Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Juu, käyttäminen ja itselle teko varmaan käy yksittäiselle aseelle, mutta myyntiin valmistus ja kaupan pito, nimenomaan asekaapiksi saattaa olla jo eri juttu.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Niinpä, mutta oletkos varma että puista kaappia saa edes asekaapina myydä. vaikka yhdelle tussarille ei erityisempiä määräyksiä olekkaan, niin epäilempä kuitenkin että asekaappina myytävän kaapin pitää kuitenkin täyttää määrätyt normit. Empä usko että suomalainen mänty materiaaliksi kelpaa viralliseen asekaappiin, kyllä rautaa pitää olla.
Joo, sen sodan jälkeen ei vain tiedä kuka on metsää myymässä ja onko mitä myydä. Sodan aikana saattaa tulla jopa vainajia ja voi tapahtua jopa pakkohakkuita.
Taneli nyt ainakin toivoo mahdollisimman vakaita aikoja. Silläkin uhalla että puun myynti on sitten hiukan laimeata.
Minulla on sellainen kokemus, useammastakin kilpailutuksesta, että saha pärjää, kumma kyllä, myös kuidun hinnassa. Sitten kun kuitupuun osuus on liian suuri, niin eivät tarjoa ollenkaan.
Nyt jätin kilpaailukierroksen väliin kokonaan, tiesin kyllä mitä tein ja miksi tein. Niin ei passaa tehdä joka kerta, sahan ostomies on kyllä hoksusta kotoisin hänkin.Terveisin: Korpituvan Taneli
Tein kaupan, ilman kilpailutusta, pienestä aukosta. Parisataa mottia puuta, joku 120 mottia tukkia, lähes kaikki mäntyä.
mät 57,85, mäpt 28,50, mäk ja kok 17,50, kesäkorjuu.Hyvin tuntui kelpaavan. Jätin kilpailuttamatta kun laskin etteivät muut kuitenkaan pääse kuin korkeintaan rinnalle. Ostaja oli pikkusaha läheltä palstaa. Heillä on paikkakunnan paras katkonta.
korjasin pikkutukin hintaa, oli tullut vähän toiveita mukaan.
Se vaiva, jota urealla torjutaan on typen puute. Ei siis suolle, paitsi jos on hyvin karu suo ja sitä kuitenkin halutaan väkisin metsänä pitää niin silloin saattaa typpi (mm. urea) olla se millä saa maatumisen alkuun.
Eiköhän typpi ole lähinnä päätehakkuuta lähestyvälle kivennäismaan metsälle sopiva. Mutta miksi juuri ureaa??
Pähkäilijä:
”Neuvotelkaa soppariin mukaan ”isännän puu tai energiapuu”, silloin lumpin voi kääntää tuohon ja kuutiot tulevat talteen ja lumpillekin löytyy oikea pino.”Isännän puu se lumppi on ilman sopimistakin, metsäänhän se jää. Vaikka olisi energiapuu ostettavien luettelossa, niin ei sinne parin metriä ja alle lumppia hyväksytä, ei pysy kuljetusautossa, eikä kyllä ajokoneessakaan. Eli kyllähän siitä lumpista jää rahat saamatta, mutta sen teko kannattaa silti isännälle.
Minä kyllä lumpit kerään pois, mutta eihän se kaikilla ole mahdollista.Terveisin: Korpituvan Taneli
Ei kai lasikuitua sellaisena kun me sen veneissä yms miellämme. Joku komposiittiaine kuitenkin.
Suorittava porras:
”Happamuuden vähentäminen parantaa yleensä ravinteiden saantia suoraan maaperästä ”Näinhän se on meille molemmille maatalouden opetuksessa sanottu. Yleisellä tasolla tämä pitääkin paikkansa. Siitä tiedosta ei ole paljonkaan apua ainakaan havupuiden kasvatuksessa.
Tiettävästi kalkituksella ei ole minkäänlaisessa maaperässä saatu positiivista katetta. Ei kuulemma soillakaan. Eli pH ei voi olla se viisastenkivi, metsässä.Boorin suhteen olen tuosta analyysitarpeesta hiukan eri mieltä. Terveyslannoitusta varten analyysi on tarpeen, kun muuten ei tule avustusta. Suomen maaperä on tiettävästi suht vähäboorinen kauttaaltaan ja siksi vanhoilla pelto- ja kaskimailla se ongelma kärjistyy.
Itse olen kyllä harkinnut vakavasti nestemäisellä Boorilla kaikkien taimikoitten lannoittamista, saa nähdä toteutuuko.Terveisin: Korpituvan Taneli
MM. siivet ongelmajätettä, niitä ei saa katkoa paikanpäällä, ettei ympäristö saastu. Pitää siis kuljettaa kokonaisina pois, kuten tuotukin.
Tietysti tuo miljoona on silloin kovastikkin yläkanttiin, jos niitä on tuhansia, niin että tekniikkaa kannattaa kehittää.