Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Totta kai rajalla olevan poikittaista rajaa merkitsevän pyykin paikka määritellään myös tämän vanhemman rajan suuntaisesti. Eihän se muuten voisi määritellä lohkottua tilaa!
Nykyisin vain tätä etäisyyttä ei aina mitata maastossa, sillä jos on kysymys siitä että myyjä ja ostaja ovat merkinneet pyykin paikan kaupasta sopiessaan, niin pyykki pannaan siihen ja etäisyydet mitataan satelliittien avulla ja pinta-ala lasketaan näistä mittauksista.
Jos on myyty pinta-alaltaan tarkkaan määrätty määräala, silloin pyykin paikka määritetään siten että erotettu pinta-ala on kauppakirjan mukainen.Terveisin: Korpituvan Taneli
Siirtopyykillä on ihan oma tehtävänsä. Niinkuin Lasse kyllä oikein mainitsikin sellaista käytetään silloin kun pyykkiä ei syystä tai toisesta voida asettaa siihen rajapisteeseen johon se kuuluisi. Minulla oli aikanaan omakotitalossa tontin kulma merkitty kahdella siirtopyykillä. Kumpikin oli tarkalleen 3 m päässä kyseisestä kulmasta. Siinä oli ollut kuulemma pyykityksen aikana iso kivikasa, joka oli oli sittemmin poistettu, mutta siirtopyykit näyttivät silti edelleen tontin kulman sijainnin. Toisessa tietämässäni siirtopyykin käytössä haluttiin rajapiste keskelle puroa, mutta sinne ei haluttu pyykkiä, ettei se mahdollisissa perkauksissa häviä.
Siirtopyykin käytössä tietenkin merkitään papereihin kuinka monta metriä rajapiste on pyykistä. Tietysti tarvitaan toinen pyykki josta otetaan suunta siirtopyykin yli.Rajalle sijoitetut poikkipyykit eivät ole yleensä siirtopyykkejä, vaan näyttävät suoraan sen rajapisteen, josta poikittainen raja alkaa.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Kun rajalle pannaan uusia pyykkejä, siksi että naapuritilaa jaetaan, niin kyllähän ne pyykit pannaan toki mahdollisimman tarkasti rajalle. Niillä on kuitenkin virallista merkitystä vain sen poikkirajan suhteen. Jos tästä naapurusten välisestä rajasta tulee kiistaa, niin se ratkotaan käyttäen niitä vanhoja pyykkejä. Näin maanmittari kertoi kun asetteli minun ja naapurin rajalle tälläisiä poikkirajan pyykkejä, kun naapuri tilaa jaettiin.
Tietysti nämä rajalle asetetut pyykit tosiasiallisesti kertovat rajan paikan ja ovat hyvänä apuna käytännön rajan aukaisulle. Jeessinkin tapauksessa ne osoittivat naapurille rajan paikan ja hän ymmärtää nyt ettei sinun kanssasi kannata kinata rajasta, koska jos se virallisesti rajankäynnillä määritettäisiin, niin hän häviäisi sen kisan.
Pähkäilijän ohje rajankäyntitoimituksesta on kallis tapa hoitaa homma. Rajankäynti toimitusta ei edes tarvita jos on rajapyykit olemassa, eikä rajan paikasta ole riitaa. Maanmittari ei edes ole halukas toimitukseen, jos pyykit on paikallaan. Jos sitten kuitenkin rajankäyntiä todella tarvitaan, naapuri maksaa siitä oman osansa oli halukas siiheh tai ei.
Täällä on esitelty jo monia tapoja avata raja. MHY:t ovat hankkineet ns reppuGPSejä. Se on tarkuudeltaan samanlainen kuin maanmittarinkin GPS. Jos naapuri ei suostu avaukseen yhdessä, niin ilmoitus riittää ja rajan saa avata, omalla kustannuksellaan, 75 cm molemmin puolin linjaa. Naapurin puutkin saa siis kaataa, mutta niitä ei saa kerätä itselleen, ne ovat naapurin omaisuutta.
Köppäkynsi:
”Seniilit tai sitten muuten vain täysin ulkona siitä mitä siinä hommassa oikein tapahtuu olevat voivat minun puolestani käyttää edelleen kaupanvahvistajaa. Itse aion jatkossa tehdä kaupat sähköisesti.”Sinun pitää sitten valita ostot ja myynnit tästälähtien sen mukaan miten hyvin vastapuoli on perillä asioista. Mielenkiintoista ostaa netissä metsätilaa riitaiselta perikunnalta, jossa on 12 osakasta, osa vielä alaikäisiä. Eikä kukaan heistä oikein tiedä mitä kiiteistökaupassa tapahtuu.
Perustan tässä Jees H-vallan kanssa seniilien kerhon. Jees rupeatko puheenjohtajaksi?
Terveisin: Korpituvan taneli
En tunne Falcoa, mutta on ilmeisesti leikkaava väline. Minulla on Fiskarssin leikkaava laite, mutta en käytä sitä männylle, kuin siinä tapauksessa että pitää poistaa haaralatvoja tai hankaoksia taimikon latvuksista. Kuivaan oksaan ei käy ollenkaan. Männyn normaali karsinta sahalla.
Sähköisen asioinnin suhteen olen sitä mieltä, että se tulee jo kymmenen vuoden kuluessa ulottumaan asioihin joista emme vielä edes unelmoi.
Olen kuitenkin miltei kaksikymmentä vuotta seurannanut työni puolesta sähköisen asioinnin kehittymistä. Siinä on ollut jos minkälaisia ylä- ja alamäkiä. Olenkin ottanut sen kannan että näiden asioitten pitää antaa kehittyä, niitä ei saa työntää kuin käärmettä pyssyyn. Hyvä esimerkki onnistuneesta ja valmiiksi asti kehitetystä palvelusta voisin mainita sähköisen reseptin.Kiinteistökaupan ympärillä on tänäkin päivänä pilvin pimein sellaisia, jotka tekevät ensimmäistä kauppaansa tai ovat sitten muuten vain täysin ulkona siitä mitä siinä hommassa oikein tapahtuu. On hyvä että on olemassa kaupanvahvistaja, jonka tehtäviin kuuluu varmistaa että kaupan osapuolet tietävät mitä ovat allekirjoittamassa.
Sähköistä asiointia pitää toki yrittää lisätä, mutta onko kiinteistökauppa joku sellainen pullonkaula, jota nyt on pakko sähköisellä hommalla väljentää.
Olen tehnyt kauppaa sekä metsäpaloista että omakotitalosta. Onhan noita kauppoja 7-kympin ikään mennessä kertynyt peräti 6 kpl. Vaikka olisi varannut päivän per kauppa aikaa, niin ei tuo nyt olisi vielä maata kaatanut. Se on viimeisissä kaupoissa ollut hyvä kun kaupanvahvistaja on voinut tulostaa rasitustodistukset, ettei niitä ole tarvinnut tilailla.Terveisin: Korpituvan Taneli
Ne pakkasrajat koskevat toki siinä mielessä kaikkea karsintaa. että kuivienkin oksien karsinnassa voi tulla kuorivaurio, johon pöpö iskee. Jos karsit vain kuivia oksia etkä varmasti vahingoita kuorta, niin ei sillä pakkasrajallakaan ole väliä.
Selvitä nyt sitten mitä sovittiin vai saivatko toiset sinut narutettua suun tukkimissopimukseen???