Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,911 - 1,920 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Eikun lupavapaa metsästys. Ensi syksynä voitais vielä koittaa sitä että myönnettäis kaikki luvat joita seurat haskevat. Tulis esiin se kuka niitä lupia pihtaa riistahallinto vai metsästäjät itse.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Gla:

”Niin, onhan meillä tosiaan ilmatieteen laitos. Pitäisi varmaan muuttaa nimeksi säätilan povauslaitos.”

Glalla on huono sisälukutaito. Kun peräsin tieteellisiä ennusteita niin totesin että kaksi asiaa on onnistunut:

1. Taivaan kappaleitten liikkeet hyvinkin pitkälle tulevaisuuteen voidaan laskea. Sen lieveilmiönä mm vuorovesikalenteri.

2. Säätila muutaman päivän eteenpäin. 3..5 päivää kohtuullisesti viikko huonosti ja jo kymmenen päivää näyttää olevan raja jonka yli ei juurikaan päästä.

A.Jalkanenkin puolustelee ennusteita kertoen hienoilla nimillä ennustamisen vaikeudesta ja luottamusvälistä.

Miksi se on niin vaikeaa tunnustaa suoraan että kukaan ei tiedä minkälaisia ilmaston muutoksia meillä tulee 5 vuoden kuluessa, saati sitten vuosikymmenien kuluessa.

Nämä IPCC hommat tulevaisuuden suhteen ovat täyttä potaskaa.

Jopa menneen ajan tiedoista on aina silloin tällöin kiistaa. Eikös juuri jäätikköjen sulamisen manipuloinnista ole jääty jopa kiinni. Muistaaksen kaksi tapausta, toinen etelänapamantereen ja toinen Himalajan suhteen. Joskus tämän ilmastovouhkeen alkuaikoina oli joku pikku uutinen Australiasta, jossa oli mitattu ”hälyttävää” lämpötilojen nousua. Kun sitten jätettiin pois kaupungeissa olevat mittauspisteet tulokset olivatkin himpun verran toisin päin.

Onko olemassa sellainen ilmastoon liittyvä tieteelliuen ennuste, jonka aikajänne on vähintään viisi vuotta, joka on myöhemmin todettu toteutuneen ennustetusti.

Rane2:

”Käsittääkseni jos verottaja rupeaa kaipailemaan rahaa niin ekaksi se katsoo verotililtä(?) josta se maksettu summa ei epähuomiossa katoa.”

Just näin!

Sen ”oman” verotilin kauttahan ne maksut ja palautukset kulkevat, ei pitäisi eksyä.

Mielenkiintoinen uusi tuttavuus tuo Lakeuden kone, Kiitos Jätkä.

Meillä on täällä Etelä-Pohjanmaalla mielenkiintoisia liikkeitä:

Vanhastann Lapualla on ollut Wuorenmaa.

IKH:n pääpaikka on tuossa kivenheiton päässä.

Evijärvellä Ilpon katiska, joka on ollut minun sahanvaihto ja tarvikkeiden ostopaikka nykyisin, vaikka maakunnan toisella laidalla onkin.

Tämä Lakeuden koneen alkukoti näyttää olevan Kauhavalla.

Ei se Virtain Moottorisahakaan kaukana ole. On vain naapuri maakunnan puolella.

Kawatus:

”Jotenkin tuntuu turhan kalliille laittaa 300e kenkiin jos ajattelee että se on puolet moottorisahan hinnasta niin tuntuu että se ei ole linjassa.”

Mites se 300 sopii linjaan sun jalkojes hinnan kanssa? Sinneppäin minä vertailuja teen.

Nuo minun hintani ovat Etelä-Pohjanmaalta.

Gla:

”Miten Korpituvan Taneli tieteilijöistä tai muista sammakkoprofessoreista välittämättä tekee päätöksensä, kun ennustaa ei pidä, eikä mennyt ole tae tulevasta?”

En minä ennustamista keneltäkään ole kieltänyt, sitä yritän hillitä että niitä ennusteita ei sanottaisi TIETEEKSI.

Mitenkä minä teen päätökseni, sitäkö kysyttiin? Minä teen ne niinkuin muutkin tervejärkiset ihmiset nykytiedon perusteella ja hiukan varautuen tuon ja tämän suuntaisiin muutoksiin.

Mennyt aika on tietysti jonkinlainen tae tulevasta esim. ilmaston suhteen. Kun kerran aiemminkin on ollut kylmiä ja lämpimämpiä jaksoja, niin todennäköisesti niitä on myös edessäpäin. Missä järjestyksessä, millä aikataululla ja miten suurina vaihteluina se jää sitten nähtäväksi.

Edelleen peräänkuulutan sitä tieteen urotekoa, että he ovat ennustaneet jotain ilmastosta tai siihen liittyvistä luonnon tapahtumista, niin että ennusteen on jälkeenpäin todettu pitäneen paikkansa, Onko sellaista?

Jos sellaisia kiistatta löytyy, niin sitten alan pitää tieteen arvauksia ennustuksina.

Jaa, kyllä minulla vieläkin sukat kostuis, jos kokonaisen päivän kumisaapasta pitäisin, mutta niin en tee enää.

Liekkö sitten vielä penikkatauteja, männä viikolla tuli 73 täyteen, koskahan sitä sitten aikuistuu.

Rane2:

”OK.No jos ennustaa ei saa niin mihin päättäjien on perustettava päätöksensä?Nopanheittooon?”

Tässä on nimenomaan keskusteltu ilmaston muutoksesta. Sitä saa kyllä minun puolestani ennustaa, mutta sille pitää antaa juuri se sama arvo kuin mustalaisen povaukselle, sen varaan emme voi suunnitelmiamme rakentaa.

Me elämme tätä elämää ja ilmasto muuttuu aina johonkin suuntaan ja sen saamme toistaiseksi ottaa vain annettuna tosiasiasiana, joka tapahtuu. On aivan turhaa hörhöillä joidenkin ennusteitten mukaan, kun niiden ennusteitten arvo on vain viihde arvo.

Esillä 10 vastausta, 1,911 - 1,920 (kaikkiaan 5,335)