Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
On sitä nyt kovasti katteettomia odotuksia puukaupan äkkipiristyksestä.
Puun ostot laahaavat alle 2014 tason tällä hetkellä. Tuo 2014 tultanee ylittämään kun se oli loppua kohti laskeva vuosi. Kyseenalaista on silti päästäänkö edes uuteen ostoennätykseen tänä vuonna.Uutta kapasiteettia toki rakennetaan, mutta kyllä vanhaakin hiukan puretaan. Vaikka nettovaikutus toki on positiivinen, niin tässä, vuosia jatkuneessa ylitarjontalinteessa ja Venäjän puun puristuksessa, ei ostajien tarvitse juurikaan soitella myyjille, tarjokkaita on muutenkin.
Naurettavaa luulla että isot kihot päästäisivät investoinneillaan Suomen puumarkkinat kuumenemaan. Investoinnit ovat osaltaan merkki siitä että suomessa on raakapuun ylitarjontatilanne, jota eivät välttämättä lisäinvestoinnitkaan hetkauta.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Turhaa rutinaa ettei metsätalous kannata. Välttämättä ei tuottoprosentti ole kovin korkea mutta pitemmällä tähtäimellä metsätilan saa konkussiin vain juopottelulla.
Turhaa rutinaa sekin että tilojen hinnat on korkeita.
Metsiin sijoittajat kun laskevat että palstan hinta plus korko, pitää saada 10 vuoden aikana kuitattua netto tuotoilla.
Jos tähän päästään niin se palstan pohja ja jällelle jääneet puut ovat sitten puhdasta voittoa.Terveisin: Korpituvan Taneli
Olen teettänyt hakkuuta ja raivausta yrittäjämetsurilla 30€/h 0 ALV.
Olen kyllä ollut ihan tyytyväinen. Sellainnen metsuri jolla ei ole erikseen urakka ja tuntivauhtia. Tekee lyhyttä päivää, niin tahti säilyy hyvänä koko työajan.Terveisin: Korpituvan Taneli
Johan se on jees mieskin huomannut erän suuruuden vaikutuksen hintaan. Tähän asti olenkin ihmetellyt noita monta kertaa vuodessa tehtäviä kauppoja. Minä ainakin yritän keskittää mahdollisimman monta kuviota kerralla, ainakin harvennuskauppaan. Minulla ne kaupat kuitenkin jää pieniksi silti.
Kai se harvennuksilla erityisesti pitäisi olla 2000… 3000 kiintoa se kauppa, jos vain rahkeissa on varaa. Aukot tuntuu olevan menekkiä pienempinäkin.Terveisin: Korpituvan Taneli
Jos Arto viilaa kerran viikossa, niin sittenhän minun pitäisi pystyä raivaamaan koko kesä yhdellä viilauksella.
Kyllä se vätöisemmänkin raivurin terä pitää kerran päivässä viilata ja tarkistaa haritus. Haritustarve on viilausta enemmän kiinni sahattavasta puusta ja terän materiaalista.Terveisin: Korpituvan Taneli
Ei susille mitään tartte jättää kaikki hirvet vain roikkumaan. Susille samatuomio.
Puuki paneppa kuva tai kuvia tuosta systeemistäsi.
Pelkän harrastuksen ja elinkeinon välillä on hyvin monenlaisia harmaasävyjä.
Lähes kaikki metsätalouden harrastelijat saavat kuitenkin metsästään ihan merkittävää tulonlisää itselleen. Monesti se tulonlisä on juuri se mikä nostaa tulotason sellaiseksi että ei ole enää tunnetta siitä, että aina on viimeinen sentti menossa kauppaan.
Ei ole niin tärkeä asia saako tehdystä työstä juuri taksakirjan mukaisen korvauksen tunnissa. Tärkeämpää on se että harrastemetsätalous nostaa harrastajansa ja perheen elintasoa ja fyysistä kuntoa.Täällä kyllä A. jalkanen ja Väkitukko vastasivat ihan täydellisesti METSÄYHTYMÄN verotusta koskien.
Minulla tuossa jo alkuperäistä kysymystä lukiessani tuli mieleen että onkohan tässä kysymys kuitenkin kuolinpesästä, eikä metsäyhtymästä. Kuolinpesässähän tappiot jäävät sinne pesään odottamaan, josko kymmenen vuoden kuluessa tulisi tuloja joista niitä voi vähentää.
Tämä torpallisen lisäkysymys selittää tilannetta. Tämä rakenne kaksi kuolinpesää muodostavat keskenään metsäyhtymän on kyllä sellainen etten ainakaan minä sano enää muuta kuin ohhoh.
Torpallisen pitäisi nyt saada tämä rakenne sellaiseksi että kuolinpesät on purettu niin että metsäyhtymässä on vain henkilöjäseniä.
Muutenkin Torpallisen olisi syytä hakeutua useampi päiväiselle kurssille, jossa metsätalouden verotus selvitetään perusteellisesti tai sitten metsäyhtymän pitäisi käyttää osaavaa kirjanpitäjää.
Täältä saatujen neuvojen mukaan hommaa on mahdoton hoitaa.Terveisin: Korpituvan Taneli
Oman toimen ohessa ja/tai eläkeläisenä tehdyllä metsätyöllä ei mielestäni pitäisikkään olla kovin tiukkoja päivätyötavoitteita. Tietysti sahat ja muut välineet pitäisi olla olla kunnon tikissä, mutta kun se mies ei sitä välttämättä ole. Ei saa pilata työnteon nautintoa ahnehtimalla ja vaatimalla itseltään enemmän työtä kuin jaksaa.
Pienemmälläkin vauhdilla ja pidemmilläkin kannon päässä istumisilla saa aina jotain aikaiseksi, kunhan niitä päiviä sitten on enemmän.Terveisin Korpituvan Taneli