Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,611 - 2,620 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Raivauksilla saattaa olla hyvinkin suuri paikallinen merkitys hirvivahinkojen siirtyessä muualle. Tässä täytyy nyt sitten ymmärtää se että hirvi tarvitsee juuri yhtä pajon pötsiinsä tavaraa silti, vaikka se jostain lähtisi kun suojapaikkoja on vähemmän.
    Jos nyt sitten kaikki raivauksen tarpeessa olevat kohteet parin vuoden aikana Suomesta raivattaisiin, niin hirvien metsävahinkojen kokonIsmäärä vain kasvaisi. Ne söisivät sitten niitä raivattuja taimikoita senkin kiukkuisemmin.

Eli ainoa kestävä konsti on lyijy!

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

AR, kauppapolitiikalla on omat kiemuransa ja järjettömyytensä, eikä kaikista ylilyönneistä tarvitse vetää kovin yleistäviä päätelmiä.

Pieni esimerkki:
    Kun olin merellä lastasimme hiiltä Saksasta Bremenhavenista ja Belgiasta Seebrykestä. Veimme sen Argentiinan eteläosassa olevaan pieneen kaupunkiin nimeltä Commorode rivadavia.
    AR logiikalla siellä olisi siis pitänyt olla kova hiilipula. Totuus on kuitenkin se että sieltä 300km etelään, edelleen Argentiinan alueella, on yksi maailman rikkaimmista kivihiili esiintymistä, joka jo silloin oli kaivostoiminnan piirissä.

Naantalilaiset maksakoon energiapuustaan ja ostakoon sitä.
    Tietääkseni energiapuun kysyntä on tippunut joka puolella maata, myös Lounais-Suomessa.
    Kyllä se fikteri osaa paalata sellaistakin puuta, jota ei hirvi ole vikuuttanut, pitää vain olla ostaja, joka on valmis ostamaan sen energiapuun.
    Esim täältä meidän alueelta olisi halvempi kuljettaa Naantaliin kuin ulkomailta ja täälläkin kysyntä on kuitenkin romahtanut.

Kyllä nyt on selkeä puun ylitarjonta tilanne Suomessa.
    Tämä meidän Raivooja van ei ymmärrä sitä, että hirvivahinkojen eliminointi parantaisi tilannetta, kun laatu paranee ja korjuukustannukset laskevat, niin ostajat ovat entistä kiinnostuneenpia. Hirvivahinkojen poistuminen lisäisi kyllä puumäärääkin, mutta kun lisäys tulisi laadukkaanpaan päähän niin se vain helpottaisi ylitarjontaa.
    Energia puusta ei tarvitse olla niin huolissaan, että pitäisi hirvet pestata sitä tekemään. Kyllä aktiivisesta metsätaloudesta tulee sivutuotteeksi aina myös energia puutakin.

Suorittavalle!
    Kyllä se 40ha pusikko on naapurin puolella. Tiedän kyllä että sen raivaus siirtäisi osan ongelmista johonkin muualle, mutta se ei millään tavalla vakuta hirvien kokonaistuhoihin.
    Toisaalta tiedät itsekkin että naapurille asiasta puhumisen vaikutus on täysi nolla tai sitten se vain hidastaa asian korjaantumista.

Kyllä paras ratkaisu olisi hirvikannan lasku, eikä yksin tällä alueella, vaan laajemmin. Tämä on nimittäin sellainen pakka että siinä on aina ollut hirviä, jos niitä yleensä on sadan kilometrin säteellä ollut. Silloinkin kun alue ei ollut mitenkään metsien tilan kannalta houkutteleva, niitä siihen aina siunaantui.

Vielä kysymys tämän tyvitervastaudin tarttumisesta. Edellä tulikin jo selväksi että voi tarttua hyvinkin pitkien matkojen takaa ja jopa raivauskannt ovat vaarassa saastua.
    Merkitsee kai sitä ettei syksyllä pidä männyntaimikkoa juurikaan käsitellä. Mutta sitten se kysymys. Suojaako kesällä pihkoittuminen tältä tartunnalta, vai pitääkö nyt sitten kaikenlainen männyn käsittely tehdä jäätyneen maan aikana?

Se 2,7 on siis se laskettu kanta, eihän se ole mikään varma tieto sinänsä.
    Varma tieto sinänsä on että vuosittain tulee hirvivahinkoja kesää talvea männyn taimikkoon. Koivua ei täälläpäin juurikaan kasvateta.

En minä ainakaan aio sopeutua vahinkoja tuottavaan hirvikantaan. En myöskään mitään koiran koulutusta varten muuta kantatavoitettani.
    Tottakai jahti, kannan pienentymisen johdosta, vaikeutuu, mutta siihen pitää vain sopeutua.
    Saihan ne silloinkin 40-luvun lopullakin ne neljä lupahirveänsä nurin, vaikka se vähän työtä teettikin, kun hirviä oli todella vähän. Toinen ääripää oli 70-luvulla kun samalla alueella oli 600 lupaa ja jahti oli silti helppoa.

Minä ainakaan ole täällä mitään mutu kantaa tarjoillut. Seura sanoo että viime talvena oli 2,7.
    Sitä mieltä kuitenkin olen että kanta on liian suuri, kun kerran vahinkoja tulee ja kolareitakin silloin tällöin.
    Olen ehdottanut tavoitteeksi alle 1/1000ha

Hajusta ja hujusta ja itse olet syyllinen kun hirvi syö. Tämä tuntuu olevan Suorittavan Mantra.

Sitä minä vain ihmettelen miksi vastustat hirvilupien myöntämistä täysimääräisinä, mitä pyydetään? Ilmeisesti pelkäät että se viimeistään paljastaisi kuka niitä hirviä loppujen lopuksi siellä toisten metsissä paapoo, ei valtio vaan metsästäjät, jotka ovat nyt piiloutuneet riistahallinnon selän taakse. Muka virallinen kantatavoite, höh sanon minä.

Niin ja miksi ne lämpöiset kaudet eivät näy sellaisina monien metrien pinnan nousuina, jollaisilla meitä nyt pelotellaan.

Maailman lopun ennustaminen on aina ollut ihmisten huvia, mutta nykypäivinä sen saman vietin ilmentymää sanotaan tieteeksi.

Esillä 10 vastausta, 2,611 - 2,620 (kaikkiaan 5,335)