Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
65 ostin sitten moottorisahan, oli oikein ”kevytsaha” tyhjäpaino 6,7 kg, Homelite XL. Silti karsinta tehtiin kirveellä, sen ajan ketjut ei kestäneet karsinnassa. Mutenkin sai olla aina joskus kannon päässä niittailelemassa terää kuntoon.
Ajo edelleen hevosella.Terveisin: Korpituvan Taneli
Onhan tuota tullut noillakin vehkeilla työskenneltyä. Palkkasavotalla en ole ollut, ellei sitä lasketa kun olin velpojalla lomapäivisin kaverina kun hän oli Vapolla halkojen ajossa hevosella.
Kaikkein hankalinta oli puun kaato poka (kaari) sahalla. Ei tahtonut mennä suoraan, niinpä kaadoimme isäukon kanssa vähänkään suuremmat puut justeerilla. Myöhemmin käytettiin sitten naapurin moottorisamiestä apuna kaatelemassa, karsinta kirveellä. Katkonta pokasahalla oli tukillakin jo ihan helppo homma.
Ajo hevosella, tuo kitukuusesta tehty kanki tuli kyllä tutuksi, ssinä hommassa. Meillä oli avulias hevonen, joka kantoon ajaessa ymmärsi kyllä mistä on kysymys kun suittet pantiin selkään poikittaen ja mentiin kangen kanssa kuorman sivulle. Kun vähänkin vain sai nostettua, niin kyllä Raiku poika sen nykäisi irti juuri oikealla hetkellä.
Tuo kanki oli tarpeen muutenkin tukin ajossa. Isä-ukko oli selkävaivainen, mutta kun minä olin kankea panemassa aina oikeaan väliin niin paljon vähemmällä nostelulla puu tuli rekeen ja erityisesti reestä telaan. Myöhemmin sitten teimme hommaa toisinpäin, kun minusta alkoi olla nostajaksi.Terveisin: Korpituvan Taneli
Tamperelaisen listaan vastuullisista, jotka eivät tee mitään lisäisin vielä MHY:n. Jo vuosia olen ihmetellyt miksi mhy ei korota ääntään paikallisesti hirvi asioissa.
Nyt kun ne oikein virallisestikkin ovat metsänomistajien etujärjestöjä, niin ihmettely hiljaisuuteen vain lisääntyy.Terveisin: Korpituvan Taneli
Suomessahan on jo, hirvien takia, menetetty yksi merkittävä puulaji eli haapa ja ollaan menettämässä rauduskoivu ja mänty.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Tuosta pinta-alasta vielä.
Tietääkseni pinta-alaan lasketaan mukaan koko pinta-ala, eli siinä on mukana mm pellot ja suot. Tämäkin tekee laskelmista vertailukelvottomia. Meillä täällä on paljon peltoja ja toisaalta soitakin. Jossain muualla niiden osuus voi olla paljonkin penempi.
Entä lasketaanko pinta-alaan vesistöjä? Jos lasketaan, niin tuskin kuitenkaan isoja järviä?Terveisin: Korpituvan Taneli
No, täällä minun maillani kyllä käy niin että mänty hävittää hirven. Ellei virallinen organisaatio siihen kykene, niin sitten pitänee panna hämärämiehet asialle!
Anton onko Sinun pakko sekoittaa joku myyrätuhovastaava piikittely tälläiseenkin asiaan. Heikennät omaa uskottavuuttasi sekoittamalla asioita keskenään.
Metsästys on niin ikiaikaisten ihmisen toimintaa, että on ihan turha ruveta hyökkäämään sitä vastaan, muka murhaamisena.
Jos tuota filosofointia jatketaan tarpeeksi pitkälle, niin sitten saa panna hanpaat naulaan.
Seuraavaksi ruvetaan puhumaan kasvien murhaamisesta.En nyt kovin erikseen järjestele olosuhteita riistan tarpeita varten. Minun metsässäni on aina sen verran pusikkoja, että ne saavat riittää. Vallankin kun sitten on ihan hoitamattomiakin tiloja, joissa vitikkoa riittää.
Metsästänyt en ole koskaan. Ehkä olisin metsästänytkin, mutta kun silmät ovat sellaiset ettei ole minkään aseen käyttäjäksi. Ansapyyntihän on kiellettyä, eikä se kyllä oikein kiehdokkaan.Terveisin: Korpituvan Taneli
No, Harrastelija, minä en sitten ilmeisesti, Sinun mielestäsi, kuulu tervejärkisiin, koska olen samaa mieltä kuin Manne.
Alkaako Harrastelijalta asialliset sanottavat loppua kun pitää ruveta vastapuolta humalaisiksi nimittelemään ja epäilemään heidän järkensä terveyttä.
Tuota olen tottunut pitämään lähinnä katupoikien tapana. Kyllä meidän pitäisi pystyä keskustelemaan asiasta asiana, ilman henkilöön meneviä solvauksia. Jätetään ne Antonin reviirille.
Anna nyt Gla Ammatikseen raivoovan riehua rauhassa itse tekemässään leikkikehässä.
Jos AR:n kirjoitukset joskus muutoinkin ovat irti todellisuudesta, niin nyt hänellä kyllä on molemmat jalat vahvasti ankkuroituna pilveen.Vaikka AR miten filosoveeraa, niin metsästystä tullaan kyllä harrastamaan edelleenkin, aina maailman tappiin. No, tappelihan se ykskin mies tuulimyllyjäkin vastaan.