Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,651 - 2,660 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Täälläkin tullut tietooni yksi, auto lunastuskuntoon, mutta kuljettaja kai säästyi kohtuudella.

Näitä on nyt enemmän kun hirvet liikuvat jahdin takia.
    Tästä ei pidä tehdä sitä johtopäätöstä, että jahti sinänsä ne aiheuttaa. Kyllä perussyy edelleenkin on hirvien liian suuri määrä.
    Toistan mitä olen sanonut jo ennenkin, hirvikolari ei ole onnettumuus, vaan kirjoituspöydällä suunniteltu asia, kohteita vain ei ole etukäteen valittu. Määrät kuitenkin on tiedossa hirvikannan määrittelijöillä etukäteen.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Jeessillä meni taas mainoskatkon puolelle.
    Nyt oli kyse kyllä puun myyntien tilityksistä ja niiden verotuksesta, eikä osuuskoroista, joka on jo sitten sijoitustoimintaa. Eikä sillä mitään tuloja jaksoteta, jos ostat puutilillä lisäosuuksia, niin se ostoonkin käytetty raha on kuitenkin sinä vuonna verotuksessa.

Seuraavaksi kai AR esittää hirven rauhoittamista männyn laadun parantamiseksi.
    Ilmeisesti on tiedossa hyvä passipaikka tai muuten vain lihaa suoraan kotiin.

MJO:
    ”Vääryys on pääomatuloverotuksen porrastus. Metsäpuolella ei osinkoja makseta ihan vuosittain ja joskus taas tulee oikein monen vuoden edestä.”

Tuloa voi toki jaksottaa eri vuosille, sopimalla ostajann kanssa maksuista erissä. Yksi tapa olisi varausten teko, mutta siihen metsäverotus antaa aivan liian vähäiset mahdollisuudet.
    Jos saa menoja siirreltyä sopivasti myös samoille vuosille kuin tulot, niin sekin hiukan auttaa.

Mistähän tuo Suorittava nyt oikein puhuu.
    Yhteyttä pidetään
    Hirviä kaatuu kun vain olisi lupia. Paikallinet seurueet aloittivat pyhäinpäivänä, sunnuntaina puoleltapäivin oli nurin yli kaksikymmentä, eli jarruttaa pitää että mahtuu roikkumaan.
    Joka vuosi on alueella ammuttu omien lupien lisäksi myös yhteislupa-alueen muita lupia.

Tämä kaikki ei vain riitä kun lupia ei ole tarpeeksi ja jossain ympäristössä ilmeisesti hiukan velttoillaan.
    Laskettu talvikanta oli viime talvena 2,7/1000ha

Ainoa ratkaisu olisi kantatavoitteen pienentäminen juuri sinne yhteen per tuhat hehtaaria. Sillä saataisiin vähän laajemminkin tilanne hallintaan, ei pääsisi muodostumaan tihentymiä.

Suorittava ei ilmeisesti ole kotoisin Suomesta, niin pihalla hän tuntuu olevan asioista.

Terveisiä: Korpituvan Taneli

Juuri näin, Puun takunen!

On toki tervejärkisiä ihmisiä olemassa jotka eivät tätä tunnusta, vaikka sen ymmärtävätkin. Heillä vain kun henkilökohtaiset edut ovat muuhun suuntaan kuin puun tuotanto.

Kyllä hirvimiehet silti tervejärkisiä ovat vaikka eivät hyväksy hirvien vähentämistä. Heidän etunsa vain vaatii silmien ummistamista tosiasioilta.

Ei todellakaan tarvita mitään armeijaa ja miinakenttiä saati konekivääreitä.
    Ensi alkuun riittää kunhan asetetaan kantatavoitteeksi 2/1000 ha tihentymissä ja muualla selvästi alle. Tästä on sitten hyvä puolittaa tavoite parin vuoden kuluttua.

Hirviporukoissakin on ihan suopeutta pienemmälle hirvikannalle, mutta tämä äänekäs jahtivoutiporukka vain jyrää.

Onko muuten nähty vanhoillisempaa porukkaa kuin nämä meidän muutamat hirvestäjät. Mitään ei saa muuttaa, kaiken on mentävä tarkkaan juuri vanhaa latuaan myöten.

Mikä into on esim Suorittavalla tököttää jokaiselle, että mene hirvimetsälle? Minähän täällä jo kerran tuon asian väänsin rautalangasta.
    Kun minä vuokraan maani, nolla vuokralla, hirviporukalle, joka sen mielellään itselleen haluaa, niin minä olen tehnyt tarvittavan työn silloin.
    Ihan sama jos minä otan ammattimetsurin raivaamaan taimikon, niin minun ei tarvitse itse sitä raivata.
    Molemmissa tapauksissa minun täytyy tietenkin valvoa että työ tulee kunnolla tehdyksi. Eli siis minun velvollisuuteni on tehdä se vuokrasopimus ja sitten valvoa että hirviä todella metsästetään.

Taas on hirvikärpäsiä oikein vaivaksi asti, johan sitä viikko olikin ilman noita. Paholaisia.
    Näyttää olevan niin että lämpö vaikuttaa, ilmeisesti niitä kuoriutuu uusia koko ajan.
    Yhtenä kesänähän ne kuoriutuivat kaikki yhtä aikaa kun oli niin sopivan kosteaa ja lämmintä. Silloin ei tarvittu pakkasia ne loppuivat jo syyskuun lopulla.

Nikon kommentti osoittaa miten hän on riippuvainen ”isänkasvistaan” Antonista. Ilman Antonia ei nimimerkkiä Niko olisi olemassa, koska silloin hänellä ei olisi mistä kirjoittaa.

Metsuri Motokuski:
    ”Laiteet maksaaa muutaman tuhannen ja oletko itse valmis investoimaan pari kesää syksyssä laitteisiin ? ”

Siis MM investoi ”pari kesää” ilmeisesti joka syksy laitteisiin?
    Eli miten kesiä investoidaan laitteisiin?

Meillä oli päätehakkuu 5.10 ja ureaa käytettiin.

Esillä 10 vastausta, 2,651 - 2,660 (kaikkiaan 5,335)