Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Lähi vuosikymmeniltä löytyy muuta ilmastoon ja ympäritöön liittynyt Tieteen arvaus, joka on ollut tieteilijöiden konsensuksen hyväksymä ja myöhemmin osoittautunut täysin pieleen meneväksi.
Turha tähän on jotain valtion burjettia sekoittaa, sehän ei ole niinkään ennuste vaan varautumissuunnitelma. Kuten hyvin tiedät ei taloustieteestäkään löydy juuri oikeaan osuneita viiden vuoden ennusteita, vaikka on ala johon ainakin hiukan pystytään vaikuttamaankin.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Jos haluat keskustella raaka-aineiden käytöstä avaa sille oma keskustelu.
Tuo oma kysymykseni oli jo jonkinlainen vastaus siihen.
Eli, emme tiedä tulevaisuudesta mitään, tieteellä ei ole näyttöä ennustuksien paikkansa pitävyydestä.
Rane2:
”Ilmastoon vaikuttavia muuttujia jotka vaikuttavat vielä eri suuntiin, on liian paljon jotta tutkijat voisivat sanoa jotakin varmaa.Toimenpiteiden pohjaksi on valittava paras arvaus.”
Eli siis riittää kyllä myös sammakkoprofessorin koulutus ennustamiseen. Koittakaa nyt keskittyä siinä tieteessä siihen mihin tiede pystyy, eli toteamaan tapahtuneet asiat ja jättäkää se ennustelu pois. Voihan sitä tietenkin ennustaakkin, mutta älkää kaupitelko niitä ennusteitä tieteenä.
Onpa todella joillakin hyviäkin hintoja energiapuulle.
Jos tuon 30€ kiinnolle saisi, niin minä en yrittäisikkään myydä kuitua enää. Viime keväänä sain vielä minäkin 28€ ja olinkin tänä talvena antanut pienen erän järeähköä koivua mennä sinne, yksinkertaistaa asiaa kun ei tarvi puulajeja erotella. Kun sitten laskivat hintaa 4€, niin oli pakko tehdä koivut kuiduksi, mutta ei niistä silti saanut kuin sen 30€.
Siitä mittaamisesta. Viime kevään 28€ kasa mitattiin vielä kepillä, enkä kyllä olisi siitä itse enempää osannut mitata. En usko että noissa mainituissa hinnoissa olisi jotain mittauskompensaatiota. Pääasiassahan hankintapuu nykyään mitataan puntarilla.
Kyllähän se minullakin tietysti niin oli että iän karttuessa vasta ymmärsin että pelkkä kumi tai neopreenisaapas ei ole oikea jalkine. Minulla kyllä kävi niin että painavammat tuli tilalle.
Nyt on Kumisaappaat vain niitä tilanteita varten kun on tarkoitus kulkea pitkin ojaa, nimenomaa vedessä.
Muinä kenkinä on sitten ollut huskun ja tilhin nauhaturvakenkiä. Niitä löytyy toki muitakin merkkejä. Raivaukseen ja metsässä kulkemiseen on sitten Erätukun jahtikengät, olleet yllättävänkin kestäviä. Näitä löytyy jo sitten moneltakin valmistajalta, yleensä kalliinpia, mutta liekkövätkö parempia, tuskin.
Näissä pääasiassa nahkaan perustuvissa kengissä on sitten riittänyt reilusti pienempi sukkavaruskin. Eikä ole jalka illalla lipi märkä niinkuin oli muutaman vuosikymmenen kumisaapaskaudella.
Esitän lyhyen kysymyksen näille kaikille tulevaisuuden ennustajille, ennustivat he sitten lämpenevää ilmastoa tai jääkautta.
Koska tieteen keinoin on pystytty ennustamaan jokin muu muutos maailmassa, muutaman vuoden päähän, kuin Auringon ja kuun pimennys ja vastaavat taivaan kappaleitten liikkeet?
Tarkoitan siis sellaisia ennusteita, joiden paikkansa pitävyys on pystytty jälkeenpäin toteamaan.
Jotkut meediot ovat pystyneet yllättävästikkin ennustamaan joskus tulevaa, mutta niitä kai ei lasketa tieteen saavutuksiksi.
Onko rangan osto muualla lopetettu kun ei tule kommentteja?
No, tämän 2000-luvun ojasuunnittelijan kanssa oli kyllä hyvä luottosuhde. Minulla oli pienempi kunnostusojitus toisella palstalla, joka ei oikein taipunut kemera kuvioihin, jouduin sen tekemään suoralla omalla rahoituksella. Otin kuitenkin Otsolta lainaan tämän suunnittelijan ja olen kyllä sitä mieltä että hänen työstään kannatti maksaa.
Tässä on vinha perä tässä asiassa. Nimenomaan silloin kun kaatoa maastosta löytyy, niin sopivasti viistoonhan ne ojat todella pitäisi vetää.
meillä täällä Pohjanmaalla vain on yleensä ojitettaessa katsottava ensisijaisesti sitä että se vesi saadaan palstalta pois. Kun kaatoa on oikein vähän niin ei juuri viistosuuntaisia ojia pysty käyttämään.
Minulla on toistakymmentä hehtaaria yhtenäistä suoaluetta, jota jo hiukan yritettiin 50-luvulla ojittaa. Ensimmäinen kokonaisvaltainen ojitus tehtiin kuitenkin auraojina 60-luvulla. Ojat tehtiin saran suuntaisina ja niistä tuli sopivasti viistoja viettosuuntaan nähden. Vuosien mittaan suo laski ja ojat lakkasivat vetämästä. 80-luvun ojituksessa en saanut suunnittelijaa vakuuttuneeksi ojitussuunnan vaihtamisesta. No, ojitus jäi hiukan rammaksi, mutta pelasi joten kuten. 2000-luvun ojituksessa sitten käännettiin ja nyt vetää kunnolla