Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,241 - 2,250 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Onko jonkun metsänomistajan sitten pitänyt tehdä kuukausi-ilmoitus. Minulla ainakin oli se käsitys että pelkässä metsätaloudessa riittää vuosi-ilmoitus, on ainakin minulla riittänyt.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Minulla on hyvin vähän kokemuksia poronhoitoalueelta.
    En siten lähde kiistämään Jätkän mielipidettä etelän miesten ajotavoista.

Olin kerran siellä jossakin tilanteessa, jossa jonkun tienhaaran kohdalla Suuri (minun mielestä) tokka ylitti kiireettömästi tietä. tietysti pysähdyimme töllistetelemään.
    Tietä pitkin kulki autoja, ajokäyttäytyminen oli täysin kaksijakoista.
    Toiset löivät tokan nähtyään räikän ja kaasun pohjaan ja porot pomppivat kuka minnekkin. Jotkut hätääntyivät juoksemaan auton edellä jne. Yliajoja emme nähneet.
    Se toinen ajotyyli oli hiljentää ja pysähdellen ajaa joko läpi tai sitten pyshtyä töllistelemään tokkaa.

Kummatkohan olivat paikkakuntalaisia ja kummat etelän ihmisiä.

Potifar:
    Ja saha kyllä soi. Evästä toki otettava ja välilllä hieman viilattava, mutta rohkenen laskea ne ”työpäivään” ”

Toki ne pitää evästauot ja viilaukset ”työpäivään” laskea.
    Ilmoitusta tankillisen kestosta kertaa kuusi tulee se 8-10 tuntia ja se on siis sahan käyntiaikaa, tavallisesti saha sammutetaan viilauksen ja evästauon ajaksi. Näin ollen sille ”työpäivälle” tulee mittaa vähintäänkin 9-11 tuntia. Jos tahti on viisipäiväistä, niin kovastakin miehestä tulee kyllä sippi, tuolla tavalla.

Tosiaankin, 63 vuotiaalla tehollinen sahausaika menee reippaasti päälle 7 tunnin päivässä. Päivän pituuskin on jo melkoinen. kotoa lähtien ja kotiin tullen täytyy olla yli kymmenen tuntia. Ilmeisesti sitten vielä väh. 5 päivää viikossa.
    Kaksi vaihtoehtoa:
    1. Kovakuntoinen mies
    2. Valehteleva mies

Pikkutukki tuolla jäljempänä korjasi laskelman, tehollinen raivausaika Potifarilla onkin 8-10 tuntia.
    Eli siis vaihtoehto 2.

Sellaisia summia pikku palstasta että harkitsisin kovasti, vaikka onkin rajalla.
    Toisaalta jos aiot tuon saada siitä pitää varmaankin maksaa tuo 21 000 Euroa.
    Riippu paljon siitäkin miten on siinä rajalla, Jos on kapea pala saattaa olla ettei kuitenkaan ole niin kiinnostava muille.

Ei niinkään ole kokemusta MHY:ltä saatavista maksuista, mutta kevään taimilaskut olen yleensä saanut joskus marraskuulla yms.
    Toisaalta se on aina kotiinpäin kun hitaasti laskutetaan, mutta minä olen sen verran pöpi että jos lasku ei tule kolmessa kuukaudessa toimituksesta, niin pidän sitä epäluotettavan toimittajan merkkinä, jollain toisella kertaa se toiminnan puutteelisuus näkyy sitten itse toimituksessa.
    Sen joka hoitaa laskutuksen ajallaan, voi olettaa hoitavan toimituksetkin jatkossakin täsmällisesti.

Toivottavasti tuo ”Eurooppalainen” laskunmaksukäytäntö ei yleisty meillä.

Tuon Pudasjärven tapaamisen yhteydessä meille esiteltiin monia kuvioita, joista oli kaikkien toimenpiteitten tiedot tallessa.
    MM oli kuvio, josta oli hakattu vajaa satamottia/ha aukkohakkuulla ja nyt sitten ensiharvennuksessa hehtaarilta oli hakattu hiukan enemmän ja ”jäljellä” oli vielä 140 m³ha.

Siitä syväaurauksesta ilmeisesti aika jättää nykyisen kaluston myötä. Hommahan voidaan tehdä kaivinkoneellakin ja aukon yli pääsee vielä kävellenkin.
    Aivan ilmeisesti siellä tarvitaan uudistamisessa hiukan järeämpiä keinoja kuin täällä etelämpänä.

Terveisin Korpituvan Taneli

Tässä tilanteessa on kaksi tärkeää asiaa.
    1. Nyt pitää omille ja vieraille tehdä selväksi että näin ei voi jatkua. Kivihiilen suosintaa pitää tulla loppu ja metsätalouden harjoittaminen pitää turvakoko maassa.
    2. Metsänomistajien ei pidä lamaantua ja ruveta laskemaan kilometrejä johonkin. Metsänhoidon tasoa ei pidä laskea omatoimisesti.

Jaa tosiaankin. Tuo merkintä ”lähtee tililtämme silloin ja silloin” oli tosiaankin viimeisimmässä tilityksessä. Tuli kuitenkin ajallaan minulle.
    Tuohon pitäisi kiinnittää yleisemmin huomiota että paperiin merkitään se päivämäärä jolloin suoritus on myyjän tilillä. Se on ostajan päänsärky kuinka monta päivää aiemmin sen on heidän tililtään lähdettävä.

Tähän asti on kyllä raha sovitusti liikkunut.
    Sinänsä viiveet on pitkiä mittauksista ja paperien kirjoituksista maksuun, mutta ennalta sovittuja kuitenkin.
    Se muutos hyvin pitkällä aikavälillä tapahtunut että ne viiveet ovat pidentyneet. Papereihin merkityt päivät ovat kuitenkin aina pitäneet.

Esillä 10 vastausta, 2,241 - 2,250 (kaikkiaan 5,335)