Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,311 - 2,320 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Joo, ei nuo liikennelupa-asiat minua henkilökohtaisesti hetkauta, mutta ihmettelen vain pykäläviidakkoa. Nyt kun tuntuu siltä ettei henkilökuljetuksiinkaan jatkossa ole mitään vaatimuksia, niin miksi tuollaisia kiemuroita klapikuormien kanssa. Tietysti kaikesta tehdystä työstä ja palvelusta pitää vero maksaa, mutta sen takia ei tarvita kyllä tuollaisia liikennelupakiemuroita.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Onko tosiaankin niin että polttopuuta ei voi myydä kotiin toimitettuna vaan tarvitaan liikennelupa.
    Jos näin on niin on toki liikennepuolella tärkeämpää risuaitaa purettavaksi kuin taksareitten katukuulustelusta luopuminen.

Tuo on varmaan näyttökysymys. Sinun pitää osoittaa että sen käyttö on todella metsätalouskäyttöä.
    Huomaa tässä yhteydessä että polttopuun kuljetus on metsätaloutta vain niiltä osin kun myyt polttopuuta ihan verollisena.
    Kotitarvepuun keräyskin on yksityistaloutta. Vain esim raivauspuun katkaisu juuresta on metsätaloutta, jos puu käytetään omassa taloudessa.

Ei niissä hevon teloissa välttämättä tarvita niitä piikkirautoja, jotka kyllä repii juuret. En ole kovin paljon ajanut kuusikoissa, kun ei ole kuusen maita, mutta en kyllä ole vielä nähnyt yhtäkään paljasta juuren niskaa. No, minähän olen ajanutkin sillä vasta 14 ja puoli vuotta. Jonkun kolhun jäävän puun tyveen olen huolimattomuuttani aiheuttanut.
    Niissä jäjissä on yksi harmi. Kun on juuri kuorman vienyt ja löytänyt sopivan kannottoman reitin niin ei seuraavalla kerralla tahdo löytää sitä jo hyväksi havaittua reittiä, se pitää muistaa ulkoa.

Se siinä on hankalaa myös kun minun vuosimallia 1944, siis sota-ajan mallia, oleva hydrauliikkani ei sovellu pinotavarakokoisen 3…5,5m pitkän tavaran pinoamiseen kohtuu korkeiksi pinoiksi. Kuorman tekoon se soveltuu paremmin.

Terveisin: Korpituvan taneli

Olen menossa syksyllä laskujeni mukaan seitsemättä kertaa metkonäyttelyyn.
    Siellä olen nähnyt Harverin ensimmäisen kerran. Olen myös joka kerta päässut keskustelemaan kuskin kanssa. Yritin aikanaan kysellä ostomiehiltä että onko jossain lähistöllä sellainen, mutta he eivät ole olleet edes kiinnostuneita asiasta eivätkä tienneet mikä se on. Tarjoilin kerran sitäkin että alennetaan hintaan kunhan löytyisi se harveri, metsurityötä tarjottiin. No sitä metsurityötä olen parilla pikkukuviolla sitten ostanutkin ja myynyrt hankinnalla.
    Sitten kerran kuulin että jopa kilometrin päässä tilastani oli ollut UPM:n isolla harvennustyömaalla ja minä onneton kuulin siitä vasta jälkeen päin.

Niistä asenteista:
    Olen tosiaan joka Metkossa ollut näytösaidan takana kuuntelemassa niitä solvauksia ja jopa uhkauksia mitä siellä ”ammattilaiset” jakelevat harverille ja sen myyjille. Olen saanut sen vaikutelman että jotkut ovat kokeneet sen jopa uhkaksi, mutta miten se on jäänyt epäselväksi.
    Harverikuskien kanssa keskustellessa on käynyt selväksi ettei siihen hommaan saada sellaisia jotka ovat jo hiukan oppineet istumaan moton ilmastoidussa hytissä.
    Varmaan on myös vaikea löytää tarpeeksi isäntiä, jotka ovat valmiita uhraamaan osan kantohinnasta, että saisivat Harverin metsään.

Harverin kippaamat kasat ovat varmaankin työläitä ajettavia. Ne ajourat pitäisi sitten saada todellakin kantaviin paikkoihin, sillä niistähän ajetaan kolminkertainen puumäärä. Soveltuis varmaan minun metsääni hyvin kun siellä on piennarteitä paljon.

Jätkälle sanon että taatusti ajan rautahevolla siistimmin kuin isoilla koneilla, mutta siinäkin tulee se vastaan että sieltä piennartien varresta metsäkoneella pinolle ajo. Joten siitä taloudellisuudesta en sano mitään.

Harverillahan päästään tuohon 60m ajouraväliin, kun se ottaa hakkaamasa puun kyytiin ja kippaa sitten ajouran varteen.

Ilmeisesti harverin esteenä oli liikaa asenneongelmia, niin ettei se saanut jalansijaa.

Mielenkiintoista olisi kuulla Pohjois-Savon metsäkeskuksen kommentti asiaan.
    Siellä on ilmeisesti keskitetty tarkastustoiminta epäilyksen alaisiin kohteisiin.

Ranelta hyvä huomio: miten raivaamattomuus voi olla pahin vauriota aiheuttava syy kun raivaamattomien kohteitten laidaltamoto kiipeää takain lavetille ja lähtee pois?

Jätkä, Sinähän ammattilaisena tiedät että meillä täällä on ihan omat mittataulukotkin silloin kun latvamitan mukaan tukkia tehdään. Puu on todella lyhyttä, johtuneeko sitten pilvistä vai mistä.
    Ilmajoella ainakin oli iso pylväsfirma nimeltään Kestopuu. Sillä oli oma rautatien sivuraidekkin. Sen jälkiä Ilmajokiset ovat isolla rahalla siivonneet, maita on vaihdettu ja kompostoitu, jos minkä verran.
    50 luvulla jäi mieleen että sellainen vakio 20 kV:n linjan pylväs oli 11m pitkä.

Miten on, Jätkä, onko Sinulla tietoa kuinka pieniä kapenemia tukeista on parhaimmillaan mitattu?

Suorittava, onko Sinulla muistikuvaa kuinka paljon tuolla leimikolla oli kapenema per metri tuosta rinnankorkeusmitasta tukkiosuuden latvaan, niukimmillaan?
    Minusta kun sormituntumalta tuntuu ettei täkäläinen mänty pääse lähellekkään tuota jätkän mainitsemaa 8mm/metri.

Sori Suorittava! Vaikka korjuuvaurioiden vähentäminen onkin tärkeä asia, niin TÄMÄN keskustelun pihvi oli kyllä juuri tuo Metsäkeskuksen tarkastustoimista. Tilastoista selviää ainakin se että sitä tehdään hyvin eri tavoin eri maakunnissa.

Esillä 10 vastausta, 2,311 - 2,320 (kaikkiaan 5,335)