Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Nimenomaan hirvituho on tahallaan aiheutettu tuho. Siitä samoin kuin hirvikolareitten määrän suuruusluokasta päätetään ennakkoon, kun kantatavoitteita asetetaan ja lupia niiden mukaan jaetaan.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Pitää muistaa ettei veden puute ole läheskään aina se este kuusen kasvulle, vaan ravinteitten puute. Minulla on ainakin ollut sellaisiakin kitukuusikkoja joissa on vettä ollut soistumisen myötä jopa liikaa tarjolla. Kuusi ei vain kasva silti ojituksen jälkeenkään ja vielä vähemmän ennen sitä. Kuusi jos mikä on arka myös liialle vedelle.
Sinä, Näätä, operoit ilmeisesti itäisessä Suomessa. Minun metsät lännessä. Kyllä täällä Pohjanmaalla oli ja on vieläkin harsintaaikaisia kuusikoita karuillakin paikoilla. Minun metsäni eivät olleet mikään poikkeus täälläpäin. Varsinaisten uudistustoimenpiteitten jäljiltä niitä ei toki ole. Jokunen nuorempikin, jotka ovat syntyneet kun alikasvos on ”taimina” jätetty hakkuun jälkeen pystyyn.
Kuten tuolla jo aiemmin kerroin on paljonkin kokemusta kelvottomien kuusikoiden avohakkuusta, ne eivät vain olleet kasvatettu nykyisin harvennus menetelmin.
Jäi erityisesti mieleen muutamat kotitarvepuut joita poimin, ennen avohakkuupäätöstä. Rk n. 45cm, mutta kun tein 43dm tukkeja, niin kolmas ei oikein enää kaikissa tapauksissa olisi kelvannut myyntitukiksi. Korpituvan vuorauksen vaihtoon tuli kyllä kelpo lautaa.Kuusi liian karulla paikalla on aivan yhtä kohtalokas virhe kuin aikanaan männyn istutus liian reheville maille.
Kumpaakin virhettä tietysti myös täydentää kaavamainen käsittely.
Rehevien maiden männiköistä olisi vielä jotain tullut tavallista tiheämmällä kasvatuksella ja varovaisesti harvennellen.
Karun paikan kuusikko taas pitää olla tarpeeksi harva ja auttaa lannoituksin.Terveisin: Korpituvan Taneli
Hyvä, löytyi lannoituskokemuksia, eli on juuri niinkuin arvelinkin että lanoituksella saa sitten kuusen liian karussakin paikassa kasvamaan, ettei tarvitse ruveta taimikkoon puulajia vaihtamaan.
Vähän se on tietysti väkisin kasvattamista, kun mänty kasvaisi ihan luonnostaankin hyvin ja olisi tietysti myös loppuvaiheessa kiitollinen lannoituskohde.Terveisin: Korpituvan Taneli
Hirville pitäisi tarjoilla lyijyä että saisit jättää mahdollisimman paljon mäntyä.
Olen avohakannut kuusta paljonkin männyn mailta. On ollut jopa rk 45 cm puita, mutta sellaiset 140….150 vuotta vanhoja ja lyhkäisiä.
Juuri siinä ensiharvennuksen jälkeen lyö jarrut päälle. Ei ole kokemusta, mutta kun kerran ravintopula uhkaa, niin miksi ei lannoituskin voisi auttaa?
Nyt saisi metsäammattilaiset tulla esiin ja kertoa miten tehdään, hehän tämän kuusen istutuspuumin ovat masinoineet. Nimenomaan mhy ja metsäkeskus on tälläistä tietoa jakanut. Eikä kummallakaan ole ollut rohkeuttaa korottaa ääntään hirvimäärän alentamiseksi.Terveisin: Korpituvan Taneli
Meillä seura lähtee jahtiin vasta la 12.11.
Myöhäisimpiä aloittajia he ovat aina olleet, mutta eivät yleensä näin myöhän ole aloittaneet.Onhan se tietysti niin että kun lupia on vain 24, joista niistäkin pankkilupia 9, niin tuolle 15 riittäisi yksikin viikonloppu (kaksi seuruetta), mutta kun lahtivajalla tulee ruuhkaa. Hirviä kyllä löytyy. alue 25 000 ha.
Suorittava Porras:
”Metsätysseuraankin voi /pitää olla yhteydessä , jos vahinkoja ilmenee. Sielläkään ei olla ajatustenlukijoita.”
Kumma kyllä oman seurani kohdalla tällaisia ilmoituksia ei ole tullut ensimmäistäkään yli 40 vuoteen.”Kumpikohan seura nyt on poikkeuksellinen, Suorittavan seura vai tämä paikallinen seura täällä?
Minä olen yhteydessä noin kuukausittain seuran toimihenkilöön, joka on tällä hetkellä toinen jahtipäälliköistä ja on ollut seuran puheenjohtajakin, kunnes joutui siitä luopumaan kun valittiin riistanhoitoyhdistyksen puheenjohtajiksi muutamaksi vuodeksi.
Tiedän myös että ilmoituksia vahingoista tulee kyllä muiltakin.Terveisin: Korpituvan Taneli
Suorittava Porras:
”Todettu ja kirjattu vahinkoilmoitus on ainoa dokumentti , jolla yksittäinen metsänomistaja voi vaikuttaa metsästyksen voimakkuuten . Virkamehet tekevät päätöksiä vain saamansa todennetun tiedon perusteella.”Käytin viime syksynä Metsäkeskuksen arvioijaa taimikollani. Hän käveli jonkun matkaa taimikossa ja totesi: ”jos minän saisin oman mielipeteeni mukaan tehdä päätöksen, niin tässä olisi korvattava hirvituho, ei kovin suuri mutta kuitenkin korvattava. Jos nyt teet tästä virallisen vahinkoilmoituksen ja minä tulen tänne maaseutuviraston ohjeitten mukaiseen arviointiin niin pahasti pelkään että joutuisit korvaamaan sen arvioinnin etkä saisi vahinkokorvausta.”
Sitten hän otti ”koealan” näytti siitä hänen mielestään hirven vikuuttamat taimet. Tämän jälkeen hän otti yksittäiseen käsittelyyn osoittamansa taimet, tutki ne ja totesi että vain kolmasosa niistä täytti MAVIn kriteerit hirvituhosta. Lisäksi hän kertoi että viimeiset kaksi vuotta MAVI on tehnyt heidän toteamilleen hirvituhoalueille otantatarkastuksen 100% otannalla ja hylkyjäkin on tullut.
Tässä ei ollut edes vanhentuneen, yli kolme vuotta vanhan, vahingon mahdollisuutta taimikon iän takia. Siitäkin kuulemma MAVIn ohjeet ovat hyvin tiukat.
Se siis niistä vahinkotilastoista. Vanha viisaushan puhuukin vale-sanan komparaatiosta eli vale, emävale ja tilasto.Terveisin: Korpituvan Taneli
Rööri Roope:
”Ihmetyttää tuo Tanelin susipelko onko ne sinulle tuhoa aiheuttaneet vai muutenko pelkäät niitä.”On se kumma asia esim Rööri roope esittää aina saman kysymyksen minulle susipelosta, vaikka olen moneen kertaan vuosien mittaan selittänyt etten mitenkään erityisesti edes pelkää suden kohtaamista. Karhu sinänsä on ihmiselle suoraan paljon vaarallisempi.
Minun susikantani perustuu pelkästään järkisyihin. Onha se nyt hullua hyysätä maassa suurpetoja kun pitäisi saada olla ja elää ja harjoittaa esim maataloutta läpi Suomen. Onhan nyt sekin jo hullua kun koirat pitää olla sisätiloissa ettei susi vie. Eikä sekään uhka ole tuulesta temmattu ollenkaan että susi tappaa jossain lapsen tai avuttomaksi toteamansa aikuisen.Tämä susiasia tuli tässä ketjussa esiin kun AJ meinasi että susillekkin pitää joku hirvi jättää.
Hirvihomma hoituu kunhan HETI asetetaan kannan tavoitteetsi 1/1000ha. ja sitten kymmenen vuoden kuluttua katsotaan pitääkö mennä vielä alemmas.Terveisin: Korpituvan Taneli