Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Autossani ei vakionopeuden säädintä ollut, minä asennutin sen. Töissä kulkiessani käytin kun pakkasi nopeus väkisin karata korkealle. nyt eläkkeellä ollessa käyttö on jäänyt vähälle. Pitää olla melkein yksin maantiellä niin on mukavampi käyttää.
Säätimellä ajaessa tuntuu yhä vielä kuin vauhti kiihtyisi risteyksen yhteydessä. Syynä kai normaali ajotapani, että aina risteykseen hiukan hiljennetään. Emäntä ei liioin tykkää kun käytän säädintä, ei oikein ole selvinnyt edes, että miksi.Terveisin: Korpituvan Taneli
No eikös se opeliskikin tehdä saksassa. Virhe ainakin minun autoissa ollut 7..10km/h. Volsu taitaa olla niitä parhaita tässä asiassa.
Joo, voi olla että muutkin Japsit valehtelee. mutta Foresteri nyt ainakin tosiaan vähän enemmänkin kuin Ooppelit.Olen hiukan eri mieltä sen virheen huomioinnin helppoudessa. Kun on prosentuaalista- ja nollapoikkeamaa, niin hankalaksi menee. Pitäis tehdä korjaustaulukko. No Tomtom näyttää ihan hyvin.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Ei se mitään jos ohitukseen ei lähde, kunhan sitten pitää kunnon välin.
Minä kyllä olen hyvin varovainen lähtemään heti toisen perään ohitukseen, siinä ei etukäteen tiedä onko siellä ohitettavan edessä kuitenkaan sitten tilaa.Terveisin: Korpituvan Taneli
Tuo oman auton nopeusmittari on yksi riesa. Sehän saa viranomaisten mukaan näyttää ihan mitä sattuu, kunhan ei näytä todellista nopeutta pienempää lukuarvoa. Selvitin kerran sen viranomaisten vaatimustason. Se yläraja oli 10%+4km/h. siis jos auton todellinen nopeus on 80 ja mittari näyttää 92, niin se näyttää viranomaisten mukaan vielä oikein.
Minulle taas on tullut riesaksi puskurissa roikkujat, jotka eivät mene ohi, vaikka kuinka tietä ja merkkiä antaisi, sopivassa paikassa. Sitten kuitenkin pinna palaa ja tehdään harakiri ohitus sulkuviivan kohdalla tai kohtaavan lähestyessä. Olen ottanutkin tavakseni poiketa pysäkillä aina tämän tästä, silloin sen roikkujan on pakko mennä ohi.
Ei ole mikään uutinen. Näin tehdään hyvin monissa kylissä ja kaupungeissa. Mm Kaskisissa tämä oli oikein virallistettu tapa. Varmaankin melkein joka kylässä tälläiseen luvan saa, mutta käytännöt vaihtelevat paljon. Jossakin omakotiasukkaat saivat luvan raivata jonkun asuntokatujen kulmauksen nurmikokseen. jota sitten vuoretellen hoitivat, että pojat sai potkia palloa.
Leevi Sytky:
”Taneliko se tuolla mainitsi joitain h-auton mittoja.”Eipä tainnut olla Taneli.
Tanelia ei vois vähempää kiinnostaa nuo autojen tunnusluvut. Ei ulkomitat sen kummemmin kuin tehot, kiihtyvyydet ja esim huippunopeus. Kyllähän minä ne autoa ostaessa jotenkin noteeraan. Ulkomitat jäävät kyllä tietoisesti noteeraamatta kun ne ovat kerran niitä tavallisia, vain maavara kiinnostaa. Teho ja kiihtyvyys tulee kuitattua sillä että vähempikin riittäisi. Jos sitten autokauppias erehtyy mainostamaan huippunopeutta, niin naurahdan niin ivallisesti kuin osaan.
Huomioni kiinnityy siihen että pitää olla neliveto ja hitaampia vaihteita, myös pakki yms. Sisätiloillakin on näköjään merkitystä jatkossa, kun totesin että uusi Foresteri oli mennyt siinä suhteessa roimin harppauksin taakseppäin. Niin tietysti kiinostaa minkälaista kärryä saa vetää. Yleensä ne minun kiinnostuksen kohteet ova sellaisia joita ”oikeat automiehet” ei edes huomaa, esim. farmarin jakava turvaritilä, ettei sahat hypi niskaan.Terveisin: Korpituvan Taneli
Gla:
”Ehkä tunne nopeuksien noususta selittyy sillä, että iän myötä oma kyky tunnistaa riskejä on parantunut ja se on vaikuttanut niin omiin ajonopeuksiin kuin myös kokemukseen muiden ajonopeuksista.”Omat ajonopeudet ovat kyllä hiukan tasaantuneet, iän myötä.
Yksi mihin nopeuskäsitykseni perustan on toisten kertomukset miten nopeasti tuon ja tuon välin pystyy ajamaan. Myös se että nykyisin ei millään tiellä enää riitä pienen ylinopeuden ajaminen, autoa lappaa silti ohi solkenaan. Sen nopeuden katson nykyään navikaattorista. Autojen omat mittarit ovat siellä vain muodon vuoksi, eivät ne nopeudesta mitään tiedä.Terveisin: Korpituvan Taneli
Gla on aamutuimaan kiteyttänyt paljon asiaa kahteen viestiinsä. Ei voi muuta kuin todeta että olen samaa mieltä.
Samaa mieltä en kyllä ole Glaan kanssa siitä mitä hän aiemmin täällä kirjoitti.
Sanokoot tilastot mitä hyvänsä, niin muutaman vuosikymmenen perstuntuma on kyllä, että nopeudet ovat nousseet ja paljon. Samoin tuollaiset jeessin ylvästelemät riskinotot. Muuten eikö tuo jeessin kertomus juuri ole elävä esimerkki siitä että parantunut tekninen turvallisuus ulosmitataan nopeutena ja muuna riskinottona.Vuosikymmenien mittaan on teiden ja autojen tekninen taso noussut niin huimasti että sen olisi pitänyt vaikuttaa onnettomuustilastoihin paljon enemmän kuin mitä niissä nyt on luettavissa.
Tulevaisuudenkin tekniset turvallisuus parannukset tullaan syömään suurelta osin pois lisääntyvällä riskinotolla, jos jeessin kaltaisia asennevammoja ei saada kitketyksi kuljettajilta pois.Terveisin: Korpituvan Taneli
Suden Jälki:
”Raudus vaatii kumpareen ja hikevän maan. Raudus ei menesty vedenvaimaamassa maassa. Siinä ei auta auraukset eikä muutkaan.
Sitä puuta siihen maahan ja toista puuta siihen maahan.
Jos ei tätä yksinkertaista asiaa ymmärrä, nin ei sitten ymmärrä.”Mies tietää mistä puhuu.
Olen kertaalleen istuttanut raudusta peltomaahan ja pettynyt. Sain siitä sen opin että raudusta ei pidä istuttaa alueelle jos sitä ei siellä luonnostaa ollenkaan kasva. Raudus ymmärtää itse valita kasvualueensa, eikä sitä aluetta pidä yrittää keinotekoisesti laajentaa.
Karullakin paikalla raudus saattaa kasvaa omaehtoisesti, mutta karttaa visusti sellaiset maat joissa vesi saattaa viihtyä. Eikä sitä juuri ojituksilla maaniteltua saa.Terveisin: Korpituvan Taneli
Jees h-valta:
”Olen ajanut pari bemaria peräkanaa noin kymmenen vuoden pediorilla ja uskoisin että toinen VW vielä pitää ajella että siihen alkaa kyllästyä ja vaihtaa merkkiä. Onneksi siellä on niitä valinnaisia vielä jatkoksi kuten Audi ja jopa Skodaakin voisi ”pappikseksi” ajatella. Mersutkin vielä edes yhden tarttis keritä preivaamaan. Mutta kun kahta autoa pitää saattaa vähän vielä keritäkkin.”Tuossa näkyy se ero joka on esim minun ja jeessin autohommissa.
Ei minulla ole tarvetta saada alleni tuota tai tätä autoa ja preivata vielä mersuakin.
Minä valitsen autoni ajotarpeitteni ja kukkaron mahdollisuuksien mukaan. Ooppeleita oli useampia kun olivat luotettavia. Yksi Toyota maasturikin on ollut, mutta silloin pidin kahta autoa. Nykyinen Foresteri täyttää hyvin tarpeet huonojen ja hyvien teiden autosta. Seuraava voi olla jonkun muun merkkinen, mutta neliveto. Ei sillä etten tykkäisi nykyisestä, mutta kun uudet ovat taas menneet liiaksi henkilöauton suuntaan. Kumarretaan niin kovasti pelkkää asfalttia, että samalla pyllistetään ainakin minun tarpeilleni.Minulla tosiaankaan ei ole tarvetta omistaa jotain autoa sen itsensä vuoksi, vaan siksi että tarvitsen sitä liikkumiseen. Aikanaan kun asuin Helsingissä en omistanut autoa, kun en sitä siellä tarvinnut ja lomareissujen vuoksi ei kannattanut pitää.