Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,021 - 2,030 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Niinkuin olen täällä aiemminkin sanonut, minulla oli hyvät odotukset tästä uudesta järjestelmästä. Olin ja olen edelleen sitä mieltä että jotain tälläistä sen pitää jatkossa olla, tekniikalla korvataan ihmistyö.

Minulla toinen palsta oli mukana ensimmäisissä keilauksissa, olin kokolailla tyytyväinen tuloksiin sen osalta. Päätila merkittiin järjestelmään metsäsuunnitelman tiedoin. Jostain kumman syystä virheitä oli tullut kuitenkin hirmuisesti. Niitä sitten paikkailtiin, osaa ei tosin pystytty jostain syystä korjaamaan koskaan. No, olin kuitenkin jotensakkin tyytyväinen.

Nyt sitten oli v 2015 keilauksen perusteella päivitetty tämä päätila. Taas kerran kuvionumerointi uusiksi ja samalla koko kuviointi. Olihan siellä muutama taimikkokuvio, joita ei ollut saanu millään ilveellä muutettua, oli tinyt piirtää samoin kuin ennenkin. Maaperä ja kasvupaikkatiedot täysin sekaisin. Puuston ikä 5…25 vuotta korkeampi kuin todellisuudessa. Paras tapaus oli muuan entinen peltolohko, jonka puusto oli merkitty saman käiseksi kuin minä. Minä tosin sitä peltona viljelin päälle kaksikymppisenä ja sen jälkeen se oli peltokäytössä vuokralaisella. Eli puusto oli sellaisen 30 vuotta liian vanhaksi merkitty. Vuonna 2012 istutettu männyn taimikko oli merkitty että siinä on 29% mäntyä ja loppu lehtipuuta. Alue ei tosin ole kovin pahaa vesoittumaan ja emäntä on sen kertalleen raivaussahalla istutun jälkeen raaputtanut. Että hohhoijaa.

Olen tullut nyt siihen tulokseen että en edes yritä päivittää tai oikoa metsaan.fi tietoja, vaan teetän uuden suunnitelman ja panen ehdoksi että metsaan.fi tietoja ei sitten saa edes vilkaista ennenkuin suunnitelma on valmis.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Näistä pankkiluvista olen kyllä Tolopaisen kanssa samaa mieltä. Ne ovat tapa vähentää ammuttavia hirviä, kun niitä pitää sitten jahdin aikana pyydellä.

Kyllä lupia siirrellään seuralta toisellekkin yhteisluvan alueella. Meillä on joskus ammuttu pankkilupien lisäksi useita naapuriseuran lupiakin. Tämä systeemi ei kuitenkaan toimi ihan kitkatta. Meidänkin yhteislupa-alueella jää aina lupia ampumatta, vaikka esim meidän nurkalla olisi halukkuutta ampua. Syynä lienee tuo pankkikäytäntö, jotkut seurat ovat sitä mieltä että aina pitää jättää jotain korkoakin kasvamaan.

Tolopaisen puheet sellaisia, että ilmeisesti hän asustelee kehä kolmosen sisäpuolella.

Täällä olivat pari viikonloppua ja itsenäisyys päivän tienoon metsässä, pankkiluvista on jäljellä kolme vasaa. Näin se menee kun metsästetään, eikä istuta nuotiolla.

Kunhan nyt edes otettaisiin tavoitteeksi kanta 1/1000ha. Valkohäntäiset toki sais vieraslajina siivota kokonaan pois.

tuo jahdin myöhästyttäminen on toki kiusa joissakin porukoissa, joiden hirvet lähtevät vaeltamaan jo ennen jahtia. Täällä jahti on aloitettu jo pitkään aikaisintaan lokakuun lopulla. Tänä vuonna vasta marraskuun puolella ja elukoita kyllä kaatuu, kun olis vain lupia.

Tuo liian tiheäksi jättäminen on tosiaankin kytköksissä omistajuuteen.

yksi vanhankansan metsäteknikko osti muutaman pienen palstan uransa loppupuolella. Niitä sitten eläkkeellä harventeli. Valitti että jää aina liian tiheäksi. Ei hänellä tuota ongelmaa ollut toisten metsissä, silloin kun vielä leimakirveen kassa puut valittiin.

terveisin: Korpituvan Taneli

Jees H-valta:

”Avaisitko Taneli mikä on ”silakkanelikko”. hiukan uusi käsite minulle. En kyllä aivan käsitä mihin puutarhatraktorilla pääsee pidemmälle kuin nelikkotraktorilla. Pehmeät kun vievät senkin mutapainiksi.”

Sanalla nelikko on Suomen kielessä, ainakin Länsi-Suomessa, vanhastaan merkitys, määrämittoihin tehty tehty neliön muotoinen silakkalaatikko, olet sinäkin niitä nähnyt joskus historiasi aamuhämärissä.

Kun puhut puutarhatraktorista rautahevon yhteydessä, osoitat että et edes tiedä mistä me muut keskustelemme. Kyse ei ole todellakaan ole mistään puutarhureiden sarvijaakosta, vaan teloilla kulkevasta metsäkoneesta.

Visakallo:

”En kyllä vieläkään ole saanut vastausta siihen, miksi puita pitäisi ajaa metsässä ilman ajouria.”

Silloin on mahdollista kasvattaa sillä ajorallakin puuta. Jos ajoura aukaistaan vasta kakkos harvennuksessa, niin kovin montaa puuta ei edes tarvitse sitä varten kaataa ja ne kaadettavat ovat jo sellaisia että ne todella tuntuvat tilin lisänäkin.

Tämä ajouraton ensiharvennus on toki mahdollista vain hankintahakkuissa, joissa puut kaadetaan miestyönä ja ajo tehdään hommaan sopivalla pienkoneella. Mihinkään suuriin yhtenäisiin kuvioihin tuo ajourattomuus ei oikein istu kun ne kuitenkin pitää tehdä motolla.

Ei vain pidä hylätä kokonaan työmetelmiä pelkästää se takia että ne ovat olleet kauan käytössä. Hommia pitää soveltaa tapauskohtaisesti, olosuhteet vaihtelevat kovasti.

Pidetään nyt kuitenkin Visakallo tämä keskustelu alle puolen kilometrin päässä kannosta, eikä oteta mukaan metsäautoteitä edeltäneitä uria. Varsinaisessa lähikuljetuksessa minä en ainakaan hevosaika yhtäkään puuta kaatanut siksi, että tulisi parempi ajoura. Olen nimittäin ihan oikeasti ajanut hevosella puuta metsässä itse.

Niin Harjavallassa kaikki on toisin. Tosin minä kyllä haen sitte hevolla senkin puun, joka sinulta (silakka)nelikolla jää hakemata.

Hevosen ja rautahevon tarvitsema tila hyvin samanlainen, eli puita ei kaadeta ajon vuoksi ollenkaan. On tullut ihan riittävästi kokemusta myös hevosajosta metsässä.

Esillä 10 vastausta, 2,021 - 2,030 (kaikkiaan 5,335)