Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Se uusi tekoallas olisi johdonmukainen jatke tuulivoimalle, joka tuottaa silloin kun ei tarvita ja ei tuota silloin kun tarvittaisiin.
Tekoaltaalla voitaisiin hiukan tuulivoiman pöljyyttä tasata, varastoida vettä silloin kun tuuli tuottaa hyvin.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Hyvää Uutta Vuotta!
toivottaa: Korpituvan Taneli
Ei ole tullut tuollaista kirjettä ja tuskin tuleekaan. Ostopalstalla kyllä hiukan soraa olisikin, mutta on sellaisella alueella että parempiasorapaikkoja aivan vilisee ympäristössä. Eli kaikkia ohuempia kerrostumia ei tulla ainakaan sataan vuoteen hyödyntämään.
Toisaalta jos on kunnon sora esiintyma, niin ei mitään väliä vaikka siinä sitten nuori metsä kaatuukin. Sorasta tulevat tulot ovat sitä luokkaa ettei siinä puun myyntitulojen menetys enää hetkauta.
Vai että oikein sidosryhmien kanssa on sovittu kanta??
Siis sidoksissa toisiinsa ov at olleet metsästysseurat ja riistanhoitoyhdistykset, joissa molemmissa on jäseninä vain metsästäjiä.
Ei tule virkavirheitä kun kanta tavoite määritetään esim. eduskunnassa. Samalla tulee tarpeettomaksi melkoinen virkamieskoneisto. Säästöä senkin lakkauttaminen.
No no jesse! Ei se asia nyt enää ole noin.
silloin minäkin olin pikkupoika niin maaseudulla tosiaankin oli jonkunmoinentussari joka talossa. Samoin silloin oli mökinäijiä, jotka ei olisi kyllä pe suettaan kevääseen saaneet elleivät olisi hirveä tiinuun pistäneet.
Ajat ja pojat ovat nyt toiset. Yhä vieläkin maaseudulla kyllä tiedetään naapurin asiat muutaman kilometrin päähän paremmin kuin maalikylissä seinäntakana asujan. Toki se on niin ettei naapurin hirvenkaadosta välitetä jos antaa palan lihaa.
Se mitä olen muutamista sattumuksista päätellyt, on se että se salametsästys on tällä hetkellä vähän organisoidumpaa toimintaa. Minultakin krran kysytty että minkälaisella lihaprovisiolla ummistaisin silmäni. Kieltäydyin provisioista, koska olen laillisuuden kannattaja, mutta senverran hirvet harmittavat, että sanoin olevani muutenkin vähän huononäköinen ja erityisesti hirvien suhteen huonohoksuinenkin vielä.
Se vuokrausboikottikin on tosiaankin ihan hyvä keino, mutta siinä pitää sitten olla hehtaareja takana muutamia satoja ainakin että seuran on pakko ruveta neuvottelemaan. Kyllähän minä meidän kylän seuraakin kerr an jo varoitin ja vetosin siihen että minä kyllä saan tarvittaessa väkeä liikkeelle, jos tarve vaatii.
JK . Se ehkäisypillereitten maastojakelu on kyllä kuolleena syntynyt ajatus. Järkevämpää on metsästää kanta alas ja samalla pitää se mahdollisimman lisääntymiskykyisenä. Silloin ratkaisu on kestävä ja pitkäjänteinen.
Harrastelijalle!
Tuo lyijyjuttu on loppuunkaluttu asia vasta sitten kun hirvikanta on koko maassa varmasti ja aukottomasti alle 1 hirvi per 1000ha.
Siihen asti lyijy on oltava selkeästi esillä, mahdollisuutena.
terveisin: Korpituvan Taneli
Suorittava lukee viitteitä väärin.
Meillä olivat vain muutaman viikonlopun metsässä. Ammuttiin aina se määrä minkä lahtivaja veti. Ammuttiin kaikki pankkihirvetkin, tällä kertaa eivät saaneet muiden yhteislupa-alueen seurojen lupia ampua.
Se että lähdetään vasta marraskuulla ei merkitse hirvien vähyyttä, vaan on osoitus orgasointikyvystä. Mennään metsään hakemaan hirvet pois eikä nuotiomakkaroita syömään, niinkuin eräät.
Terveisin Korpituvan Taneli
Juu, Plater kyllä minäkin tuon ymmärrä, jos se tricon levitys siirretään kokonaan hirvimiesten vastuulle!
Niinkaun kun metsänomistajan itsensä pitää olla ulkopuolisten elättien torjuja osittainkaan, niin sillon minä kannatan ihan puhdasta lyijyhoitoa.
Kun seurat saisivat ilmaisia lupia niin paljon kuin haluavat, niin alkaisi erottumaan myös ne seurat, jotka todella haluavat kantaa vähentää. Niitä on myös sellaisia seuroja, jotka vain haluavat ampua helposti muutaman hirven joka vuosi, välittämättä vahingoista.
Planteri eikö tricoakin varmempi vahingonehkäisykeino ole lyijy?
minä luopuisin kyllä lupamaksuistakin ja annettettaisiin lupia joka seuralle niin paljon kun haluavat.
tässä olisi sekin hyvä puoli että tulisi lopulta julki kuka niitä hirviä siellä metsässä suojelee, viranomaiset vai metsästäjät.
Yrittäkää edes pitää käsitteet selvillä.
hyötysuhde on kattilasta hyödyksi saatava energia jaettuna polttoaineen sisältämän energian määrällä. Eli luku on aina pienempi kuin yksi. Nykyisin vain on tullut tavaksi kertoa se sadalla, jolloin puhutaan hyötysuhde prosentista.
jos kattilassa sitten poltetaan jotain toista polttoainetta, niin hyötysuhde lasketaan tälle toiselle polttoaineelle samalla tavalla.
Omakotitalojen ja vähän suurempienkin kiinteistöjen kattiloissa ei pystytä laskemaan savukaasun lämpötilaan niin alas että saataisiin savukaasussa olevan veden höyrystyslämpö talteen. Eli niissä vesi pitää saada minimiin.
Isommissa systeemeissä höyrystymislämpö on mahdollista ottaa talteen, mutta lisälaitteet eivät ole toki halpoja. Lisäksi tulee se pulma että missä nämä matalalämpö energiat sitten voidaan hyödyntää. Isojakin systeemeitä on tällä hetkelläkin ilman savukaasupesureita vain siksi ettei matalalämpöenergialle ole mitään käyttöä.