Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Jatkoa
Kesähakkuu, erityisesti sen lisääminen, ei todellakaan ole niin elintärkeä asia kun sen sanotaan olevan. Esim. 70-luvulla oli jo puun käyttö teollisuudessa hyvinkin suurta, jopa nykyiseen käyttöön verrattavaa. Silti kesähakkuut olivat minimaalisia, eivätkä tehtaat seisoneet puupulassa. Pitkät korjausseisokit ajoitettiin kyllä syyskesälle, mutta sitä perusteltiin Keski-Euroopan lomaajoilla.
Lisääntyvillä kesähakkuilla pilaamme lopulta tuotantokoneistomme eli sen metsän. Siksi kesähakkuiden todelliset kustannukset on tärkeä saada esiin, että muut vaihtoehdot esim, varastointi ja ostetun/hakatun puun reservien kasvattaminen, tulisivat taloudellisiksi vaihtoehdoiksi.
Teollisuus ymmärtää vain rahan puhetta ja siksi sille on puhuttava rahan kielellä.Lomautuksista puheenollen, päästiin yhteen lempiaiheistani. Enemmän vain nimimerkin Metsuri Motokuskin tapaisia ratkaisuja.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Suorittava Porras:
”Niile , jotka esittävät asian hoitoa taksaneuvottelujen yhteydessä , voin kertoa , että neuvotteluissa on onnistuttu huonosti jo pidemmän aikaa . Tämän seurauksena koneyrittäjät ja puuliitto ovat lähteneet yhdessä tutkimaan ja tiedottamaan kantokäsittelyn aiheuttamista taloudellisista ongelmista. ”Suorittava” on puolestaan tahollaan käytännön toimjana todennut esitetyt puutteet ja tuonut ongelman pureskeltavaksi tällekin saitille. ”Suorittava on siis niin sinisilmäinen että todella uskoo, että urakoitsijat ovat nyt 20 vuotta hyvän hyvyyttään kustantaneet 2/3 kantokäsittelyn kustannuksista? Siinä mielessä työnantajalle mieleinen mies että uskoo silmää räpäyttämättä työnantajaliiton propakandan ja jopa osallistuu sen tekoon.
Siinä mielessä asian esille nostaminen on hyvin perusteltua että puun ostajallekkin kävisi kunnolla selväksi kunkin hakkuuajankohdan todelliset kulut. Ja ne sitten ohjailisivat ostotoimintaa. Tätähän Suorittava on vaatinut, sinänsä ihan oikein, leimikkotekijöittenkin suhteen, että leimikon olosuhteitten ja kustannusten tulee suoraan ohjata ostokäyttäytymistä.
jatkuu
Tätä kantokäsittelyä on siis tehty joku 15…20 vuotta. Ilmeisesti kemerakorvaus on ollut aluksi hiukan lähempänä todellista kustannusta. Varmaan alkuun on käynytkin niin että urakoitsija on jäänyt siitä nuolemaan näppejään.
Taksaneuvotteluja on kuitenkin käyty moneen kertaan tänä aikana. Taatusti tämäkin on otettu neuvotteluissa huomioon. Ei tietystikkään nimettynä eränä, mutta totta kai se on kuluna ollut vaikuttamassa siihen mitä urakoitsijat ovat vaatineet lisää taksoihin.
Jos näin ei olisi, niin urakoitsijathan olisivat jo kaikki nurin.On tietysti valitettavaa että näin on korotettu taksoja kautta linjan, vaikka tämä kustannus kohdistuu vain kesäkauteen. Näin on vääristetty kesä- ja talvipuun hintasuhteita.
Olisi tosiaankin toivottavaa että taksat oikaistaisiin siten että kantokäsittelyn kustannus tulisi kokonaan kesäpuun osalle. Tämä olisi omiaan hillitsemään kesähakkuita, jotka ovat joka tapauksessa oikeaa työtä väärään aikaan.Terveisin: Korpituvan Taneli
Mielenkiintoista! Minä siis olen pihi mutajussi ja kaikkea muuta kivaa, vain siksi että olen maksanut yrittäjälle sen mitä hän työnsä hinnaksi määräsi, en edes yrittänyt tinkiä. En myöskään pitänyt mitään muodikasta kilpailutusta. Onko se tosiaankin jotenkin minun syyni ettei yrittäjämetsuri pyydä enempää ja on vielä tyytyväinen ja toivottelee yhteistoiminnalle jatkoa.
Minä luulen että tämä yrittäjä on vain viisas. Jos hän nostaisi taksoja kovasti, niin ehkä hän joutuisi nostamaan myös kytkintä ja mennäkseen etelään töihin. Jäisi kaunis omakotitalo kylmilleen. Nyt hänellä on täys työllisyys, minäkin odotin molemmilla kerroilla vuoroani.
Koirat haukkuu, mutta karavaani vain kulkee.
Jos minä teetän työtä 30€/h ja maksan laskun niin ei tietenkään metsuriyrittäjä saa muuta.
Toinen oli moottorisahalla energiapuun kaatoa ja karsintaa, toinen raivaussaha työtä. Kemera kohteita toki molemmat, sain korotetun kemeran kun teetin vieraalla.
En minä vielä niin seniili ole etten tietäisi mitä teetän ja kuka sen työn maksaa.Terveisin: Korpituvan Taneli
Ei tainnut Reima Rannan viesti oikein nyt mennä perille?
Jos minä sen oikein ymmärsin, niin kyse ei erityisesti ollut kaksihaaraisista ja lengoista, vaan siitä että pitää tehdä niin kun omat laskelmat osoittavat parhaaksi tavaksi saada rahaa. Tätä periaatetta Reima Ranta toteuttaa ja samaa hän suositteli jeessille. Mikäs siinä, onhan se kelpo periaate, ei ainakaan tarvitse etsiä syyllisiä muista, jos ei onnistu.Siinä puiden valinnassa olen kyllä Reima Rannan kanssa samoilla linjoilla. Harvennuksessa on tärkeää jättää ne puut joista voi joskus tulla tukkia. Tulevan hakkuun kokonaiskuutiomäärillä ei ole niin väliä. Tämä on erityisen tärkeää silloin jos laatu on yleisesti kuviolla huono. Jos laatu on kaikilla rungoilla hyvä, niin silloinhan tulevien kokonaiskuutioiden maksimointikin on tärkeää, kun jokainen runko on tukkirunko.
Jaa, enpä tiedä sitten, mistä mies jää paitsi, epäilempä ettei mistään oleellisesta. 30€/h hän sanoi hinnaksi ja minä maksoin sen. Mielellään otti työn vastaan toisellakin kerralla ja tiliä tehdessä kovasti toivoi yhteydenottoa taas joskus.
Eikö Gla tiedä että tämä on keskustelupalsta, eikä mikään linkkikokoelma????
Kohtuullista olisi esittää, edes jonkinlainen referaatti linkitetyistä asiata.
Lisätietojen saamiseksi ja tietolähteen osoittamiseen, linkki on mainio asia.Terveisin: Korpituvan Taneli
Tämä metsuri on kyllä elättänyt jo pitkään itsensä yrittäjämetsurina. En tiedä miten pelaa muiden asioitten kanssa, mutta kuitin saa, niinkuin pitää. Hänellä on uudet sahavehkeet kunnon auto ja omakotitalo, joka kelpaisi kyllä jollekin muullekin kuin metsurille.
Terveiset: Korpituvan Taneli
Mitä tarkoitit Mikanteri tällä: ”Jos yrittäjä metsuri tekee 30€ tunti, niin ei pitkälle vetele”???
Minä olen palkannut jo usevammalla tonnilla yrittäjämetsuria 30€/h. Ei mitään matka tai muita lisäkuluja. Matkat olleet alle 30 km sivu. Käsittääkseni metsurikin on ollut tyytyväinen ja minä myös.