Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,541 - 3,550 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Alkuperäinen kysymyshän oli MHY:n lisästä työntekijän kulujen päälle.

Olen käyttänyt jo useamman tonnin edestä yrittäjämetsuria, jolla on asianmukaiset y-tunnukset ja joka antaa ihan oikean laskun. Hinta on sekä hakkuussa että raivauksessa 30€/h +alv. MHY:n neuvoja tarjosi samaa metsuria heidän kauttaan, mutta kun oli niin selvää että otan hänet suoraan, niin en kysynyt tarkempaa tuntihintaa välitettynä.

On ihan hyvä kun MHY tarjoaa metsuripalvelujakin, ei kaikilla ole mahdollisuutta olla tekemässä sopimuksia ja tarkkailemassa työtä. Itse en kuitenkaan näe mitään vitsiä siinä että ottaisin työn jonkun välityksen kautta, kun on kerran yrittäjämetsuri, jolta saa yhden laskun eikä ole muuta lappurumpaa. Eri asia, jos on tarjolla vain työsuhteisia metsureita.

Olen muuten vahvasti sitä mieltä että tuntitaksa on ihan kelpo laskutusperuste niin metsurille kuin kaivinkoneellekkin. Ei tarvitse arpoa vaikeusasteita ja kiistellä pinta-aloista eikä siitä minkä tasoista jälkeä pitää tehdä. Silloin voi itse määritellä työn laadun yms asiat.
    Tuntitaksa edellyttää toki luottamuksellisia suhteita, mutta niitähän tulee työtä tehdessä. Ei tämä yrittäjämetsuri ollut ennestään tuttu, mutta teki ensimmäisen keikan oikein kelvollisesti, niin siitähän se luottamus tuli.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Sen verran vielä tähän että raudushan ei viihtyäkseen välttämättä vaadi kovin viljavaa maata. Seisovaa vettä se vain siedä yhtään, se kyllä kasvaa kuivahkolla kankaallakin. Tuotto vain ei ole kovin hyvä, mutta laadussa löytyy.

Tässä on kyse ohutturpeisesta suosta. Ojapenkassa on ilmeisesti kivennäismaata turpeen päällä, eikä siinä taatusti vesi haittaa. Mikäs siinä on rauduksen elellessä.

Kuten aiemmin totesin, niin istutetut raudukset eivät juuri tee jälkikasvua, jos olosuhteet eivät ole raudukselle soveliaat. Raudus siis valitse itse sellaiset paikat, joissa sillä on edellytyksiä kasvaa.

”Jäsenyyden alkamiseen ja päättymiseen sovelletaan yhdistyslain yleisiä säännöksiä.”

Tälläinen sääntö löytyi uutta MHY lakia koskevasta artikkelista.
    Teoriassa tämä merkitsee sitä että hallitus hyväksyy kirjallisen liittymis- tai eroilmoituksen.
    Käytänössä eroaminen tapahtuu jättämällä jäsenmaksu maksamatta, kyllä ne laput sitten joskus jäävät tulemattakin. Näinhän se menee muissakin yhdistyksissä. Minäkin olen ollut lähettelemässä lappuja ja siivoamassa jäsenrekisteriä maksamattomista jäsenistä.

Tästäkö ne hirveät ahdistukset sitten tulevat Reimalle?
    Oikein kilpailu estyy ja markkinat kaatuu?

A.Jalkanen:
    ”Minä olisin pätevä, mutta en tiedä olenko sopiva; luultavasti liian vihreä…”

Olisit varmaan tämän porukan mielestä sopivakin, jopa minunkin mielestäni. Vaikka aikanaan närkästyitkin kun kirjoitin, että kaikki vihreään vivahtavat pitäisi irtisanoa kerralla valtion hallinnosta ja laitoksista, niin en silti sinua liian vihreänä tuohon hommaan pidä. Kyllä se sinun vihreytesi on edeltäjä ministeriin verrattuna hyvin hentoa. No Villehän oli niin vihreä että sai tehtyä mustasta kivihiilestäkin vihreää.
    Väreissä pysyäkseni, olisit ehkä kuitenkin hiukan liian sinisilmäinen tuohon hommaan. Uskot aivan liikaa esim sopimusteksteihin yms sanahelinään. Siinäkin olisit kuitenkin Villeä parempi. Tuskin tuputtaisit niihin sopimuksiin suoranaisia hölmöyksiä, niinkuin Ville.

Kurki ja muutamat muut ovat juuri niitä sotahaukkoja, jotka ovat olleet vuosisatojen saatossa jo monesti vaikuttamassa siihen että historiamme itänaapurin kanssa on ollut juuri niin verinen kuin se on ollut. Kerta toisensa jälkeen on käyty tökkimässä ja sitten itketty ryssä kataluutta kun onkin tullut turpiin.
    Minulla ei ole, ”Amatti Raivoojan” tapaisia possunpunaisia ruususen unia Venäjästä, mutta isompansa kanssa ei kuitenkaan kannata haastaa riitaa. Sen olen historiasta oppinut.

Viimeksi nämä sotahaukat saivat Suomen politiikassa vahvan jalansijan 30-luvulla. Se oli hiuskarvan varassa ettei siinä seikkailussa mennyt koko kansakunta.

Kyllä on Reima Rannalla pahat traumat MHY:n suhteen. Kun noin vaikeaa on ollut, niin on ihan ihan oma häpeä ettet ole jo aikoja sitten hakenut vapautusta MH maksusta ja samalla eronnut MHY:stä. Turha asiasta nyt enää on inittää kun MH maksu on poistumassa (viimeinen joulukuulla) ja siis koko asia jo kunniakasta metsänhoidon historiaa.

On minullakin ollut tikut ristissä MHY:n yksittäisen neuvojan kanssa, oikein kunnolla, parikin kertaa. Asiat on vain käyty läpi heti ja perusteellsesti, ei jätetty kenkään hiertämään.

Keroppa mikä muu järjestö voisi meitä metsänomistajia asiallisesti edustaa kuin MTK, puutteistaan huolimatta.

Suhteellinen arvokasvu!
    Kuusikymmentäluvun alussa ei puhuttu tuollaisesta käsitteestä, mutta kyllä tuokin asia oli jo silloin MHY:n neuvonnassa mukana. Minun kanssani ainakin neuvoja pohdiskeli aina kuvion kasvua, muutosta kuidusta tukiksi ja näiden suhdetta puuston sen hetkiseen hakkuuarvoon. Sitäkin pohdittiin miten maapohja kasvaisi uudistuksen jälkeen. Aina otettiin myös se huomioon että minulla oli velkaa, josta piti korkoa maksaa. Tosin se velka ei silloin ollut ollenkaan samanlainen peikko kun sitten myöhemmin. Korot olivat säännöstelyssä, mutta inflaatiota ei säännellyt mikään.
    Kyllä MHY:stä on saanut myös kokonaistalouteensa sopivaa neuvontaa, kunhan on malttanut kuunnella.

Nimimerkki Reima Ranta on ilmeisesti isohko metsänomistaja. Siksi onkin kummallista että hän vieläkin kipuilee MHY-traumojen kanssa. Olihan vanhoissakin säädöksissä jo mahdollisuus olla kuulumatta MHY:n ja mahdollisuus saada vapautus MH-maksusta. Isolle metsänomistajalle ihan kelpo ratkaisuja nekin.

Luulen kyllä paikallinen MHY oikein odottaa että jättäis nyt tuo Reima Ranta maksamatta jäsenmaksun niin päästäis siitäkin eroon. Ei missään organisaatiossa haluta roikottaa mukana ihmisiä, joilla on suoranaisia traumoja kyseisestä organisaatiosta.

Nythän me vielä maksamme v.2013 metsänhoitomaksun Joulukuun alussa. Sitten joskus tulee MHY:n uusi jäsenmaksu, millainen se sitten lieneekään. Olen päättänyt jo että ainakin ensimmäisen maksun maksan, katotaan sitten jatko.
    Se pääseekö ja miten MHY:stä eroon ei ole niin merkittävä asia että siitä pitäisi itselleen vatsahaavaa tehdä.

Asiasta jo yksi pitkä keskusteluketju ”muuta metsästä” osiossa, nyt sivulla 3.

Kiitos jo tässä vaiheessa ensi kesän kutsusta. Erityis kiitos selkeästä savonkielen näytteestä, olen sitä odotellutkin ja jopa jossain vaiheessa vähän kysellytkin.
    Emäntäkin jo alustavasti lupautui reissuun.

Myös Alavudella on susiemo ja kaksi pentua tappanut 8 lammasta tässä syyskuulla. Opetustehtävissä oli myös siellä oltu, vähänlaisesti syöty.

Niin, täytyyhän susiemon saada siirtää perimätietoa ja -taitoa jälkeläisilleen.

Terveisin Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 3,541 - 3,550 (kaikkiaan 5,335)