttelivat ajomieheksi. Siihenkään en sitten lähtenyt kun oli matkaa työpaikkakunnalta yms. Nyt kun asun lähempänä ja aikaakin olisi, ei oikein ole kuntoa enää juoksennella metsässä. Toki jotain aina tehdä koitan, mutta ihan omaan tahtiin.
Sen käsityksen olen saanut että ovat oikein aidosti olleet nuorentamassa porukkaa ja tehneet töitä samaan tyyliin kun Wanhajätkä.
Se on taitolaji pitää seura nuorekkaana. Meidän kylän seura nuorensi johtonsa, taitaa olla alle 50 hallituksen keskiikä.
Aina silloin tällöin kuulee juttuja mopottamisesta, jonka kohteeksi nuoret seuraan tulevat joutuvat. Eli jos seura kovasti ukkoutuu, niin oliskos syytä katsoa peiliin.
pitää myös olla joustoa siinä kuinka paljon ja milloin on oltava metsällä, jos porukkaan ryhtyy.
Minä olen ulkoistanut hirvijahdin metsästysseuralle vuokrasopimuksella. Miksi minun pitäisi siis itse yrittää ampua hirviä.
Jos minä ulkoistan esim. Taimikon hoidon ei kukaan sano minulle, että sinun pitäisi itse tehdä. Saan toki arvostellakkin ulkoistamaani työtä. Mutta hirven metsästystä ei saa ulkoistaa, eikä ainakaan arvostella ala-arvoista työtä.
Hirvi ongelman hoitaminen susilla on teoreettista tyhjän pyytämistä. Se merkitsisi Suomen maaseudun tyhjentämistä asukkaista. Elämisen ja olemisen edellytyksiä ei ole jos sudet naukuvat joka nurkassa.
Me olemme saaneet esiisältämme susi- ja karhuvapaan maan, vain itärajalla niistä on ollut koko ajan ongelmia. Meidän pitää sen verran kunnioittaa esiisiämme että emme päästä Suomea miksikään petoreservaatiksi.
Pienpedot on asia erikseen.
Täälläpäin viime syksynä oli hyvinkin vähän lupia. Pienin määrä kai vuosikymmeniin. Pitää kuulemma varata susillekkin. Minä syöttäisin susille samaa kuin hirvillekkin, eli lyijyä.
No, tämän vuoden lupatilanteesta en vielä tiedä. Hirviä näyttää olevan koko paljon, vaikka talvi olikin rauhallisempaa.