Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Raivooja ei ole ilmeisesti oikein edes selvillä siitä että juuri perikunnat on se hankalin omistusmuoto metsätalouden kannalta. Sitä ei välttämättä purä edes aika. Perikuntien purkupakko auttaisi moniin muihinkin kuin metsäongelmiin.
Mitä muuten sinun mielestä on hyötyä siitä että metsänhoitoon perehtynyt ja aktiivisti toimiva vanhus luovuttaa metsänsä nuorelle polvelle, jonka periaatteet on imetty jostain viherpiiperöjen oppaasta. Silloinhan puun tulo loppuu siltä palstalta.Jos puumarkkinoita nyt sitten pakolla pitää ohjata niin sitten pitää rokottaa nimenomaan puuta myymättömiä omistajia, ilman ikärasismia.
Mihin ne lisäkuutiot sitten myydään, kuitumarkkinat ovat tällä hetkellä täysin tukossa?
Terveisin: Korpituvan Taneli
Muistuttaisin taas siitä tosiasiasta että 50-luvulta lähtien on myytävän kuitupuun reaalihinta laskenut. Enkä tarkoita nyt lähtökohtana mitään Korean hintoja.
Raivooja se vain raivoaa!
Ajatteleppa hyvä mies tätä asiaa siltäkin kannalta, minkälaisen pykäläviidakon tälläinen homma saisi aikaan. Pykäviidakkoon tarvitaan aina myös omat inkkarinsa.
Eli tälläinen pakkolunastusmenetelmä tulisi yhteiskunnalle hirveän kalliiksiUsko pois kyllä ne inkkarit sitten hoksaisi senkin että raivoojalla on pikkuisen arvopaperita ja ikääkin alkaa olla. Otetaanpa ne paperit pois ei se ukko enää niiden päälle mitään ymmärrä.
Tätähän Sinä siis halusitkin.Terveisin: Korpituvan Taneli
Minä alan vähitellen ymmärtää mitä tarkoittaa nimimerkki ”Ammatti raivooja”. Se näköjään tosiaankin tarkoittaa sitä että hän raivoaa ammatikseen milloin mistäkin asiasta.
Minä olen taatusti jo sen ikäinen että tuo poisotto koskisi myös minua.
Minä vain ihmettelen kenelle se palsta sitten esim. naarustossa menisi. Tunnen pari sellaista naapuria joiden metsätalous on yhtä aktiivista kuin omani, mutta toinen on minun ikäiseni ja toinen vanhempi.
Yleisesti ottaen, tuntemani nuoremmat metsänomistajat ovat selvästi minua passiivisempia. Jotkut eivät käy metsässään ollenkaan. Pihistellään ensiharvennuksia kun tulee niin vähän rahaa yms ja metsä menee pilalle.
Tiedän myös tapauksia, joissa metsänhoito hiipuu, kun jalka ei enää jakaannu, mutta vaikka papereita ei heti silloin tehtäisikään nuoremmille, niin kyse on vain jostain 15 vuodesta kun luonto hoitaa homman.Olen myös huomannut että aika usein kiinnostus metsään kasvaa iän myötä. Metsä on niin pitkäjänteinen asia ettei se monesti edes kiinnosta nuorella iällä. Näitä huomiota olen tehnyt myös ihan isompien metsäomaisuuksien omistajissa. tunnen muutaman liike-elämässä rahaa tehneen, jotka ovat ikääntyessään keventäneet leipätyötään nuoremmille ja siirtäneet rahojaan metsään ja todella hoitavat hommaa mallikkaasti.
Ihan oma lukunsa ovat sitten puuhapetet, jotka innostuvat usein metsästä vasta viidenkymmenen ikävuoden jälkeen.Olisi tietysti kiva jos hiukan ajattelis asiaa ennekuin rupeaa raivoomaan.
Niin valitettavasti se Perhon ihmisjahti vaati yhden ihmisen hengen.
Pitäisikö meidän kuitenkin perustaa se ihmisten suojeluyhdistys ns luonnonsuojelijoiden terroria vastaan?Terveisin: Korpituvan Taneli
Ehkä vertaus Olkiluoto kolmoseen olis osuvampi kuitenkin.
Hommahan meni niin että jänismiesten koira löysi pesän ja miehet yrittivät sitä pois ja karhu ampaisi ylös. Karhua ei ammuttu pesään päin. Hulluahan olisi ollutkin haulikoilla karhua metsästää.
Lisäänpähän vielä, että kyllä nuo MaalaisSepon konstit, suden metsästykseen, ovat täysin järjettömiä haihatteluja.
Kyllä tässäkin asiassa pitää saada ensin lupaviranomaiset kuriin niin kyllä sitten saadaan sudetkin.Terveisin: Korpituvan Taneli
Toivotaan että toteutuu, mutta älkää olko kovin pettyneitä jos ei toteudukkaan.
Siihenkin on vielä pitkä matka että vuoden jokaisena työpäivänä on edes kuitupuun myynti mahdollista.Terveisin: Korpituvan Taneli
Ei onnistu tuollainen, Siellähän Keski-Suomessa oli joku vuosi sitten tilanne että karhu kävi miehen kimppuun ja kun toinen sen haulikolla ampui niin syyte tuli, en muista kuinka paljon tuli sakkoa. Tässä se palastettu loukkaantuikin reilusti, hengenpelastusmitalin olisi kaveri tarvinnut, mutta sakot sai.
Suorittava porras ainakin tietää tapauksen.Terveisin: Korpituvan Taneli
Onhan noita kyselyjäkin tullut viimeisen vajaan kymmenen vuoden aikana muutama. Pääasiassa ovat energiapuuta kyselleet, viimeks MHY.
Nuo kyselyt saattavat toki lämmittää mieltä ja kyllä minäkin ne olen mielihyvällä merkille pannut. Silti niillä puukaupan teon kannalta on niukasti merkitystä.
Kyllä homma lähtee siitä että on kuvio joka pitäisi hakata ja metsänomistaja ottaa yhteyttä ostajiin. Se jos ei saa sitten vastauksia ja tarjouksia on paljon pahempi asia, kuin se ettei aktiivisesti kysellä olisko myytävää.Terveisin: Korpituvan Taneli