Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,011 - 3,020 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Joo, toimii ja toimii. Saa sinne omat vastaukset annettua, mutta selaus ehdokkaista luokattoman huono. Ei pysty katsomaan kaikkia ehdokkaita kun ei selausta saa tehtyä järjestelmällisesti. Ei oikein selviä kuka on vastannut ja kuka ei.

14.30 Selaus korjattu, nyt meikäläinen osaa selata.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Vastaavanlainen kysymys oli puun myynnistä. ”Pitäisikö verotuksella edistää puun myyntiä” Siis minkälaista verotusta ajateltiin kysymyksen asettelussa?

Eipä tuohon luennoitsijan mielipiteeseen ole juuri muuta lisättävää, kuin se ettei heikkokuntoista ja aukkoista metsää kannata talouden eikä hiilensidonnan takia kovin isoksi kasvattaa.
    Hyvää täystiheää metsää kasvatettaessa ilmeisesti taloudellisuus ja hiilensidonta paiskaavat hyvinkättä toisilleen. Eli harventaa tarpeen mukaan ja aukkoon sitten aikanaan taas hyvä kasvuvauhti päälle.

Varmaan näin kun Suorittava kertoo.

Toin tuo myyjän mahdollisuuden esiin vain siksi että se osoittaa että tälläisestä mekkikohtaisesta väärin kaliproinnista jäisi heti kiinni, kun mitään erikoisia etekäteisilmoituksia ei tarvita, vaan koneen mittauksen pääsee tarkistamaan yllättäenkin.

Olen nyt myynyt pienehköjä määriä puuta jo kuusikymmentäluvulta asti ja olen sitä mieltä että motomitta on ehkä kuitenkin tarkin menetelmä mitä olen tänä aikana nähnyt käytettävän. No jaa ehkä kuitenkin se vanha latvamittaus tukilla oli yhtä tarkka. Siinä kun ei ollut tarkoituskaan mitata muuta kuin, latvalieriön mukainen, tekninen kuutiosisältö, mutta oikeuden mukainen se ei kyllä ollut.

Motomitassahan puu todella mitataan hyvinkin monesta kohtaa ja lasketaan kuutiot siitä. Lisäksi kone mittaa jokaisen katkontaan menneen rungon, vaikka se sitten jäisi metsäänkin.
    Latvaläpimitan mukainen mitta tukillakin perustuu keskiarvotaulukointiin, eikä siis voi olla tarkka teki mittaaja mitä hyvänsä.
    Muut mittamenetelmät edellyttävät erilaisia silmällä arvioitavia kertoimia. Esim. pinomitta on siis enemmänkin arviointia kuin mittausta, oli ammattitaito miten rautainen tahansa.
    Upotus on tietysti melko tarkka, mutta se tehdään vasta käyttöpaikalla jos sielläkään. Siinä ei välttämättä ole kaikki puut enää mukana.

Kyllähän tehtaalla tapahtuva kontrollointi väkisinkin näyttää vähän vähempää, jos mittaus tehdään oikein. Ainahan joku pölli karkaa välillä huolellisiltakin tekijöiltä.
    Erikseen on sitten ne hommat niinkuin minulla kun kertaalleen maksettua puuta keräilin ja myin hankintana. Kauppasin kyllä ensin pystykaupan tehneelle yhtiölle ja olisin antanut halvemmalla, kun olivat jo kerran ne maksaneet. Sanottiin vain että kyllä ne on sun puitas nyt jo.

Kyllä minäkin olen sitä mieltä että tarkkana pitää olla, puun ostajien kanssa, mutta huhupuheita ei pidä levittää.

Jos tuollainen Lahtosen mainitsema tapaus olisi, niin miksi se ei ole julkinen. Siinähän oli väite myös laittomasta irtisanomisesta tai työsuhteen purusta?. Toimihenkilöhän olisi vapaa puhumaan ja saisi vielä rahaakin päälle, kun ajaisi asian.
    Siis todisteita ei ole. Jos ei ole todisteita niin puheet ovat parjausta.

Tietääkseni myyjä voi milloin vain sanoa että nyt noiden kahden rungon kuutiot tänne ja minä mittaan onko oikein. Motokuskin kai ei tarvitse tarkistusmittausta vaadittaessa tehdä, mutta hänhän tekee niitä säännöllisesti joka tapauksessa.

Lastunraapija:
    ”Miten valmiita paperirullia kuljetettaisiin tukkirekassa? Ei ole sellaista kuormaa tullut maantiellä vastaan.”

Nykyisestä tilanteesta en tiedä, kun on yhteys sattuneesta syystä asiaan katkennut, mutta kyllä hyvinkin monenlaista MePa (meno-paluu rahti) viritystä on aikanaan matkassa ollut.
    Kyllä Kaskisiin aikanaan tuotiin etelästä päin koivua sellaisilla mepa autoilla, joissa oli pankkojen alla lava ja paluukuormana vietiin sellua. Aikanaan äänekoskelle ajettiin öljyä rekalla, joossa tankin sai nostaa hydrauliikalla ylös. Sinne pantiin palluukuormana sellupaaleja alle ja pudotettiin tankki alas, että pysyivät kyydissä.
    Rekkamies ehkä tietää nykyisistä mepa virityksistä.

Kyllä ne Tervot sitä ”poliittista Satiiria” eli pieru- kakkahuumoriaan osaavat vääntää ihan tortulle asti, vaikka asianomaisella olisikin parempaakin tekemistä sillä kertaa.

Jesselle sanoisin että ei Suomilaivan silti ihan uppoamisvaarassa vielä tarvitse olla, vaikka ruorimiestä katsotaankin tarpeelliseksi vaihtaa. Vaikka nyt ei ihan niin suuressa hädässä oltaisikkaan kuin nämä polvihousupojat väittävät, kyllä Suomen asiat ovat kuitenkin senverran tärkeitä että ne on otettava vakavasti.
    Nämä Tervot voivat aivan vapaasti siipeillä sitten siinä vakavasti ottavien ehdokkaiden ympärillä, kunha eivät yritä määräillä sitä, missä itse kukin milloinkin saa olla ja kampanjoida.

Se jos kaikki muut ovat jossain höppäohjelmassa, niin ei se tarkoita sitä että kaikkien pitäisi olla.
    Minä ainakin olen monesti ihmetellyt, että miksi poliitikot nöyristelevät tuon tyyppisiä ohjelmia. Kyllä esillä pitää olla, mutta ei millä hinnalla hyvänsä.
    Ymmärrän oikein hyvin jos Sipilä mieluummin kiertää pohjois-Suomea ja tapaa lauantain aikana muutaman sata oikeaa äänestäjää silmästä silmään kuin alentuu mukaan mokomaan nälvintäohjelmaan. Tuo valinta ainakin minun suhteeni vain vahvistaa Sipilän asemaa.
    Päivi Räsänen on ollut siellä useasti ja sitä minä olenkin monesti ihmetellyt, etteikö hänellä ole mitään oikeaa tekemistä, kun sinne niinkin usein menee.
    Minäkin uutisvuotoa useasti katson, mutta en pidä sitä sellaisena ohjelmana, jonka perusteella ratkotaan vaaliin liittyvia valintoja. Kertakäyttöistä pieruhuumoria.

Juuri tuo Ranen viestin luonnehdinta Sipilästä on minunkin käsitykseni, vaikka en ole häntä ”kädestäni” nähnytkään.
    Siis odotan häneltä apua tähän päätöksentekohalvaukseen johon Kokoomuksen koulupojat ovat Suomen ajaneet. Tuskin olen itsekkään kovin tyytyväinen tuleviin päätöksiin, mutta jonkun niitä nyt vain on tehtävä. Sipilällä on se hyvä puoli ettei hänen tarvitse miettiä päätöksiä tehdessään miten tämä vaikuttaa neljän vuoden päästä uudelleen valintaan. Näillä nuorilla ammattipolitikoilla homma on toinen, putovat tyhjän päälle jos eivät tule valituiksi. Sipilä siinä tilanteessa jatkaa DI:n uraansa ja pistää jonkun uuden firman pystyyn tai lämmittelee entisiä.
    Juuri tuota päätöksentekokykyä kai nämä muidenkin puolueiden ”Sipilän kannattajat” hänessä hakevat ja näkevät. Onhan hän jo sitä väläytellyt, nytkäyttämällä jumittunutta sotesoppaa eteenpäin. Mahdollisesti on ollut muutakin toimintaa, jota ei ole kerrottu.

Nykyisen metsälain mukaisesti sellaista ei ole, on vain uuden kasvun turvaaminen.

Ei vanhankaan lain mukaan tuollaista termiä ollut olemassa. Silloin vain ei kasvavaa metsää saanut hakata.

Ainoa mahdollisuus, jossa tuollainen määrittely tulee mahdolliseksi on tilanne että tyttärellä on metsän omistusoikeus ja isällä hallintaoikeus. Tällöin hakkuumahdollisuus rajataan siihen että puuston määrä ei saa oleellisesti vähentyä, eli siis kasvun verran voi hakata.
    Luin linkin uutisen, enkä päässyt oikein selville oliko tälläisestä Omistusoikeus / Hallintaoikeus tapauksesta kyse.

Esillä 10 vastausta, 3,011 - 3,020 (kaikkiaan 5,335)