Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Suorittava se osaa tuon homman. Kaikki on metsänomistajan maksettava kiltisti.
Kyllähän se niin on että jos joku mittaustapa todetaan kauppakirjassa luovutusmitaksi, niin se on siten se eikä mikään muu.Esimerkki puutavaran mittauksesta sellutehtaalla. Metsä-botnialla mitattiin aikanaan kuormat keppimitalla. Mittauksen oikeellisuutta tarkkailtiin arpomalla kuormia otantamittaukseen. Arvonta tehtiin sen jälkeen kun mittamies oli tulostanut vastaanottotodistuksen.
Otannan tuloksia käytettiin vain mittamiehen taitojen ylläpitoon. Kuorman puumäärä oli lopullisesti se mikä oli vastaanottotodistukseen kirjoitettu.Terveisin: Korpituvan Taneli
Pihkatappihan sen jo sanoi. Se mineraali, jonka kaipuussa hirvet ensisijaisesti ovat, on kyllä selvästi lyijy. Sen annostelua kun lisätään reilusti niin kyllä nämä kaikki ongelmat sillä selviävät.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Miten se nyt on löytyykö jonkun kauppakirjasta todella sellainen ehto että pystykaupassa on motomitta, mutta tukkeja voidaan vielä raakata tehdasmitallakin?
Vai onko se ihan niin että pystykaupassa käytetään luovutus,ittana tehdasmittaa?
Kiinnostaa, tuo tauti saattaa levitä muuallekkin.Terveisin: Korpituvan Taneli
Petenhän olisi sitten pitänyt saada kuidun hinta motomitan ja tehdasmitan erotuksesta.
Saitko raakeista lopulta mitään hintaa?Minulla otettiin biowatin energiapuuhakkuussa tukki ja pikkutukki erikseen talteen ja mitattiin motomitalla. Energiapuu meni kuormainvaakamittauksella.
Kesken savotan biowatilta tuli määräys että pikkutukki pannaan energiapuu kasaan. Moto teki edelleen kelvolliset puut pikkutukiksi, mutta pudotti ne energiapuun kasaan. Minä sain loppuun asti pikkutukeista sovitun hinnan motomitan mukaan, mutta niiden kuutiomäärä vähennettiin sitten energiapuun määrästä, kun ne oli punnittu energiapuun mukana. Ei valittamista, homma pelasi hyvin.Terveisin: Korpituvan Taneli
Kyllähän nyt maanantaita vasten yöllä on halla vieraillut laajoilla alueilla täällä läntisessä Suomessa. Kun paikoittain ilmatieteen laitoksen mittauksetkin olivat pakkasen puolella. Oli siis yöpakkasta. Hallahan on jo silloin kun ilman lämpötila maanpinnan tasolla on miinuksen puolella. Ilmatieteen laitoshan mittaa 1,5m korkeudelta ja mittauspaikat tavallisesti vähän lämpimämmissä paikoissa. Alajärven Möksy taitaa olla poikkeus, siellä mittarille on löytynyt aika kylmä paikka.
Pihkatappi:
”Olen joskus myynnyt tuonne koillismaan sahoille puita ja kyllä siellä tehdasmitassa raakattiin tukkeja. Muutoinkin olen kuullut että alueella puukaupassa on villiä meininkiä, tiedä sitten mitä tuo tarkoittaa.”Kyllähän minäkin olen HANKINTATUKKEJA myynyt sahalle tehdasmitalla ja raakkejakin on tullut.
Tässä nyt oli kysymys PYSTYKAUPASTA, jossa motomitta ratkaisee. Jos moto on tehnyt tukiksi niin silloin myös maksetaan tukista.Eri asia on sitten että sahat kai kaikki tehdasmittaavat sisään tulevan tavaran samalla kun lajittelevat koko yms tekijöitten mukaan tukit. Tämän tehdasmitan perusteella sitten keskustellaan motomiehen kanssa, että mitä tuli tehtyä, jos on sahan oma hakkuu. Tällä mitalla ei pitäisi olla mitään tekemistä myyjän kanssa.
Viime syksynä saha hakkasi pystykaupalla minulla pienen leimikon ja motomitan mukaan minulle maksettiin. Ei tainnut olla vielä kaikkia vietykään kun rahat tuli. Oletettavasti kuitenkin oli joku raakkikin kun ottavat niin tarkasti puun tukiksi.Terveisin: Korpituvan Taneli
Silloin kun Enso eksyi tänne niin sattui hakkuussa sellainen tapaus, että Motomies oli tehnyt muutaman oikein selkeän raakkitukin ja ajomies oli ne erotellut pois tukkikasasta kuitukasan viereen, johon ne sitten myöhemmin nostettiin. Sain kuitenkin niistäkin tukin hinnan. Ostomies vain totesi että mittaustapana kun on motomitta, niin motolistaa sitten myös noudatetaan. Minä olisin kyllä suostunut niiden raakkaamiseen jälkikäteenkin, ne kun olivat sellaisia ettei niistä katkaisukohtaa muuttelemallakaan olisi saanut minkäänlaista tukkipölliä.
Raakkiprosenttina tehdasmitassa tuo 5% tuntuu kovin kohtuulliselta. Olen nimittäin muutamalta ostomieheltä kuullut toteutuneita raakkiprosentteja eri motokuskeilta.
Ainakin meilläpäin kun Sellufirmoilla ja Biowatilla ei ole omia sahoja lähellä, niin niiden ostomiehet ovat joskus olleet vähän ongelmissa kun pikkusaha on raakannut kovallakin kädellä tukkeja tehdasmitassa. Tietääkseni Myyjän tiliin ei silti ole koskettu, kun kerran on motomitta.Terveisin: Korpituvan Taneli
Metsuri Motokuski:
”Onkohan Taneli ollut koskaan hirven kaatopaikalla. Jos kaatopaikkaan tulee kahden aarin aukko niin jotain muutakin siellä on tehty kuin hirvi suolistettu ja vetolevylle asetettu. Väitän että nämä toimet tehdään kolmen neliön alueella.”Metsuri Motokuskin lukutaito on ilmeisesti harventunut. Parin aarin tuhosta puhui Tamperelainen 2.6 kommentissaan.
Minä vain autoin Jätkää hahmottamaan kahden aarin mittasuhteita, en muuta.Suolistuspaikkoja tulee joka vuosi metsääni, mutta en ole vielä päässyt isommin moittimaan niitä tai laahausjälkiä. Toki ei ole, ihme kyllä, ihan taimikkoon monesti edes hirvi kaatunut. Esim piennartielle on kyllä ammuttu monta. Siitähän se on helppo korjata, kun saa peräkärryn viereen. Niitä piennarteitäkin on kyllä minun metsässäni melko paljon.
Kaksi tornia on ollut maillani, luvan kanssa. Ei niistä juuri ole haittaakaan ollut.
Suolakiven paikan lopetin lopulta kun hirvien talvisen porkkauksen jäljiltä sai joka vuosi käydä keräämässä siitä vierestä kuivaneen männyn. se suolakivikin alunperin laitettiin luvan kanssa. Enää en suolakiville tai muulle ruokintapaikalle lupia anna.Terveisin: Korpituvan Taneli
Jätkän laskutaito on ruostunut tai sitä ei ole koskaan ollutkaan
Pari aaria 200 m² se taas on 10m x 20m tai n. 14,15m x 14,15m ja ypyränä halkaisijaltaan n. 16mAika pian siellä metsässä tuollainen aukko löytyy, kun vaurioituneita taimia ei lasketa.
Tietysti jos tie tehdään tarpeeksi leveä, niin mahtuuhan siihen tien ja ojan väliin puurivi. Sellaisessa tapauksessa pystykarsinta riittää ihan hyvin. Sahalassa vain oli ne tiet niin kapeita, että sinne puiden väliin juuri ja juuri jäi rekan mentävä kolo. Vaikka kuinka hyvin karsittaisiin, niin tarvitaan kyllä Sahalan kaltainen suurtila että sinne saa rekan ajamaan.