Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,951 - 2,960 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jotkut ne on vain juuttunu vanhoihin poteroihinsa eikä pääse niistä enää ylös.
    ”kaksivetoisen ja nelivetoisen kulutuserolla tekee…” mitähän siihen nyt oli keksittykään.

    Jos otetaan kunnon farmariauto, niin on se kulutuksen ero niin minimaalinen. Ei siis pidä verrata jotain ökymaasturia ja emännän kauppakassia keskenään.

    Kun pannaan kriteereiksi tavallista hiukan suurempi maavara, neliveto ja kunnolliset ajoominaisuudet asfaltillakin, niin löytyy useita malleja, eivätkä juurikaan poikkea kaksivetoisista maataviistävistä, hintansa eikä kulujensa puolesta.

    Mitäs sitten teette kun ei enää ole kaksivetoisia autoja muuta kuin museossa?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Meillä emäntä alkoi raivaamaan, kävi kurssit ja kaikki.
    Soviteltiin siinä kahtakin sahaa ja kaksia eri valjaita, ei näyttänyt, eikä tuntunut hyvältä. Kurssilla oli saanut maistaa näitä Huskun uusia XT-valjaita. No sellaiset sitten hankittiin ja heti muutaman sovittelun jälkeen näki sivustakin että nyt pelittää ja sama oli sahaajan mielipide.
    Eli meillä on nyt hänellä käytössä tilhi 450 ja nämä Huskun valjaat, sekä risukossa hyväksi osoittautunut V-klinga ”loviterä”.

    Paino on tietysti tärkeä asia, mutta kai se 8kg aika vakio on.
    Teräksi riittää 200mm terä, en ole koskaan kaivannut isompaa.
    Kevyet ammattivehkeet ihan ok, minäkin raivasin 19 vuotta ensimmäisellä raivurillani. Ei se ostohinta, vaan hinta/vuosi on tärkeä.
    Olisiko tilhin 410 sopiva tai sitten 460?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kyllä oikaisemisesta on hyötyä ja se olisi oikeastaan ihan pakollinen toimenpide. Tämä ei tietenkään muuta sitä tosiasiaa, että työ on kylllä valtava.
    Jos nyt odotta sen kolme viikkoa,niinsitten on jo kaksi mutkaa. Männyn kerkkä kun nousee aina pystysuoraan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Metsuri motokuski on oikessa, ei lukukausimaksuja, vaan paikkojej vähentäminen, tarvetta vastaavaksi.
    Silloin sitten sisäänpääsykokeet ovat nimensä veroisia, eivätkä sisäänheittokokeita.

    Lukukausimaksujen kaipaajien on turha selittää stipendeistä mitään. Kokemuksesta tiedän etteivät ne löydä kaikkiin tarpeisiin.
    Koulutusjärjestelmässä pitää olla nimenomaan sellainen karsinta, joka mittaa vain asianomaisen kykyä opiskella ja jos mahdollista kykyä työskennellä kyseisellä alalla. Kaikenlainen rahalla karsinta pitää kitkeä pois.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kantona. Saat kyllä sen välilyönnin pois siitä kohdasta, kunhan katkaset kirjoittamasi sanan jostain sopivemmasta kohdasta.
    Pastalla on sanan mitalle rajaus joku 32…34 merkkiä. Tämähän se katkoo linkkejäkin, niissä auttaakunhan katkoo rivinvaihdolla 30 merkin pätkiin. Rivinvaihdot eivät kiusaa linkin kopionnissa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Lsse! Siihen ”Tapion” tientekoon on aina päässyt myös itse vaikuttamaan ei se tosiaankaan ole pelkästään ”ylhäältä annettua”. Kun runkotiet on olemassa, niin itsekkin voi ottaa kaivinkoneen tekemään lisähaaroja verkostoon.
    Tuo 500m on tosiaankin hiukan liian tiukka tavoite, erityisesti täällä soita vilisevällä Etelä-Pohjanmaan eteläosan ja Pohjois-Satakunnan alueella. Minulla oli aiemmin 93 ha metsää kolmessa palassa ja sinnikkäästi tieasioita ajaen pääsin lähikuljetusmatkassa kaikilla palstoilla alle 400 m. Nyt olen niistä yhden palstan myynyt.
    Olen vahvasti eri mieltä siitä miten tiet vaikuttavat kaupantekoon, mutta näyttöä on vaikea osoittaa kun tapauksia on niin vaikea verrata.

    Ei se Jees-miehen systeemikään ihan hullu ole. Tuleepahan se tie sitten tehtyä ja sitä tarvitaan kyllä koko kiertoajan.

    Terveisin Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Suorittavan Portaan kanssa samaa mieltä että kesälläkin rekkakelpoinen tie pitää ulottua niin ettei missään varmasti sen varteen tule 500m enempää puutavaran lähikuljetusmatkaa. Sama vaatimus silloinkin vaikka osa lohkoista olisi vielä taimikkovaiheessa.
    Silloin tietysti kesäkelillä pääsee tavallisella henkilöautolla riittävän lähelle työmaatakin.

    Aivan toinen asia on sitten tarvitseeko metsänomistaja nelivedon. Kyllä A.Jalkanen on oikeassa siinä että neliveto on yliveto. Tietysti tarvitaan hiukan maavaraakin ja kunnon istuma-asento ajettaessa.
    Jos noihin vaatimuksiin lisää kunnollisen ajettavuuden asfalttitiellä, niin tullaan sellaisiin autoihin ettei mitään erillistä metsäautoa tarvita. Toinen auto, perheessä, voi olla muuten tarpeen ja silloin sitten voi niiden käyttöalueitakin hiukan eriyttää.
    Minulla on nuo edellä olevat vaatimukset hyvin täyttänyt Forester. Varmasti löytyy puolentusinaa automallia, jotka nuo vaatimukset täyttävät.

    Tuo vänkäys ettei autossa tarvita nelivetoa ja että se olisi ostaessa kallis ja vielä isoruokainenkin, ovat pelkkää ennakkoluuloa. Monikaan ei ole edes vaivautunut siihen että olisi paneutunut kunnolla nykyiseen nelivetotarjontaan, niiden hintoihin ja kulutuksiin yms.
    Minä en ainakaan enää luovu nelivedosta koskaan, tai tietysti silloin kun luovun autosta kokonaan. Sekään aika ei tietysti ole minullakaan enää niin kovin kaukana, maksimissaankin kai alle 20 vuotta.

    Terveisin Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kyllä minäkin olen AR:n tavoin huolestunut Suomalasen metsurin mahdollisesta häviämisestä metsistämme.
    Suurin uhka ei liene kuitenkaan Viron pojat, vaan se ettei työnantajapuolella ole minkäänlaista yritystäkään työllistää metsureita kokovuotisesti. No, onko työntekijä järjestötkään olleet asiassa mitenkään aktiivisia. Järkevät ihmiset vain hakeutuvat vähitellen töihin joissa ei lomautuksia ole ainakaan säännöllisesti vuodenaikojen mukaan.
    Tietysti halpatyövoima ulkomailta vain ohjaa siihen suuntaan ettei työnantajien tarvitse edes vaivata tuolla kausiluonteisuudella wiskin sumentamia aivojaan.

    Toisaalta AR ei ilmeisesti ymmärrä että koneellistamiskehitys ei ole pysähtynyt. Meidän jotka olemme vahvasti aikanaan epäilleet hakkuutyön koneellistamisen mahdollisuuksia, lienee helpompi myöntää että koneet tulevat ajastaan istutukseen ja raivaukseenkin.
    Tähänhän sitä kehittämiskiinnostusta kyllä riittää isoilla firmoillakin. Niillähän on periaatteena että jos ihmisiä saadaan kilometritehtaalle, niin si se ole ollenkaan paha vaikka työhön kuluva rahamäärä vähän nouseekin. No, sitten kun aikansa kehitetään löytyy konstit joilla kustannuksetkin saadaan todella ihmistyötä halvemmiksi.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kuule 6m3, eipä täällä Pohjanmaalla taideta paljon susia halailla ja suojella. Toisaalta olen kuullut että jotkut ovat kuitenkin rauhoittaneet susia, etteivät jouksentele lampaita tappamaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kyllähän minäkin sanoin kun eräs lähipiirin henkilö meni sivariksi, ettei sota yhtä miestä kaipaa, eikä ainakaan sellaista, joka sivariksi haluaa. Varsinkin kun otetaan tilalle joku nuori tervehenkinen nainen, nyt se on mahdollista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 2,951 - 2,960 (kaikkiaan 5,335)