Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,131 - 2,140 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Pitää ottaa huomioon ettei tuo taimikko ihan kasva sitä viittä kiintoa hehtaarille. Minun laskelmani päätyi 1300 kuutioon.
    En tiedä aliarvioinko tuon maan kasvukyvyn, liian alas, mutta tuollainen luku tuli.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

450 perusvika, kykin jumissa. Tässä mallissa ei välttämättä tuo oire merkitse jousen katkeamista, vaikka sekin toki tekee tuon saman oireen.
    Minulla samanikäinen 450 teki saman kuukausi sitten ja oli jo toinen kerta sillä. Huoltomies otti kytkinen aiki ja näytti sellaista minimutkaisen näköistä pientä pyörää ja sanoi että tämä on vain jumissa. Pani samanlaisen käytetyn, mutta irroitellun ja kuparivaseliinilla voidellun ja taas soittaa ihan hyvin.
    Huoltomies sanoi että tuo minun kytkimeni käytetään sitten seuraavaan sahaan, joka on jumissa, kunhan hän on sen liotellut liikkuvaksi ja voidellut kuparivaseliinilla.
    Jouset toki vaihdettiin samalla vaikka ne ehjät olivatkin.

Relaskooppimies on vain onnistunut irroittamaan tuon jumin ja ehkä vielä voidellutkin ja taas soittaa.

kyllä näiden vehkeitten kanssa on riesansa.
    Näytti siltä ettei viesti lähtenyt ollenkaan Ipadin selaimesta, sitten olin pari kertaa uudelleen näpäyttänyt ja odottanut 5 minuuttia, niin viesti odotti yhä, ikäänkuin se ei olisi mennyt perille. Suljin koko selaimen niin sain sen pois siitä odotustilasta.
    Ja kas! Hienoa viesti oli mennyt neljään kertaan läpi.

Koskahan Metsälehti rikastuis niin paljon että saisi tilattua seulan joka seuloisi automaattisesti tuplat pois, ei tarttis jälkikäteen käsin poistella.

Esitä tuo kysymys verottajalle, tee laskelma metsä käytöstä ja yksityiskäytöstä. Verottaja sen kuitenkin lopulta päättää voiko traktori olla metsätalouden kalustona sinulla.
    Huomaa että omaan käyttöön tulevan polttopuun kuljetus on yksityiskäyttöä.
    Jos myyt klapeja verollisina niin silloin sen puun ajo on metsätalouden ajoa.

Jos ajatellaan noita neljää Antonin luettelemaa kriteeriä, niin Annelilla ei ole mitään mahdollisuuksia. Hänellähän on vain tuo Jämpti koira joskus nuoruudessa. Lisäksi hänellä on tuohon hommaan rasitteena, että hänellä on ihan hattu todisteena siitä että hän ymmärtää metsän päälle. Eihän se sellainen passaa, pitäis vain tykätä hirvistä.

Eli pitäisi nuoleskella metsästysseuroja että pääsisi piireihin. Kiitos ei!
    Tosin minulla on ihan hyvät välit paikallisen seuran kanssa, mutta sen verran ne minun hirvinäkemyksiä tuntee etteivät kyllä mihinkään vaikuttamisen paikalle suosittele, vaikka yhteistyö muuten sujuukin.

Joo, kyllä kokemukseni tukee tuota Lassen tietoa. Oli joku vuosi että yöpakkaset tuli vasta kunnolla marraskuun alussa, olin ollut jo viikon metsässä ilman verkkotakkia ja sitten kuljin jotain toista reittiä, iltapäivällä kun ilma oli lämpimillään. Sain oikein kunnon ryöpyn hirvikärpäsiä niskaani, mutta ne olivat niin hidasliikkeisiä, että pääosan niistä oli helppo sukia pois. Ne pari jotka ehtivät kunnolla kauksen alle suojaan olivat puolen tunnin jälkeen ihan normaali eläväisiä.
    Eli yöpakkaset eivät niitä vielä tapa, mutta kun on sitten viileää päivälläkin niin niistä ei ole harmia. Mutta varsinainen kuolema tulee niille vasta myöhemmin.

Auttaiskohan mulla riistaneuvostoon pääsyssä se että meillä oli 15 vuotta norjan harmaa hirvikoira lemmikkinä, tosin se on jo mullan alla. Hirveä en kyllä metsästä kun en silmien takia osu pyssyllä edes pienempään latoonkaan. Se röyhkeys ja häikäilemättömyys kyllä aina tarvittaessa löytyisi.

Suorittava esittää taas tuota hokkuspokkus temppua.
    Toki tuotaimikon hoito on tärkeää ja sillä saadaan siirettyä hirvien ruokailua muualle. Mutta hirvi tekee juuri saman tuhon yksilöä kohti oli metsät hoidettuja tai ei. Tuhoa siirretään vain paikasta tällä hoidolla.
    Toisaalta ei se niin suoraviivaista ole se taimikonhoidon auttaminenkaan. Viime kesänä teimme taimikon hoitoa tuollaiseen kolmen metrin männikköön. Yön aikana hirvi kävi käsitellyllä alueella taittamassa latvoja erityisesti pienimmistä jätetyistä taimista. Että se siitä taimikonhoidon auttamisesta.

Jatkuva kasvatus ei liioin ole mikään ratkaisu hirviongelmaan. Jotain se syö silloinkin ja löytyy ne taimet sieltä jk metsästäkin. Luuliko joku että jk ssa puu pomppaa jotenkin taimivaiheen ohi.

Eli ainoa pysyvä ratkaisu on hirvikannan pienentäminen. Syöviä suita vähemmän, niin ruokaakin tarvitaan vähemmän.

Työnvälitystä täällä ei kai aiemmin ole tapahtunutkaan. Se on uusi aluevaltaus palstalla. Onnea uudelle työsopimukselle!

Esillä 10 vastausta, 2,131 - 2,140 (kaikkiaan 5,335)