Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,371 - 2,380 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Onko se nyt niin turkasen vaikeaa lyödä pöytään tuotokset ja kustannukset, edes niillä optimikohteilla. Ei se riitä ainakaan minulle että selitetään että suuria aloja on raivattu. Pitäisi olla selkeitä vertailulukuja ja myös edes kymmenen vuoden seurantajakso asialle.
    Turhaa leuan louskutusta yrittää mollata vain toisia asiantuntemattomiksi.
    Niinkauan kun selviä laskelmia ei ole näyttää homman taloudellisuudesta, minä ainakin totean että kehityshommaa, joka ei ole vielä valmis.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Oleellista tässä hommassa on se kuinka monen rs miehen työt tuo kone tekee päivässä ja kuinka monen rs miehen palkan se päivää kohti tarvitsee??? Vastatkaapa ensin tuohon.

60-luvulla pidettiin nykyisen moton tyyppistä laitetta täysin utopiana, eipä oikein uskottu edes konevoimaiseen ajoon, ei ainakaan kuormaimella varustettuna.
    Eli emme nyt tiedä milloin tämänkin koneen jälkeläinen on arkipäivää metsässä. Nyt se ei ilmeisesti ole vielä kustannustehokas. Jäljessä yms on kehittämisen varaa, mutta se kehittyy.
    Aika näyttää koska aika ja tämä laite ovat kypsiä.

Jossain sähkölinjoilla tuo nyt vielä vois mennä, mutta mikä into on lahmata taimikkoa tuon kanssa?
    Tuotos päivässä ei liene juuri raivausaha miestä kummoisempi, mutta kustannukset moninkertaiset.

Kyllähän kaikkea pitää ihan tieteellisestä mielenkiinnosta kokeilla, mutta tuon aika ei ole vielä taimikoissa.

Kokeillaanpa:
    https://www.youtube.com/watch?v=7
    MVX33k6sLc

https://www.youtube.com/watch?v=_
    xpAi8Y16ZU

Aukeaako nyt

Terveisin Korpituvan Taneli

Metsäkeskuksella on ollut aika paljon toimistoja pitkin maakuntia. En näe mitään erikoista siinä että niitä hiukan karsitaan. Tiheä toimistoverkko on perua ajalta, jolloin nykyisen Otson toiminnot ojitusten, metsäteiden teon, lannoitushankkeitten yms olivat metsäkeskuksen hommia. Silloin toiminta oli hyvin käytännön metsäkeskeistä. Nyt kun jäljelle on jäänyt vain pienentyvä joukko pyrokraatteja, riittää toki vähemmätkin toimipisteet.

Mummoni tuota pihkavoidetta keitteli. Ei malttanut panna suolatonta voita, vaan käytti lampaan talia. Erinomainen voide sinänsä, tuo lampaantali vain tekee sen hiukan liian jähmeäksi. On sitä vieläkin mökillä purkin pohjalla, silloin kun ei ollut tätä viimeisen käyttöpäivän hömpötystä niin ei ole osannut tehoaankaan vähentää. Lienee yli 60 vuotta vanhaa.
    Tämä Abilar on liian mieto, eli niin kuin poliitikot sanovat oikean suuntainen, mutta riittämätön.
    Varmaan tuolla kuusmottisen ohjella saa hyvää tavaraa, kunhan ei tingi pihkan määrässä.

Raivoojan mutuiluille vastauksena:
    Se on ainakin todettu että juurikäävät ovat sekä männyllä että kuusella yleistyneet. Tälle täytyy olla joku syy. Tietysti nämä luonnonvastaiset kesähakkuut, mutta onhan tämä kesäraivauskin kohtuullisen nuori ilmiö. Kyllä 70 luvulla ainakin havupuu raivaukset tehtiin kylmänä aikana vuodesta.

Se ei todellakaan vähennä riskiä että näin mä oon aina tehny.

Mikähän nyt sitten on totuus tuossa kuusen ja männyn riskissä kesäraivauksilla?
    Se ei tietenkään vähene se riski sillä että todetaan ettei ole juuri muita raivausaikoja kuin kesä.
    Riskiä ei vähennä myöskään toteamukset, että kesällä mä oon ainakin raivannu ja raivaan.
    Ei se riski pienene siitäkään että lehtipuillakin on omat ongelmansa.

Siitä riskistä itsestään pitäisi saada tietoa. Täällä puhutaan nyt aika paljon asian vierestä.

Tuo yksi lepopäivä viikossa on tarpeellinen tai tarpeellista on ainakin että sen työt on aivan erilaisia kun muiden päivien työt.
    Tällä perusteella toimisto tai tehdastyöläiselle on ihan terveellistä painia se vapaapäivä metsässä, vaikka sitten pärisevän sahan kanssa.
    Itse pitkään vuorotyötä tehneenä en oikein ymmärrä tuon tiukan viikonpäivien mukaisen työrytmin päälle. Nyt eläkeläisenä, olen hyvällä kelillä metsässä ja huonolla kotona, en viikonpäivien mukaan. Muutenkin on ainakin kymmenen hyvää syytä, miksi nimenomaan arkena on joskus aina hyvä olla sieltä metsästä pois. Miksi sitten pitäisi väki vängällä olla juuri sunnuntaina sieltä aina pois?

Jos ollaan metsässä eikä missään omakotialueella niin mikäs estää sahaamasta???? Kysymys on kai lähinnä siitä ettei melu häiritse. Se että sahan ääni kuuluu jostain metsästä vähintään puolen kilometrin päästä, ei pitäisi kuulua kenellekkään.
    Jos nyt kuitenkin sen Joulupäivän ja aattoillan jättää väliin.

Esillä 10 vastausta, 2,371 - 2,380 (kaikkiaan 5,335)