Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Jos on iso kauppa niin voisihan sen tehdä niinkin, että tekee välimittoja. Siis todetaan että tässä kasassa on nyt tuon alueen tukit ja tehdään niistä mittauspöytäkirja ja vapautetaan se kasa ajoon.
Nämä etukäteisarviot ovat monesti juuri se ongelma, kun niihin luotetaan kuin pukki suuriin sarviinsa ja sitten puuta tuleekin vähemmän. Jostain kumman syystä toisinpäin olevaa virhettä ei noteerata ollenkaan.
Jos itse pääsee paikalle, motolista päivittäin taskuun, niin siinä on määrän tarkistus. Katkonnan valvonta onkin sitten jo toinen juttu.Terveisin: Korpituvan Taneli
Taisipa olla ennenvanhaan oikein mittauslaissa pykälä joka kielsi kaukokuljetuksen ennen miitaustodistuksen allekirjoitusta. Piti tehdä välimitta, että sai kuljettaa.
Ostajat sitten puunkiertoa nopeuttaakseen saivat aikaan sen että asia on sovittavissa. Kyllähän se muuten, mutta milläs sitten tarkistusmittaat kun puut on jo viety? Meilläpäin kyllä aina kysytään, että passaako tämä, en ole kokeillut mitä tapahtuu, jos sanoo että ei käy.Terveisin: Korpituvan Taneli
Vai ei löytynyt ketjua. Minusta tuntuu että yksi keskustelluimmista aiheista on ollut viime aikoina mhy muutos ja uusi maksu ja pääseekö siitä nyt sitten varmasti eroon. Hauskaa tässä on se että keskustelijoina on pääasiallisesti olleet ne jotka vannovat etteivät sitten ikinä enää mhy:n ovea avaa.
Ei ole tullut vielä maksusta tietoa, mutta ilmeisesti pinta-alasta riippumaton se tulee olemaan ja minäkin tulen sen maksamaan.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Huonolaatuisuus on vielä kästteenä jollakin tavalla ymmärrettävä, mutta käsitettä ”rämämännikkö” en ole oppinut oikein ymmärtämään. Sillä on jokaisella käyttäjällä ihan ikioma merkityksensä, eli jätän sen nyt huomiotta.
Jos männikkö on todella huonolaatuinen, niin ettei sieltä ole löydettävissä edes jotain 500-600/ha runkoa, joista voisi aikanaan saada tukkia, niin sitten nurin silloin kun ensiharvennusaika on.
Paremman laatuisen kannattanee säästää vielä 2-harvennuksenkin yli. Tämä nyt sitten riippuu kovasti rahatilanteesta.
Tätä uutta metsälakia on kovasti ylistetty siitä, että se on mahdollistanut tälläisen huonolaatuisen puuston aiemmankin päätehakkuun. Näin ei kuitenkaan ole. Kokemuksesta tiedän että vajaatuottoinen tai huonolaatuinen kuvio on ollut aina mahdollista uudistaa, sitä lakirajat eivät ole ennenkään koskeneet. Uusi laki vain sallii myös hyvälaatuisen metsän päätehakkuun milloin vain.
Niko on oikeassa. Meidän pitää osata erottaa kukin keskustelun aihe omaan ketjuunsa. Se ei tarkoita, Mehän poika, silti sitä että hirvistä ei saisi keskustella, mutta senverran meillä pitää olla itsekriittisyyttä, että keskustellaan kussakin ketjussa, sen ketjun aiheesta ja vain siitä.
Kyllähän se nyt mehän poika on niin että tähän ketjuun ei kuulu hirvien tekemä metsän hävitys. Olen hirviasioissa kanssasi aika paljon samoilla linjoilla, mutta silti olen sitä mieltä että näissä ketjuissa voimme joskus keskittyä muuhunkin kuin hirviin.
Olipa harvinainen tilanne, kun Suorittavakin myönsi ettei hirvituho aina ole maanomistajan vika.
En näe edes mahdolliseksi sitä että esim. tällä minun palstallani olosuhteet saataisiin sellaisiksi että hirviä ei siellä olisi. Kyllä oikea tapa on hirvien vähentäminen.
Täällä toki paikallinen seura ainakin tekee sen mitä pitääkin, eivätkä istu nuotiolla suunnittelemassa kannanhoidollisia piippujen rasvauksia. 39 lupaa heillä on ja nyt kun ovat muutamana viikonloppuna olleet metsällä on hirviä kaatunut keskimäärin 3 per päivä, kummallekkin porukalle erikseen. Onhan heillä vielä muutama elukka juoksussa ja yhteislupa alueen hirviä tavan mukaan lisäksi.Olemme nyt valmistelemassa uutta aukkoa, joka tulisi istutukseen kai 2016 keväällä. Hiukan hirvittää kun sen ympäristö on ehkä vielä mielenkiintoisempi hirville. Siellä täytynee viereisien lohkojen alustojakin vähän raaputella puhtaaksi, vaikka tarvetta ei niissä raivaukselle muuten olisikkaan.
Voisitko Suorittava lakata lavertelemasta ja kertoa minulle, että mikä on se minun tekemiseni tai tekemättömyyteni tässä tapauksessa, joka hirvituhon aiheutti?
Timppa voisi myös vastata.Terveisin: Korpituvan Taneli
Jatkoa
MK:n metsäpoliisi ei halunnut tulla arvioimaan, ”vielä”.
Aikomukseni on poistaa saksilla kaikki kilpailevat latvat, että päästäisiin edes tyvimutkan kautta runkoa tekemään. Ilmeisesti tämäkin luetaan syykseni ja hirvet voivat sen perusteella jatkaa ””LUONNONTUHOAAN””.Onkohan metsästyslaissa pykälä, joka määrittelee hirvituhon metsänomistajan syyksi vai onko hirvimiehillä joku erityinen vala jonka he vannovat asiasta kun hirvimies ei näköjään yksinkertaisesti voi myöntää sitä että hirvi syö taimikoita myös silloin kun isäntä ei sitä siihen kehoita?
Suorittava Porras:
”Tanelile vastaan , että ei ihan heti olisi kuvaamassasi tiantessa tullut mieleen karkotteet . Oliko uudistusala isokin ja oliko lähettyvillä tai palstalla pajukkoa yms. Olivatko syönnökset kuvion rajalla isomman metsän varjossa ?
Voi olla , että se varsinainen hirveä kiinnostava houkutin onkin uudistusalasi läheisyydessä , jonne mennessään muutama taimen latva on mennyt hirven suihin alkupaloiksi.”Timppa:
”Siis hirvituho on yleensä seurausta metsänomistajan itsensä toiminnasta tai itse asiassa toimimattomuudesta.”Kovasti näyttävät veljet vastuuta metsänomistajalle sysäävän!
Mutta, Hyvät herrat! Saanen uudistaa kysymykseni siitä mitä tein niin pahasti väärin, että hirvet katsoivat minun ansaitsevan ””LUONNONTUHON””????Suorittavalle vastauksia:
Uudistusalaan kuuluu kaksi erillistä kuviota 0,6 ha ja 2,1 ha, joista isommalla tuhot pääasiassa ovat.
Molemmat rajoittuvat tiehen, ei pusikoita tien vieressä eikä aukkojen reunamilla. Itse aukot raivasin hyvin tarkasti ennen istutusta, kovin paljon lehtipuuta ei edes ollut.
Tuho ei ole erityisesti aukon reunoilla.
Ympärillä nuoria kasvatusmetsiä joissa toki on vesakkoakin. Tien takana naapurin taimikonhoitoon tulossa oleva taimikko.
Hirvet vain tykkäävät kulkea pitkin poikin aukon yli, eikä vahingossakaan piennartietä pitkin. Viime talvena ne tulivat aukolle varta vasten ruokailemaan.Emäntä on nyt raaputtanut raivaussahalla koko alan tänä kesänä. Hän katkaisi jokaisen yli viisisenttisen lehtipuun vesan. Sen jälkeen hirvikarkoite koko alalle.
Onkohan näissä toimenpiteissä jotain josta päästäisiin syy vierittämään minulle, jos hirvet kuitenkin jatkavat syöntiään.Jatkuu