Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Jossakin rannikolla on hirvestys aloitettu. Esim. Lehtitietojen perusteella Oulun seudulla.
Meillä ainakin porukka tapaa lähteä liikkeelle vasta lokakuun loppupuolella.Terveisin: Korpituvan Taneli
Jos tosiaankin on varaa siirtoistutukseen, niin sehän onnistuu hiekkakankaalla hyvin.
Jos ei ole siirrettävää, niin osta pottitaimia, ne kerkiää hyvin mukaan, kylvötaimi jää jälkeen auttamattomasti.Terveisin: Korpituvan Taneli.
Verottajan kantaahan me emme tiedä, mutta tuntuis kovasti metsätalouden kuluilta nuo maksut. Minä kyllä panisin metsätalouden kuluihin tuon.
Terveisin: Korpituvan Taneli
En osaa sanoa tuohon syyskylvöön sinänsä, mutta tuo täydennys yleensä.
Jos männyn taimikko on harva, niin vaikea sitä on kylmämällä korjata, jäävät niin paljon jälkeen, mutta ota siihen keväällä mahd isoja täydennystaimia.
Mänty ei oikein siedä eriikäisyyttä niinkuin kuusi.Terveisin: Korpituvan Taneli
Niin, olisi parempi kun sanoisi asian suoremmin:
Norja on itsenäinen maa, Suomalaiset ovat antaneet itsenäisyytensä pois.
Nykyisessäkin tilanteessa olisi Suomella mahbollisuuksia paljonkin itsenäisempään politiikkaan. Petoasioissakin esim Viro on hoitanut asiansa ihan toisin.Kuule A.Jalkanen, jos nyt ensin lisättäisiin niitä susia sinne Espooseen ja kehä kolmosen sisäpuolelle muutamia kymmeniä. Sitten kun ne ovat olleet siellä 5 vuotta niin sitten voit esittää susien määrän yleistä lisäämistä. Sinulla niinkuin viherpiiperöillä yleensäkkin on taipumus lisätä susia yms sellaista muiden riesaksi, kunhan vain omien lasten koulutie on turvattuna.
Susi ei kuulu Suomen luontoon, mutta niitä nyt seillä täällä vois muutama ollakkin, mutta jokainen joka tulee paria kilometriä lähemmäs asutusta olkoon lainsuojaton ammuttavaksi, vain ilmoitusmenettely viranomaisille.
Sama laki karhuille ja ehdottomasti täydellinen haaskanpitokielto, ettei niitä tarkoituksella opeteta turvautumaan ihmiseen ruuan haussaan.Terveisin: Korpituvan Taneli
Hyvä kysymys A.Jalkanen, joskus täällä keskustellaan vähän liiankin ammatti slagilla.
Nuppi on kuorma ilman perävaunua.
Kasetti taas peräkärry on mukana. Itse kasetti nimitys tulee siitä että kippaaminen aloitetaan siitä nupista ja kun se on tyhjä, niin sen sisälle vedetään peräkärryn lava, ja taas kippaamaan. Tämä edellyttä tietenkin lavojen ”kasetti” mitoitusta. Tällä menettelyllä perävaunussa ei tarvita kippilaitteistoa, joka siihen olisikin vähän ongelmallinen sovittaa.Terveisin: Korpituvan Taneli
Juuri noiden tuulensuunta asioiden takia hyvääkin karkoitetta pitää levittää riittävän tiheään.
Näillä ”virallisilla” karkotteillahan ainetta pannaan jokaiseen taimeen. Vois tietenkin kokeilla sitäkin että sitä levitettäisiin vain taimikon reunoille esim kymmenen metrin leveydeltä.Luulen kyllä että hirvien kammoamia asioita löytyy paljonkin, mutta juuri tuo kattavuus tulee ongelmaksi.
Harrastelija sotkee hommaan aivan turhaan intiaanit ja rattijuopot.
Tuo on sitä systeemiä kun ollaan pussin perällä, eikä ole enää mitään asiallista sanottavaa itse asiasta, niin sitten yritetään asian vierestä.
Hirvet ja peurat ovat yksi liikenteen ongelmista ja siihenkö ei muka saisi puuttua sillä perusteella että voidaan osoittaa että joku ongelma on sitä suurempi?
Hirvien aiheuttama ongelma olisi ihan kirjoituspöytä työnä hoidettavissa, lisää lupia tai lupakäytäntö kokonaan romukoppaan.
Eikös se ole todettu että hirvitiheyden vaikutus liikenneongelmiin on niin että kun hirvikanta kasinkertaistuu, niin onnettomuudet nelinkertaistuvat. Tätä taustaa vasten kannan pudotuksella olisi rajut vaikutukset onnettomuuksiin.Terveisin: Korpituvan Taneli
Tuossa oli jo paremminkin järkeen käyviä perusteluja. No sen tiesin jo ennestään että koivu lahoaa tuossa tilanteessa hyvin herkästi ja haarapuu tilanteessa varmasti.
Kuusi on tosiaan herkempi laholle. Toki olen sellaisenkin kuusen kaatanut, jonka vieressä oli lähes täysin lahonnut 10 sm paksuinen latva. Latvassa oli 40 sm lahoa ja pihkoittumaa, siitä alaspäin ihan normaali kuusi, joka oli vahvistunut kovasti, vaurion jälkeen.Männyn kasvattajana minua kiinnostaa tuo asia erityisesti männyllä. Onkohan tuota tutkittu?
Mielenkiintoista!
Vai tarjontaa lisäämällä puukappa vilkastuisi?
No, jos tarjonta oikein paljon lisääntyy, niin hinnat tietysti laskevat ja nostaahan aleneva hinta menekkiä. Kun tarpeeksi halvaksi menee miin ilmaantyy muuallekkin ruotsalaisia puun ostajia kuin Lappiin ja Vaasan seudulle.
Tämä vain johtaa metsätalouden katoamiseen Suomesta.Terveisin: Korpituvan Taneli