Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,801 - 1,810 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Tolopaisen on aivan turha tyrmätä hybridihaapaa miksikään virheeksi. Haapa on merkittävä puulaji, erityisesti sen merkitys korostuu kuusen vuorottelijana.

Meillä vain hirvimafia tekee haavan viljelystä puutarhahommaa kun se pitää aidata, jos satoa aikoo saada.

Suomeen tuodaan tälläkin hetkellä virolaista haapaa höylättynä paneeleiksi ja  laudelaudoiksi. Syynä on se ettei kotimaasta löydy yhtenäisiä alueita joilta sahahaapaa tulisi markkinoille. Yksittäisten puiden keräily ei kai oikein lyö leiville.

Kuitupuolella haavalla on ihan omat markkinansa. Se on yksikolmesta mekaanisen massan valmistukseen sopivista puulajeista.

Markkinat eivät toimi niin yksioikoisesti että jonkun puulajin lisääntyvä tarjonta söisi automaattisesti jonkun muun lajin kysyntää. Pitää muistaa, että jos ei ole tarjontaa, niin kysyntäkin loppuu tai siis siirtyy muualle.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Joo, minä ainakin olen istuttanut putkella täydennystaimia muokkaamattomaan maahan.

Kauhajoella poltetaan nyt myös puuta mittavia määriä, en osaa sanoa kuinka pieneksi turpeen osuus on mennyt.

Aikanaan kun olin vielä töissä ja silloin kokopäiväisesti, niin käytln hiukan raivauksessa ja istutuksessa apuna nuoria poikia. Tärkeintä ei ollut kokemus vaan halu tehdä töitä ja tehdä se kunnolla. Nuo työt ei niin erikoisia ole etteikö niitä oppisi. Kyse on nimenomaan asenteesta töihin.

Pitää olla isohkot alat ja hyvä pohja. Nytkin istuttelen sellaista kivikkoa ettei siellä koneella mitään tee, tai sitten sen pitäisisi olla ihan erikseen kivikkoon tehty, seuloisi pään ja nyrkinkokoiset sivuun ja väistelisi isommat.

Nytekniikalla olisi helppo toteuttaa lataussysteemi kotitalouksille.

Pitäisi mitata liittymän kokokulutuksen tehoa ja säätää lataus siten että pysytään 25A sulakkeiden kestävyysrajalla. Näin saataisiin joskus jopa koko liittymän teho käytettyä lataukseen. Tämä olisi sähkölämmitystalossakin mahdollista kesäöisin ja muulloinkin jos käytetään takkaa. Tälläinen aparaatti olisi varmaan sähköyhtiöille hyvin mieleinen, tasainen korkea kulutus.

Koko autojen lataus on niin alkuvaiheessaan, ettemme todella tiellä minkälaisia vempaimia meillä 5 vuoden kuluttua on käytettävissä.

Eihän se nyt niin maankaato asia ole sekään että suurennetaan liittymän pääsulakkeet. Seuraava pykälä on 35A. Tietysti lisäkulut pitää sitten laskea auton piikkiin.

Minkäälaisia käytännön kokemuksia on sähköautojen/hybridien latauksesta palstalaisilla?

Ihmettelen jos tavallinen 25A kolmivaiheliittymä ei hommaan riitä.

Olisikohan muuten jo aika jättää käsitteet valovirta/voimavirta museoon. Lienee yksiselitteisempää puhua 1-vaihe ja 3-vaihe käytöistä.

Kai olet hakeutunut ALV velvolliseksi? Se on metsänomistajan tapauksessa etuoikeus ei velvollisuus.

Jätkälle tiedoksi että kun maassa ei ole mitään kasvillisuutta, joka varjostaisi, niin ryönää nousee enempi. Kylvötaimikko vaati yhden ylimääräisen perkauskerran, tosin se on aika kevyt. Raivausveitsi perkuu sopii hyvin.

Yhden konekylvön olen tehnyt. Luonnontaimet sitten sen täydensivät jonkummoiseksi. En tiedä olisko käsin kylväen onnistunut paremmin.

Tulin siihen loppupäätelmään, että en enää koskaa kylvä mäntyä, vaan istutan. On minulla toki sellaistakin maata, joka varmasti soveltuu kylvöön. Se on hiekkakangasta, mutta kun siinä on sellainen metsä päällä ettei se enää minun aikanani tule uudistettavaksi.

Tuollaiset, joskus soistumistakin yrittäneet lohkot, mitä minä tässä vielä uudistelen, on paras istuttaa. Istuttamista puoltaa toki sekin että nähdäkseni säästyy aikaa ainakin se viisi vuotta. Eikä se istutus niin kovin paljon kalliimmaksi tule, kun sillä säästyy yksi perkaus ja moniaita hirvitorjuntakäsittelyjä.

Esillä 10 vastausta, 1,801 - 1,810 (kaikkiaan 5,335)