Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Tie jossa ei ole ojia molemmin puolin tai on jopa ojattomia kohtia, on kelirikkoaikana hankala.
Meillä täällä on muutama runkotie siltä ajalta kun koko valtion avusteinen metsätie oli uusi ja outo käsite.
Pari tietä menevät ristiin laajan sorakangas alueen yli. Niissä oli kyllä ojia edes hiukan toisella puolen ja tietysti kosteissa paikoissa molemmin puolin. Ne olivat valtavia parannuksia aikanaan kulku olosuhteisiin.
Ajan myötä alettiin moittimaan sitä että keväällä ja joskus huonona talvena tavellakin, rekan pyörät painuivat vähän turhan syvälle, vaikka pohja oli hiekkakangasta.
Nyt ne molemmat tiet on perusparannettu ja kaivettu ojat molemmin puolin joka paikkaan. Nyt pohjakin pääsee oikeuksiinsa kun vesi ei pääse makaamaan tiellä. Ei siitä ojasta kaikin paikoin ole edes laskua mihinkään, kunhan toimii veden keruu altaana.Pienemmän tarpeen teissä voi toki ojiakin vähentää, kunhan muistaa ottavansa tietoisen riskin. Minä en hyväksyisi ympärivuotiseen ajoneuvokäyttöön, muuta kuin sellaisen tien jossa on ojat molemmin puolin. Vain jos se tie ylittää sileän kallion, niin ehkä sitten voisi ojiakin vähentää, siltä kohtaa.
Kustannuksista minun tietoni ovat jo muutaman vuoden takaisia.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Olen jo informoinut alustavasti Metkoa, jäin toki vastausta vaille, mutta kyllä lähetän niin monta viestiä että saan myös vastauksen, vaikka en nyt sitten korvauksia vaadikkaan.
Vielä tuohon Metkomatkan rengasrikkoon, vaikka se vähän sivuasia toki onkin.
Kävin eilen aamulla rengasliikkeessä. Tutkittiin rengas, keskeltä selkää, eikä mistään kolon pohjasta oli sepelin kulma reiän tehnyt.
Kyseessä toista kesää alla olevat renkaat, joissa numeromerkeistä selvästi 5 näkyvissä.
Todettiin että reikä sinänsä olisi ollut paikattavissa, mutta rengas oli hommassa sen verran kärsinyt ettei paikkaaminen ollut enää viisasta.
Poika otti tussin ja kirjoitti renkaan selkään TAKUU. Minä ihmettelemään että mitä tuo tarkoittaa? No, pojat selittivät että tämä on Nokia Green rengas, siinä on takuu, tule huomen illalla hakemaan, meillä ei nyt juuri ole tuota kokoa varastossa.Että ei sitten tarvitse keskustella Metkon kanssa vastuusta.
A.Jalkanen sanoi juuri sen oleellisen.
Tässä ei ole kyse metsätalouden ylihakkuusta, vaan hallintaoikeuden määrittelemästä ylihakkuusta.
Olisi tosiaankin pitänyt hakata ensin ja luovuttaa omistusoikeus vasta sitten ja ilman mitään hallintaoikeuksia.
Tämä hallintaoikeus on niin hankala asia että se poikkeuksetta johtaa johonkin ikävyyksiin.Terveisin: Korpituvan Taneli
Entäs sitten kun talvella ukkostaa? Sellaistakin on sattunut.
Terveisin:Korpituvan Taneli
Kuten sanoin meillä seura lähtee jahtiin lokakuun lopulla, eli ei vaikuta mitään.
Kuitenkin tälläkin kohtaa meren rannikolla lähdetään jahtiin heti kun se on luvallista, juuri siksi että hirvet lähtevät heidän alueeltaan melko varhain.
Säätelyä vain siksi että on kiva säädellä toisten tekemisiä ja tehdä kiusaa.Terveisin: Korpituvan Taneli
Jättäkää nyt helekutissa se rounduppi sellaisiin kohteissin, joihin ei ole mekaanista vaihtoehtoa.
Joo, olisit nyt suorittava pysynyt asiassa eli näissä uusissa määräyksissä.
Turhaan kaupittelet tuota raivauskeinoa. Se on tietysti sille taimikolle tärkeä asia, mutta hirvien tekemiä kokonaistuhoja se ei hetkauta mihinkään.
Ainoa oikea ratkaisu on hirvien määrän pudotus neljännekseen nykyisestä.
Jos joku moittii että poikkesin asiasta niin se oli Suorittavan sponsoroimaa.
Eli niinkuin sanoin jo alussa palstamillimetrien mittausta viivottimella.
No, joopa joo, itse kullakin harrasteensa.Terveisin: Korpituvan Taneli
On aivan sama mitä se ilmalämpöpummpu kovalla pakkasella kuluttaa, mutta sen lämmitettävä oleva talo lämpiää suoralla sähköllä pakkasilla.
Jätkän heitto öljykattilasta tähän väliin jääköön arvottona noteeraamatta.Terveisin: Korpituvan Taneli