Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,301 - 3,310 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Juusolla todella hyvä idea. 18 m maasta ja 10m johtokatu jo melkein poistavat tämän ongelman.
    Taitaapa tulla kuitenkin aika arvokkaaksi. Lisäksi linjan oma tuuliriski lisääntyy oleellisesti. Nykyisinkin lankaan tarttuva lumi ja tuuli yhteisvaikutuksellaan, aiheuttavat jonkin osan näistä linjavaurioista.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Timppa:
    ”Muuten ne tiealueen puut ovatkin usein metsänomistajan puita. Korvausta on maksettu vain maapohjasta, ei puista.”

Näinhän se on yksityisteiden suhteen. Siis silloin kun tie ns rasitetie niin koko tiealue on kuitenkin maanomistajan omaisuutta. Tiealueella olevan puuston tiekunta saa kyllä kaataa, mutta ei omista sitä. Tälläinen tilanne on myös tienteon jälkeen kasvaneen puuston osalta. Tiealue kannattaa siis raivata määräajoin, niin ettei siihen synny puustoa, joka on maanomistajan omaisuutta. Näin asia pysyy yksinkertaisena.

Ilmeisesti Suorittava on ollut kaatamassa isomman tien varella. Siellä omistusoikeuskin on valtiolla tiepohjaan.

Sähkölinjoissa, kai suurimmissakin, omistus säilyy edelleen maanomistajalla.

Suorittavan selvennys asiaan oli tullut viestiä kirjoittaessani.

Kirjoitin tuossa edellä, susien vähentämisestä talkoilla näin:
    ”Erityisen huono siksi että kyllä järjestäytyneessä yhteiskunnassa KAIKKI pitäisi tapahtua niin että voimassa olevia lakeja noudatetaan. Eli tässä tapauksessa lakeja pitäisi tulkita oikein ja tarvittaessa muuttaa.
    Jospa vielä maltettaisiin ja yritetään kukin kohdastansa panna kansanedustaja ehdokkaat tiukoille, tässäkin asiassa.”

Iron man kysyi välittömästi:
    ”Tanelin mielestä salametsästys on hyväksyttävää,jopa suotavaa,niinkö?”

Joko Iron man ei osaa lukea tai ei ymmärrä lukemaansa.

Gla:
    ”Tanelin kommenttin vielä kerran se, että sinulle Forester voi olla erinomainen valinta, mutta et voi muiden suulla asiasta puhua.”

Kenen suun minä nyt sitten olen tässä varastanut? Sinunko?
    Katsotaanpa toimeksiantoa, Eli aloitusta
    Horjumaton:
    ”…. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !”

Juuri esim. Foresteri täyttää nämä ehdot.
    Minäkin lähdin etsimään huonommille teille sopivaa autoa ja olin vähän valmis pikitie ominaisuuksista tinkimäänkin. Sain etsimäni, mutta myös niin hyvän asfaltti auton etten ole moisella ennen ajanut. En tiedä vaikuttaako tuo nelivetoisuus sielläkin jotakin. Subaruissa tuo jatkuva neliveto tekee ajamisesta yksinkertaista. Ei vain ole niitä ylimääräisiä namiskoja, paitsi Foresterissa kertojavipu. Uudessa ei enää sitäkään, vain 6+1 vaihteisto.
    Nelikon myötä tulee yleensä myös hiukan parempaa alustatekniikkaa yms. Esim. Foresterissa kuormaus autossa ei tunnu missään, ei myöskään koukkupaino jne.

Subaruissa kytkin ei ole niitä parhaimpia, liiaksi ”henkilöautomainen”. En myöskään ole suoralta kädeltä ihastunut nyt uusien Forester-mallien ratkaisuun korvata kertojavipu yhdellä maastovaihteella. Tämä 6+1 vaihteisto unohtaa peruuttamisen vaikeissa olosuhteissa. Toisaalta minulla ei ole mitään kokemuksia Foresterin automaattivaihteista, josko lienevät hyvinkin metsään sopivia?

Kuten olen sanonut nelikkoja on toki monia Subarua halvempiakin, niiden ominaisuuksista en vain osaa sanoa mitään.

Neliveto sen olla pitää metsämiehellä!

Rane:
    ”Muutenkin näissä citymaastureissa kytkin tuppaa olemaan alimitoitettu,henkilöautokaliiberia .”

Juuri tämä vika on Foresterissakin.
    Selvennyksenä, Foresterissa ei ole lukkoja.

Vielä tuosta nelivedosta:
    Se on tekniikan kehittyessä vähitellen tulossa yhä uusiin automalleihin. Mitäköhän nämä kaksivetomiehet sitten tekevät kun kaksiveto alkaa olla historiaa. Ilmeisesti siirtyvät museoajoneuvoihin.

Kyllähän se totta on että siitä vierimetsästä ei ole sopimuksia olemassa, mutta katsokaa vähän historiaan!

Tämä ongelma on lähtenyt kärjistymään yhtiöitten organisaatioitten purun myötä. Kun tärkeimmäksi asiaksi nousi pörssikurssi ja sähkön toimitusvarmuudella ei ollut suoraa yhtettä siihen.
    Tämä vaatii erityisesti ennakoivaa toimintaa ja yhteistyötä maanomistajan kanssa. Erityisesti nykyisin puuttuu se taho joka sen ennakoinnin yhtiöissä tekisi. Tämä tilanne on tietoisen toiminnan tulosta.
    Myös metsänomistajien asenteet ovat tulleet hankalemmiksi. Aiemmin kun yhtiöt olivat yleishyödyllisiä, ne investoivat voittonsa linjoihin ja maanomistajakin näki oman etunsa olevan edes hiukan samansuuntainen. Sitten tuli tämä prössikiima, niin maanomistakin huomasi olevansa vain lypsylehmä tässä asiassa.

Pihkatappi:
    ”Keski-Suomessakin tuo susiongelma hoidettiin ainakin aikoinaan talkoilla.”

Se on sekä hyvä että huono keino.

Erityisen huono siksi että kyllä järjestäytyneessä yhteiskunnassa KAIKKI pitäisi tapahtua niin että voimassa olevia lakeja noudatetaan. Eli tässä tapauksessa lakeja pitäisi tulkita oikein ja tarvittaessa muuttaa.
    Jospa vielä maltettaisiin ja yritetään kukin kohdastansa panna kansanedustaja ehdokkaat tiukoille, tässäkin asiassa.

Tuo talkookonsti on on siinä mielessä hyvä, että se on ehdottomasti tehokas. Talkoot pitää järjestää kuitenkin vähän vähemmin äänin kuin Perhossa. Muuten tulee taas rajamiehet ja helikopterit sun muut paikalle. Eihän siinäkään muuta, mutta menee poliisipiiriltä parin vuoden määrärahat, niin ettei edes jälkikoiraa saa eksyneen marjastajan perään ottaa, niinkuin kävi Pohjois-Pohjanmaalla.

Myös haapa räiskähtelee palaessaan, vaikka lehtipuu onkin.

En ole kyllä koskaan ymmärtänyt että auto olisi minulle jonkun jatke. Aikanaan kun asuin Helsingissä, minä en periaatteesta ostanut autoa. Jos olisin sinne jäänyt, niin olisikohan sitä autoa vieläkään. Olen kyllä pitänyt autoa aina välineenä, jolla liikutaan paikasta A, paikkaan B ja sillä hyvä. Aikanaan kun perheen autotarve oli suurempi niin minulla oli maasturi erikseen. Nyt kun on yksi auto niin sitten kuitenkin nelivetoinen. Täällä suuresti liioitellaan nelivedon hintaa. Verrataan jos jonkunlaisen kaksivetokinnerin hintaa nelikkoon. Nelikkojakin on halvempiakin kuin Foresteri.
    Suorittava tai joku muu tieasioistani huolestunut, voisi tulla sitten ihan paikanpäälle näyttämään mihin kohtaan tieasioissa sen nelikon lisähinnan sitten voisin investoida. Minä en ainakaan enää siltä puolen puolijärkevääkään investointi kohdetta metsästäni löydä, sen verran edelläkävijä siinä asiassa olen ollut.

En minäkään metsästystä ole koskaan harrastanut ja olen metsästäjien toimia aina joskus kärkevästikkin arvostellut. Tässä asiassa kuitenkin metsästäjät ovat oikealla asialla. Jos heidän vaatimuksensa toteutuu, että yhtään koiraa ei enää saa mennä suden suuhun, niin silloin susista ei kyllä liene muillekkaan enää kovin suurta haittaa.
    Kysymys on siitä ajetaanko susien suojelun varjolla viimeiset haja-asutusalueiden asukkaat taajamiin. Se merkitsee samalla monille elinkeinon menetystä.

Esillä 10 vastausta, 3,301 - 3,310 (kaikkiaan 5,335)